BØRSEN BÆREDYGTIG
1
Bæredygtig
Flybranchens løfterige brændstoffer sender Topsoe-direktør på balancegang
2
Bæredygtig
Erhvervskunder skal betale omstillingen: Flyselskaber indgår aftale om 2,4 mio. ton grøn flybrændstof
Bæredygtig
Flybranchens løfterige brændstoffer sender Topsoe-direktør på balancegang

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Når flybrændstof skal sænke CO2-udledningen, er der risiko for, at det går ud over blandt andet regnskov og lokalbefolkning. Det giver dilemmaer for producenter som industrigiganten Topsoe

Luftfarten er i dag blandt de helt store udfordringer for omstillingen, og i hjertet af løsningen står bæredygtige brændstoffer – også kaldet saf (Sustainable Aviation Fuel). Det er brændstof, der kan iblandes det gængse flybrændstof og er derfor en eftertragtet vare. Samtidig er definitionerne af bæredygtighed stadig til debat.

Det mærkede Topsoe for nylig, da virksomhedens involvering i et saf-projekt i Brasilien mødte kritik. Topchef i den danske kemi- og energivirksomhed, Roeland Baan, fortæller om balancen mellem fremskridt og perfektion, når det kommer til flybrændstofferne.

“Spørgsmålet er, om det er en diskussion om bæredygtighed eller om at få CO2 ud af luften. Hvis man siger, at man først er bæredygtig, når man opnår fuld cirkularitet og ingen CO2-udledninger, så er det, at man kommer ud i problemer,” siger Roeland Baan til Børsen.

Topsoe-direktør: Vi kan stå foran et massivt skift

Han er netop trådt ned ad scenen på, hvad virksomheden selv har døbt et “saf summit.” Arrangementet skal ses som en del af industrikoncernens satsning på de teknologier, der skal bære den grønne omstilling. Skiftet mod disse teknologier er dét, han i et nyligt interview med Børsen kaldte “et skift, der er lige så stort som under den industrielle revolution”.

Op til 80 pct. sparet

Og her spiller saf en væsentlig rolle. Selv om sektoren blandt andet drømmer om batteridrevne fly, er saf-brændstoffer i dag den eneste teknologi, der kan erstatte klassisk flybrændstof. Det resulterer i en mindsket CO2-udledning på op til 80 pct. afhængig af saf-teknologien. Hertil kommer, at saf i dag kun udgør en lille procentdel af det enkelte flys brændstof. Alligevel er teknologien den rette vej at gå, argumenterer Roeland Baan.

“Når vi bruger biobrændsler til saf har vi mellem 60 og 80 pct.-reduktioner. Hvis vi derudover kan certificere, at man ikke gør skade på miljøet på andre måder, så synes jeg, at vi skal omfavne det, ganske enkelt fordi det hjælper. I sidste ende handler det ikke om religion, men om, at vi rent pragmatisk set skal rydde op efter os selv,” siger han og fortsætter:

“Helt personligt kan jeg sommetider blive så oprevet over disse rent akademiske diskussioner om, hvad der er glimrende, hvad der er godt osv. i stedet for at se på, hvad løsningen er.”

Når det kommer til saf, er løsningen todelt: Både biobrændsler og såkaldte electrofuels kan bruges til at producere bæredygtigt flybrændstof. Hver teknologi har sine fordele og ulemper. Dels varierer CO2-besparelserne mellem teknologierne, og dels er der andre risici. Her kommer vi tilbage til den brasilianske regnskov, hvor et af Topsoes seneste projekter er kommet i modvind.

“På ingen måde bæredygtigt”

Uden for den brasilianske storby Manaus er virksomheden valgt som foretrukken leverandør af teknologi til Brazil Biofuels, som vil udvinde palmeolie til saf i området. Over for netmediet Klimamonitor har såvel eksperter som miljøorganisationer påpeget, at projektet – og palmeolie i almindelighed – “på ingen måde er bæredygtigt”.

Tilbage hos Topsoe fremstår den diskussion som en del af debatten om det gode og det glimrende. Her understreger Roeland Baan, at virksomheden endnu ikke har set vilkårene efter i sømmene.

“I Manaus er vi i gang med at lave vores due dilligence på alle ESG-elementerne. Hvis vi ikke bliver tilfredse der, indgår vi ikke kontrakt,” siger han.

Han peger på, at Manaus i sig selv er en storby, hvorfor virksomheden ikke i sig selv ser problem i at arbejde med en produktionsfacilitet der.

“Vi bliver nødt til – i bredere forstand – at overeje bæredygtigheden i det. Hvor kommer materialet fra, hvordan skal produktionen etableres osv.,” siger Roeland Baan.

Balancen mellem mulighed og bæredygtighed standser imidlertid ikke foreløbig, forudser topdirektøren. I dag betragtes den mest bæredygtige type saf som electrofuels produceret med vindenergi. Spørgsmålet er i hans øjne imidlertid, om det kan betragtes som bæredygtigt i længden.

“Hvis vi bygger en vindmøllepark på 10 GW, vil den være enorm, og den vil stadig give os relativt lidt brændstof. Den vil nok ikke gøre den store skade bæredygtighedsmæssigt, men mit bud er, at den vil have en tydelig effekt på dyrelivet,” vurderer direktøren.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

LÆS MERE OM SAMME EMNE
Bæredygtig
Erhvervskunder skal betale omstillingen: Flyselskaber indgår aftale om 2,4 mio. ton grøn flybrændstof

To aftaler skaffer tilsammen 2,4 mio. ton grønt flybrændstof til Air France KLM, men høj pris og lav efterspørgsel hos kunderne står stadig i vejen for udbredelsen

Det er erhvervskunderne, der kommer til at drive efterspørgslen efter bæredygtige flybrændstoffer. Det vurderer man hos KLM og Air France, hvor nylige ordrer på bæredygtige flybrændstoffer – såkaldt saf – tilsammen løber op i 2,4 mio. ton. De mange tankfulde skal være med til at opfylde selskabets mål om at nå 10 pct. iblandet saf til flybrændstoffet i 2030.

“Den type aftaler betyder meget for os, og vi er ikke alene om at efterspørge det, som vi var i starten, så de dyrebare dråber er ikke i høj volumen, og udfordringen bliver at betale for dem,” konstaterer salgsdirektør i KLM Air France, Anita Wagner Feddersen.

Virksomhedens aftaler fordeler sig på tre forskellige selskaber, der producerer flybrændstoffet med forskellige metoder. Generelt er der konsensus i branchen om at forsøge forskellige metoder, blandt andet fordi volumen endnu ikke er høj. Det fremgår også hos KLM Air France, hvor målet på længere sigt er at nå 64 pct. saf i blanding med de konventionelle brændstoffer i 2050. Endnu er virksomheden kun nået op på 1 pct. – og det kun på fly, der flyver fra Frankrig og Holland.

“Hvis man kigger på den nuværende acceleration, bliver det op ad bakke, men man kan næsten umuligt undgå, at accelerationen kommer. Men med de priser, vi betaler for saf, må vi forsøge at dække omkostningerne gennem dem, der skal flyve,” siger Anita Wagner Feddersen.

Det er her, virksomhedskunderne kommer ind. Flyselskaberne har nemlig erfaret, at privatkunderne ikke er en farbar vej til at finansiere iblandingen. Derimod er det stigende antal virksomheder, som vil mindske deres CO2-udslip med til at gøre omstillingen mulig, mener hun.

“Det er lettere at sige i en spørgeundersøgelse, at man vil købe klimakompensation, end det er at gøre det, når man skal ud at flyve. Men når det kommer til virksomhederne, har vi haft gode dialoger med nogle, som vil købe biobrændsler til deres rejser eller til en del af dem,” siger hun.

Hun fremhæver Haarup Maskinfabrik og Scan Global Logistics som virksomheder, der allerede har brugt den mulighed, mens hun nu er i dialog med rejsebureauer, der vil kunne tilbyde deres kunder at flyve på bæredygtigt flybrændstof.

Netop slutbrugernes opfattelse af luftfarten er imidlertid også med til at drive behovet for et mere bæredygtigt alternativ – også selv om saf ikke fjerner CO2-udledningen fuldstændigt, påpeger hun.

“I dag udgør flytrafikken kun 2-3 pct. af de globale udledninger, men med den vækst, man forventer i branchen, kommer det til at vokse. Vi må tage ansvaret på os og gøre det til license to operate,” siger Anita Wagner Feddersen.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Igen i år udvælger Børsen Bæredygtig virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Igen i år udvælger Børsen Bæredygtig virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter.

BØRSEN BÆREDYGTIG
24. jan 2023