BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Virksomheder og forbrugere er klar til at betale mere for designermøbler af genanvendelige materialer
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Det koster omkring en fjerdedel mere at lave en stol af affaldsplast fra havet end af ordinært plastik, men det er danske forbrugere klar til at betale for. Det fortæller stifter af designvirksomheden Mater, Henrik Marstrand, der er i gang med at udvide sit sortiment af genanvendte møbler.

“Vi arbejder faktisk ikke i en særligt prissensitiv branche. Med designermøbler kan vi løfte de dyrere materialer ind i historiefortællingen, som i forvejen betyder enormt meget for vores forretning,” fortæller Henrik Marstrand.

Modsat en liter mælk eller en økologisk kylling, er designermøblet nemlig en selvrealiserende beslutning, argumenterer han.

“Folk ser møbler som en slags investering i dem selv. Mater skal så være kompromisløse i vores design og i de værdier, vi afspejler. Så kan folk godt se meningen med, at det måske koster mere,” siger han.

Hvordan handler det om andet end, at I sælger til et segment, der har råd til at betale mere end gennemsnitsdanskeren?

“På forbrugermarkedet sælger vi til dem, der virkelig går op i design og prioriterer at betale for det. Men vi er faktisk på vej ned i pris på vores genanvendte møbler, og vi gør os især interessante for storkunder som hoteller og restauranter, fordi vi efterhånden har en mere effektiv metode til at producere,” fortæller Henrik Marstrand.

Forbrugeradfærd bestemmer

Hvis man spørger professor i bæredygtighed og forbrugeradfærd hos Copenhagen Business School Lucia Reisch, er det helt tydeligt, at nogle forbrugere ser møbler som en særlig investering.

“Designermøbler er en meget tydelig og visuel måde at signalere, at man er en kulturel, bæredygtig elite. Samtidig støtter man ansvarlig produktion og lokalsamfund i stedet for masseproducenter. På den måde er det et win win-køb. Men for nu er det stadig forbeholdt en velhavende eller i hvert fald meget engageret forbrugerklasse,” siger hun. Vi arbejder faktisk ikke i en særligt prissensitiv branche. Med designermøbler kan vi løfte de dyrere materialer ind i fortællingen Henrik Marstrand, adm. direktør, Mater

Hun genkender også udfordringen, at forbrugere ikke vil betale ekstra for klimavenlige varer i brancher, der er mere prissensitive. F.eks. dagligvarehandel.

“Det er anderledes at handle mad. Især hvis en kvinde handler mad til sig selv eller sin nære familie, for her er der ikke noget signal, der skal sendes til omverden, og derfor vil der sjældent blive prioriteret de ekstra omkostninger her. Men mad er blevet ekstremt meget vigtigere i forbrugerens selvforståelse de sidste ti år, og den udvikling kommer til at fortsætte,” fortæller Lucia Reisch.

Forsiden af Børsen Bæredygtig