BØRSEN BÆREDYGTIG
Virksomheders klimaarbejde
Chief footprint officer – gimmick eller gamechanger
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Chris Christiansen er den ene af stifterne af Nøie, der udspringer af medicinalgiganten Leo og sælger hudplejeprodukter på det europæiske marked. Nøie er en opstartsvirksomhed og havde i 2019 en negativ bundlinje på 7,6 mio. kr.

En chief footprint officer i stedet for en chief financiel officer? Er det en gimmick?

“Det er forhåbentlig ikke en gimmick. Vi har som iværksættere set, hvordan der helt fra begyndelsen er nogle ting i kosmetikindustrien, man kan ændre i en mere bæredygtig retning, og det vil vi gerne cementere i vores ledelse. I samarbejde med bestyrelsen har vi bestemt, at den ene af os skal være helliget hele “footprint”-området, altså det aftryk, vores virksomhed sætter i verden.

Min ambition er, at alle vores forretningskritiske beslutninger bliver taget med bæredygtighed i mente. Den grønne dagsorden skal ind og forankres i vores ledelse ikke kun teoretisk, men så det også kommer ud og leve i forretningen.”

Hvad bliver dine største opgaver i 2021?

“Vi mener, at vi kan hente den største bæredygtighedseffekt ved at ændre emballagen både til fragt og på de enkelte produkter. Derfor er vi som det første i gang med en større opgradering af hele vores emballagedel, så vi kan bruge endnu mere genbrugsmateriale. Den anden store opgave bliver at styrke samarbejdet med vores leverandører om at arbejde mere bæredygtigt.”

Hvordan kan Nøie som lille spiller ændre hudpleje- og kosmetikbranchen?

“Vi kan ændre noget hurtigere end mastodonterne, som måske har planer for 2030, mens vi går efter at sænke vores CO2-aftryk på produktniveau allerede i 2021. Vi har en forretningsmodel, hvor vi går væk fra masseproduktion og kæmpe lagre, til at vi kan justere meget hurtigere. Vi skal ikke prøve at sælge mere til vores kunder, end de har behov for.”

Er der overhovedet brug for et nyt hudplejeprodukt i verden?

“På globalt plan kommer der flere folk med hudsygdomme, så der er et stigende behov for cremer som vores. Når vi siger, at vi ikke vil sælge mere, end der er behov for, er det for at modvirke overdrevent forbrug. Vi går ikke ud og finder på nye produkter, så vi kan sælge både en dag-, aften-, nat- og øjencreme. Vi går efter at have så få og enkle produkter som muligt.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig