BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Virksomheder skal selv føde fremtidens grønne iværksættere

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Alle er nu tvunget til at tage stilling til deres rolle i den grønne omstilling. Om det er modeindustrien, bygge- og anlægsbranchen eller fødevareproduktionen, er vi alle syndere i relation til CO2-udledningen.

Som virksomhedsleder står du på en brændende platform: Mange virksomheder dør med de gamle forretningsmodeller og nye krav fra det offentlige til ansvarlig produktion; det unge talent nægter at arbejde med andet end formålsdrevne organisationer i job fuld af meningsskabelse; alle forstår, at hvis vi skal nå i mål med klimaudfordringerne, kræver det, at vi gør langt mere og langt hurtigere.

Der er en overflod af ressourcer til at supportere og investere i grøn innovation i Danmark. Alligevel lykkes vi ikke med at bygge nok radikale innovationsideer til at løse de mange udfordringer, vi står over for.

Vi bør i stedet kanalisere de mange ressourcer ind i virksomhederne for at sparke liv i alle de pulserende mikro-idéer, der lever hos talentet dér.

Den generation af unge, der er ved at ramme arbejdsmarkedet, er mere optagede af at være nysgerrige og give tilbage til kloden.

Tilbage sidder virksomhedsledere og holder fast i en tankegang, som for længst har ramt sin udløbsdato: Vækst for vækstens skyld. Men har vi virkelig råd til det?

For mange scener til grønne rockstjerner

Hvis de grønne iværksættere er de nye rockstjerner, mangler de ikke scener at stå på. At være grøn iværksætter er hypet og forbundet med høj status – både blandt unge og i erhvervslivet.

Men der er simpelthen for mange ressourcer om for få idéer. Vi kan ikke stå og vente på, at der kommer flere innovationer, vi må skabe flere. Nu.

Tilbage sidder virksomhedsledere og holder fast i en tankegang, som for længst har ramt sin udløbsdato: Vækst for vækstens skyld

I stedet for, at startup-økosystemet jagter de samme grønne iværksættere til diverse programmer og spaces, skal Danmarks erhvervsliv skabe flere hard-tech innovationer.

Det gøres ved f.eks. at matche virksomhedernes egne entreprenante medarbejdere med folk, der forstår iværksætteriet og skabe en fødekanal for grønt iværksætteri, der kan omsætte internt talent til bæredygtige løsninger.

Ikke nødvendigvis for at spinde dem ind i virksomheden igen, men for at bidrage til at accelerere grønne løsninger til markedet.

Hvornår er nok vækst… nok?

En sådan fødekanal opstår ikke af sig selv. Den kræver benhård prioritering og investering, såvel som reorganisering.

I Niras tog vi initiativ til en ny innovationshub for på den korte bane at få indblik i ny teknologi og viden om state-of-the-art på det grønne område. På den lange bane for at integrere og arbejde med nye løsninger og forretningsmodeller som grønne rådgivere.

Det kræver mod og store visioner fra virksomhedens ledelse at kaste sig ud i at føde egen innovation. Men uden handlekraft og de rette incitamenter kan man lige så godt lade være.

Kig jer selv i spejlet: Hvad er jeres unikke rolle og ansvar i den grønne omstilling? Og i kraft af den rolle, hvilke problemstillinger kan I føde løsninger til? Se dine medarbejdere i et nyt lys: Find, engager og motiver dem, der tør løbe med idéen og stafetten. Lad ikke dit talent sidde som bænkevarmere. Anerkend, at I ikke selv er eksperter på iværksætteri og derfor skal alliere jer med nogen, der er. Der er mange
trænede innovatorer, som ved, hvordan man udvikler og understøtter iværksættere.
Byg struktur. Det er
ligesom, når man starter en ny afdeling eller skal sælge et nyt produkt. Det ser forskelligt ud fra virksomhed til virksomhed. Alle har deres egen flavour i forhold til at skulle skabe en struktur, der virker i den eksisterende konstruktion og den konkrete
sammenhæng.

Så kommer det aldrig ind og rammer kernen af virksomheden. Det kræver dedikation, risikovillighed og ressourcer. Hardcore.

Den sorte bundlinje udfordrer allokeringen af så seriøse ressourcer til grøn omstilling og innovation. Men vi skal huske at stille os selv spørgsmålet: Hvornår er nok vækst… nok? Og har vi virkelig råd til at lade være med at reorganisere os?

Så virksomheder, lad os komme i gang med at spinne de nye grønne innovationer ud, der så kritisk er brug for.

Talentet er der, problemstillingerne er kridtet tydeligt op, og viden, erfaring og netværk står klar. Det er nu, vi skal accelerere fødslen af de grønne innovationer.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
20. sep 2022