BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Debat: Vi gør det, vi siger… men er det det rigtige, vi gør?

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Vi har i Sinatur Hotel og Konference arbejdet med bæredygtighed og ansvarlighed i seks år. Vi er kommet langt, men vi har også begået en masse fejl undervejs. Og vi mener, det er vigtigt for den grønne omstilling, at vi også husker at tale om de ting, som er svære, og om de fejl, som alle, der arbejder med det her, unægteligt kommer til at begå.

Det er utroligt dilemmafyldt, men trods det er vi ikke i tvivl om, at det er en rejse, der giver mening. For vi rammer trods alt hovedet på sømmet en gang imellem, så man skal ikke lade sig skræmme af alle dilemmaerne eller af, at når man endelig har fundet den helt rigtige grønne løsning, så er der andre, der mener, at vi burde være gået en anden vej.

Faktisk skal vi helt ud til vores leverandører og dem, der leverer til dem, hvis vi skal være så ansvarlige, som vores ambitioner byder os

For arbejdet med at omstille vores seks hoteller og konferencecentre til at være ansvarlige og bæredygtige er som at åbne Pandoras æske: Når man træffer et valg, træffer man også en masse fravalg. Det har givet mange hovedbrud, for hvad skal man vægte højest?

Rammer aldrig 100 pct

Men der er nogle kameler, der skal sluges undervejs. For eksempel er vi, på trods af at vi er utroligt ambitiøse, kommet til den konklusion, at vi nok aldrig bliver 100 pct. grønne.

For selvom vi er en af Danmarks grønneste hotelkæder og vi har en samfundsambition om at drive hotel på naturens præmisser, så er der hele tiden områder, hvor vi kan se, at vi kan gøre det bedre.

Vi har opdaget, at der ikke findes en målstreg, når det kommer til ansvarlighed. Hver gang vi finder en god løsning til gavn for naturen, opdager vi, at vi andre steder gør noget, som ikke er så hensigtsmæssigt. For eksempel at vi laver biodiversitetsparker nogle steder, men andre steder kører med plæneklipper hen over store dele af vores græsarealer. Det er pænt med nyklippede plæner, men det er også en ørken for insekter. Og det går jo ikke. Så det måtte vi skynde os at ændre. Nu henlægger vi flere og flere kvadratmeter af vores haver og skove til vild natur.

Og det rammer meget godt hovedet på sømmet, for overordnet set er der et kæmpe dilemma i hele tiden at søge svar på en lang række spørgsmål, hvor svarene i mange tilfælde ikke findes.

Det er som at udstikke en kurs, en klar retning, men alt, hvad man bliver mødt med, er flimmer på skærmen, fordi de fakta, der er brug for, ikke findes. Eller hvis man skal lave et fysisk eksempel: som at tage en Panodil for en hovedpine, som vi ikke kan gøre noget ved.

Et godt eksempel er det med at undgå kød. Vi forsøgte os i en periode med ikke at have kød på menuen. Men hvad så med ost og mælk? Det kommer jo også fra køerne, skal vi så også afskaffe det? Da vi følte, at vi havde fundet den mest bæredygtige vin, vi kunne finde, opdagede vi, at etiketten var fra Polen, basten fra Asien og proppen fra Frankrig. Men det var stadig det bedste alternativ.

Men tilbage til kødet: Vi har aldrig solgt så meget kød, som da vi indførte en kødfri dag … øh, hvad? Ja, det lyder måske som en dårlig joke, men det er faktisk sandt. Da vores gæster blev præsenteret for menukortet uden kød, men fandt ud af, at bøffen stadig kunne tilkøbes, valgte en stor del af dem at sige ja tak til bøffen.

Og sådan bliver vi også hele tiden klogere på, hvordan vi kan få vores gæster med på vognen. I tilfældet med bøffen har vi fundet ud af, at det er bedre at tilbyde alternativer end at indføre forbud. Og det virker: I dag vælger flere og flere gæster menuer helt uden kød – måske også fordi vores kokke er blevet utroligt dygtige til at lave velsmagende vegetarmenuer.

Vi udleder CO2, hver gang vi smider en bøf på panden eller en steg i ovnen. Men hvis nogle gæster gerne vil have kød, så klimakompenserer vi ved at donere til Den Danske Naturfond. Vores gæster skal vælge det frivilligt og ikke føle, at de er patienter på Hotel Bæredygtighed.

Er økologi den rigtige vej?

Som en naturlig del af det at være en bæredygtig virksomhed har vi også fokus på økologi. Faktisk har vi sølv i det Økologiske Spisemærke. Alligevel tør vi godt indrømme, at vi godt kan komme i tvivl nogle gange.

I den ideelle verden var alt lokalt og økologisk. Ingen ønsker pesticider i grøntsagerne.

Hvis alle landmænd omlagde til økologi, så ville der ikke være nok fødevarer til alle, da det vokser langsommere og ikke giver så stort et udbytte. Igen bliver de gode intentioner ramt af dilemmaer. Samtidig vil vi helst ikke importere økologiske grøntsager fra andre lande, da transporten så kommer oveni, og dermed får vi en større CO2-udledning.

Vi satser meget på lokale råvarer, det kan vi tracke. Med lokale mener vi danske – og helst fra lige uden for døren, men i princippet i hele landet. Vi har derfor besluttet, at vi vil hjælpe de lokale bønder med at blive økologiske. Det lokale økologiske må trods alt være det bedste i forhold til CO2-udledning, og så må vi hjælpe dem med at blive så dygtige, at de kan dyrke flere grøntsager, så vi rammer samme volumen som med de konventionelle grøntsager.

Ikke bæredygtige?

Bæredygtighed er alle vegne, fra virksomheders missioner til restauranters menukort. Vi taler om det hele tiden. Og sandheden er, at nogle gør det, de siger, og andre siger mere, end de gør. Det betyder, at mange af os måske har mistet overblikket over, hvad der er bæredygtigt, og hvornår noget er bæredygtigt.

Det er præcis derfor, vi er holdt op. Ikke med at være bæredygtige. Tværtimod. For vi er gået et spadestik dybere og betragter i stedet os selv som en ansvarlig virksomhed. For er man ansvarlig, så forpligter det nemlig endnu mere og endnu længere end bare til egen matrikel. Faktisk skal vi helt ud til vores leverandører og dem, der leverer til dem, hvis vi skal være så ansvarlige, som vores ambitioner byder os. Og vi er ambitiøse. Ikke bare på egne vegne, men i høj grad på klimaets og naturens vegne. Det er det eneste ansvarlige.

Bæredygtighed er så bredt, at det kan være svært at kommunikere. Nogle mener, det er mindre kød, andre mindre plast. Det er svært at forholde sig til, for det bliver meget ukonkret. Vi vil gerne være ansvarlige hele vejen rundt i alle led af vores konferencehoteller. Vi taler om ansvarlighed – og noget af det med at være ansvarlig, det er også at være ærlig. For det er ikke nemt at gå i gang med den grønne omstilling, men alle kan gøre noget. Så kom i gang, begå fejl, og bliv klogere. Og frem for alt: Del viden og dilemmaer.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
6. dec 2022