BØRSEN BÆREDYGTIG
Virksomheders klimaarbejde
Huscompagniet har sat klimadata i system: Det er elastik i metermål
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

“Når det kommer til esg-tal, er det meget mere elastik i metermål, og derfor er det ubekvemt for en ledelse at læne sig op ad ting, som er ambitioner på sigt,” siger Mads Dehlsen Winther.

Som finansdirektør for Huscompagniet, der bygger typehuse og rækkehuse i Danmark og Sverige, har han sammen med den resterende ledelse oplevet den usikkerhed, som klimadata og et klimamål medfører. Det er langt fra de to streger under et resultat, som den finansielle tradition byder. Husbyggeren begyndte i efteråret 2019 arbejdet med en esg-strategi og tilsluttede sig året efter FN's bæredygtighedsinitiativ Global Compact. I dag er målet at reducere CO2-udledningen med 70 pct. i 2030 sammenlignet med 2019. 40 pct. blev også diskuteret i processen; det kunne selskabet helt sikkert nå, lød vurderingen.

“Men øvelsen er, at vi prøver at stræbe efter, at vi har en mere eksponentiel udvikling i samfundet og for os som virksomhed,” siger finansdirektøren.

Ifølge ham kræver et klimamål og offentliggørelse af data, at ledelsen er engageret, at der investeres i data og en validering af tredjeparter. Samt et kontroltab, der for virksomheder formentlig er grænseoverskridende.

“Det er rigtig svært. Når man normalt arbejder i en virksomhed, er man meget mere i kontrol. Her er der mange flere usikkerheder, som man håber, at omverdenen forstår,” siger han.

“En stor problematik er at skulle ændre ting hos nogen, du ikke selv kan styre. Vi kan godt få vores underleverandører til at skrive under på ting, som at de opfører sig ordentligt, men vi har svært ved at styre det.”

Forståelse fra investorer

Hertil kommer data. Det er f.eks. ikke helt så lige til at lave en ensartet livscyklusanalyse på virksomhedens huse, da 80 pct. af de solgte huse er tilpasset kundernes forskellige præferencer. Et andet aspekt er energiforbruget. I dag bliver der brugt mere isolering i husene for at spare på energien. Men når energien i fremtiden kommer fra solceller og vindmøller, er det formentlig okay, hvis et hus ikke er lige så godt isoleret, hvilket er en tung klimapost.

Til april går Huscompagniet i markedet med sit første klimavenlige hus, der reducerer CO2-udledningen med 25 pct. Det er dog indtil videre ikke så meget forbrugerne, der rykker dagsordenen, noterer Mads Dehlsen Winther. Presset kommer fra investorsiden, hvor kravet til rapportering på klima og bæredygtighed stiger. Det var et stort emne op til selskabets børsnotering sidste år.

“Men investorerne er også nødt til at acceptere, at det her ikke er samme facit som et finansielt regnskab. Det tror jeg, mange direktører er bekymrede for, fordi de ikke vil slagtes på det,” siger han.

Forsiden af Børsen Bæredygtig
BØRSEN BÆREDYGTIG
2. mar 2021