BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Debat: Vejen til at arbejde seriøst med klima er baseret på videnskab

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Da vi lancerede vores klimaplan, kaldte vi det en af verdens mest ambitiøse inden for vores branche, dagligvarehandlen.

Det kan vi tillade os at gøre, fordi planen er godkendt i regi af Science Based Target-initiativet (SBTi) som den første i dansk dagligvarehandel.

For os har det været vigtigt, at vores klimaindsats er baseret på væsentlighed og fakta, ikke på de lette PR-drevne løsninger.

Vi skal gøre det, der gør en reel forskel for klimaet, og ikke bare det, der måske ser godt ud i butikkerne

Derfor valgte vi, at vores samlede plan skulle granskes og godkendes af det uafhængige internationale klimapartnerskab SBTi.

Det har ikke gjort opgaven lettere for os selv. For det har betydet, at der skal mange datapunkter til for at få et samlet overblik over udledninger. Og det er komplicerede regnestykker. Indsamling og validering af data er et stort projekt i sig selv. Især klimaaftryksdata på produkter er af generisk karakter og vil i de kommende år blive mere og mere sofistikerede forhåbentligt.

Vores plan, som altså er godkendt af SBTi, har dette ambitiøse mål:

At vi skal være klimapositiv i 2030, hvilket kræver investeringer i størrelsesordenen 1 mia. kr.

For at blive det skal vi tilplante ca. 1000 hektar skov rundt omkring i Danmark. Den første, ved Holstebro, er åben.

Derudover kræver planen, at vi gennemgår alt i forhold til energi, som udgør størstedelen af de to første faser. Det betyder, at vi skal have styr på energiforbrug i alt fra den mindste Dagli’Brugsen til det største lager. Dertil kommer, at bilparken, transporten af varer osv. også hører med i klimaberegningerne.

Coop består reelt af to strenge af butikker: af de butikker der direkte er ejet af os selv og af selvstændige brugsforeninger. Alle er med i planen, da det er en koncernklimaplan.

Så lige nu er flere end 200 selvstændige butikkerne tilmeldt vores energiprojektplan, hvor vi finder løsninger til at reducere klimabelastningen fra butikkernes energiforbrug. Det foregår i samarbejde med Coop Crowdfunding. Det giver sig allerede nu udtryk i spændende lokale projekter. Senest har den selvstændige Dagli’Brugsen i Høm på Midtsjælland fået sine kunder i lokalområdet til at investere 800.000 kr. i et solcelleanlæg til butikken. Det viser os noget spændende nyt, nemlig at kunderne er parate til at investere i deres lokale brugs – især når den bliver grønnere og mere bæredygtig.

Fossilfri butikker?

Til næste år når vi en vigtig milepæl i vores klimaarbejde: Vores egne Coop-butikker bliver 100 pct. fri for olie og gas.

Det kræver store investeringer, men det er godt givet ud. Havde vi ikke startet så relativt tidligt med vores klimaplan, havde vores energiudgifter i dag set helt anderledes høje ud.

I scope 3 skal klimabelastningen reduceres med 20 pct. Det kræver samarbejde med leverandører og ændret forbrugeradfærd fra kunder for at komme i mål.

Vi har som de første stillet krav om, at de største af vores leverandører skal være SBTi-forpligtede inden 2025, og vi har lavet et forløb for de mindre af vores leverandører i samarbejde med Mærkevareleverandørerne (MLDK), så de kan blive SBTi light-godkendte. Vi opfordrer generelt alle leverandører til at arbejde seriøst med klima, da det indgår som en del af vores årsforhandlinger.

Leverandørerne har taget godt imod vores nye krav, og de fleste ved godt, at det er nødvendigt at arbejde med dette, hvis man skal være en legitim spiller. Her er SBTi igen en god støtte til at gøre det så faktabaseret som muligt.

Tryk på kunderne

For at hjælpe kunderne til en mere klimavenlig adfærd gør vi også en række ting:

Vi har udviklet verdens første klima-app, “Mit klimaaftryk”, hvor man kan følge sit klimaaftryk, når man har været ude at handle. Et konkret værktøj, der hjælper kunderne i at træffe bæredygtige valg.

Vi har åbnet Klima Kvickly, hvor vi har forvandlet et af vores største varehuse i Aarhus til et laboratorium for kunderettede test af, hvordan vi blidt puffer og hjælper kunderne til at foretage nogle mere klimavenlige valg i varehuset. Her høster vi lige nu erfaringer, som vi venter at kunne anvende i større skala.

Men fælles for vores mange forskellige klimatiltag er, at de er baseret på videnskab. Vi skal gøre det, der gør en reel forskel for klimaet, og ikke bare det, der måske ser godt ud i butikkerne. Med godkendelsen fra SBTi ved vi, at vi er på rette vej og er ambitiøse. Samtidig gør vi det muligt for alle interesserede – vores kunder, leverandører, samarbejdspartnere – at kigge os efter i kortene. Transparens bør være et krav, der stilles til alle aktører – særligt når det angår klima.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
6. dec 2022