BØRSEN BÆREDYGTIG
Virksomheder
Vestas og Haldor Topsøe henter millionstøtte til grøn ammoniak
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Power-to-x møder bred interesse fra mange virksomheder, og pengene flyder til projekterne med teknologien, både i form af offentlige og private investeringer, der gør det muligt at producere grønnere brændstof. EUDP’s støtte er vigtig, da vi stadig har at gøre med en ny teknologi, som skal modnes Kim Grøn Knudsen, strategi- og innovationschef, Haldor Topsøe

Senest har de tre parter Vestas, Haldor Topsøe og Skovgaard Invest haft succes med at tiltrække EUDP-støtte. Så meget, at de tre selskabers planlagte power-to-x-anlæg har hentet den hidtil største portion støttekroner uddelt af EUDP (Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram), i alt 81 mio. kr.

Millionbeløbet går til det såkaldte REDDAP-projekt, hvor virksomhederne har investeret i et anlæg i Vestjylland, der fra 2023 skal kunne producere 5000 ton grøn ammoniak hvert år ved hjælp af vedvarende energi.

Enorm udfordring

“Verden står med en enorm udfordring, hvor vi globalt skal reducere vores CO2-aftryk. Power-to-x kan levere et meget vigtigt bidrag, da vi her kan løse en stor del af transportsektorens CO2-problem. Med REDDAP-projektet kan vi vise, at vi kan tage vedvarende energi og omdanne den til klimavenlige brændstoffer. I dette tilfælde til bl.a. ammoniakindustrien og skibsindustrien, som er blandt de helt store CO2-udledere,” siger Kim Grøn Knudsen, som er strategi- og innovationschef hos Haldor Topsøe og tillægger EUDP-støtten stor betydning.

Vigtig støtte

“EUDP's støtte er vigtig, da vi stadig har at gøre med en ny teknologi, som skal modnes, for at den kommer ned i pris. Med støtten og vores egen investering kan vi opføre fabrikken, som i 2023 skal levere den grønne ammoniak, som skibene kan sejle på,” siger han.

Det alternative brændstof kan bruges i stedet for f.eks. diesel, og den udskiftning vil ifølge Vestas, Haldor Topsøe og Skovgaard Invest betyde, at 8200 ton CO2 årligt spares, når de 5000 ton grøn ammoniak sættes i spil. 5000 ton grøn ammoniak årligt skal produceres årligt på fabrikken i REDDAP-projektet

Til sammenligning tegnede dansk skibsfart sig for en udledning på 0,8 mio. ton CO2 i 2017 for skibe, der tankede brændstof og sejlede i Danmark.

Strømmen til at skabe den grønne ammoniak i REDDAP skal hentes fra vedvarende energi.

12 MW skal komme fra seks eksisterende V80-2.0 MW Vestas-møller, og 50 MW skal hentes fra nye solpaneler.

Klimaminister Dan Jørgensen (S) fortalte i sidste uge til Børsen, at regeringen vil afsætte 850 mio. kr. til støtte af power-to-x-projekter.

Det kommer oven i 750 mio. kr., som i forvejen bliver investeret i teknologien gennem en investeringsaftale med Holland.

Forsiden af Børsen Bæredygtig