Bløde værdier gør Danske Bank til bedste valutahandler i Norden

384414_16_9_large_352.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
11. jul 2019 KL.13:45

Danske Bank får en sjælden opmuntring i den årlige Prospera-undersøgelse af nordiske bankers håndtering af valutahandel, hvor banken bliver rangeret som den bedste bank i både Norden og Danmark specifikt.

Det viser resultatet af undersøgelsen, som Børsen Pro har set, og mens Danmarks største bank ligger i toppen sammen med andre banker i prissætningen af rene valutahandler, både på de nordiske valutaer og de store internationale som euro og dollar, så er det på kunderådgivningen, at banken for alvor skiller sig ud.

"Man kan altid fokusere på pris, pris og pris, og det er vigtigt at være med i toppen, men hvis vi skal have kundens tillid, så tror vi på, at det handler om forholdet til kunden og om at kunne forstå kundens behov," siger Niklas Karlsson, der er global head of currencies i Danske Bank.

"Hvis vi skal differentiere os, så kan alle det med pris, men når vi skal give rådgivning og analyser, så er vi nødt til at basere os på de bløde værdier, for det er der, vi kan gøre en forskel i forhold til de andre," fortsætter Karlsson.

Danske Bank scorer højest af alle på parametre som kundekendskab, personlig kontakt, ideer til handler og regulatorisk rådgivning, research og analytiske diskussioner. Banken får også den bedste vurdering af kundemøder og -seminarer og investor rejser.

Danske Bank er dog fortsat ikke den største valutabank hverken i Norden eller Danmark. Nordea er større i begge opgørelser, mens SEB også sniger sig ind foran Danske i den nordiske opgørelse. Danske har dog lige så mange af de mest aktive kunder som Nordea, de såkaldte Tier 1-kunder, i Danmark.