BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Tidligere Mærsk-direktør bedømmer grønt iværksætteri
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Mundbind, Mærsk og grønne startups bliver alle del af en ny konkurrence for bæredygtige forretningsidéer. Her skal blandt andre den tidligere shippingdirektør Claus Hemmingsen være dommer

En række danske startupvirksomheder får de kommende måneder vendt og drejet deres grønne vækstidéer af en landets helt tunge erhvervsprofiler på området. Det er tidligere viceadm. direktør i Mærsk Group Claus Hemmingsen, der har beskæftiget sig med, hvad han kalder “bæredygtighed på den store klinge” i over ti år gennem sit arbejde i den globale shippingkoncern.

Nu skal han omsætte den viden til de helt små virksomheders perspektiv i en ny iværksætterkonkurrence ved navn Njord Nest, der skal udpege den bedste grønne startup blandt 60 deltagervirksomheder.

Claus Hemmingsen har gennem 38 år i Mærsk opbygget et væsentligt kendskab til både forretning og bæredygtige agendaer. For ham er det vigtigt, at iværksætterdrømmene ikke bare svæver på en lysegrøn sky. Pludselig er der en designer, der falder i snak med nogen, der forstår sig på marketing, og så opstår der forhåbentlig nogle relationer Claus Hemmingsen, bestyrelsesforperson, Mærsk Drilling

Forretning før grøn

“Det skal først og fremmest være en bæredygtig forretning. Det skal kunne bære sig selv og skaleres op, så det kan blive virksomhed i egen ret, uden at det behøver være kæmpestore tanker fra starten. Den skal selvfølgelig også have et element af bæredygtighed i grøn sammenhæng som fødevarer eller andet, men det fungerer ikke med en idé, som alene er båret på støtte og donationer,” forklarer Mærsk-veteranen.

Han har brugt hele sin aktive karriere i shippinggiganten, hvor han blev dybt integreret i erhvervslivet længe inden fossile brændstoffer og storforbrug for alvor blev fyord. 3 opstartsvirksomheder bliver valgt som vindere af konkurrencen

Og han lægger vægt på, at virksomhederne i konkurrencen ikke nødvendigvis behøver være født med en negativ CO2-udledning eller være guds gave til klimaet. Hvis de kan bevise, hvordan de på sigt kan være et positivt indspark i den grønne omstilling, har det mere at sige.

“Der skal være et perspektiv i idéen, som taler ind i den udvikling, resten af erhvervslivet er i gang med. Det kan selvfølgelig være svært at forudse, men noget af det, jeg tror er vigtigt, er menneskerne bag. Jeg skal kunne mærke, at de har forståelsen for, hvordan de kan være et aktivt bidrag i den udvikling,” fortæller Claus Hemmingsen, der i dag har otte bestyrelsesposter bl.a. som formand i Mærsk Drilling, DFDS og Huscompagniet og som medlem i Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

De gode idéer behøver heller ikke være fuldstændigt revolutionerende for at score en høj karakter i den garvede erhvervsmands bog. Det kan nemlig være ligeså svært og mindst ligeså nyttigt at lave en forretning, som forbedrer de løsninger, vi allerede kender.

“Det er jo nemt at sige, folk skal komme med noget innovativt, men der er virkelig meget at hente ved at udvikle allerede eksisterende modeller eller teknologier,” mener Claus Hemmingsen.

Pipeline af gode idéer

Hvordan forventer du, at en konkurrence som den her kan bidrage med til den grønne omstilling samlet set?

“Det er jo en inspiration til dem, der sidder med idéer og ikke rigtig kan komme videre. Nu er der ligesom en pipeline, hvor de kan komme ind i et forløb og et landskab med nogle nye muligheder,” siger han og uddyber, at man ikke behøver vinde konkurrencen for at kunne hente en reel fordel med hjem.

Udvælger 60 startupvirksomheder, der i et forløb fra marts til juni bliver bedømt og ekskluderet, indtil der står tre vindervirksomheder tilbage. Vinderne får bl.a. en pengepræmie på 2500 euro og gratis markedsføringsmateriale fra Vistaprint. Desuden modtager de løbende rådgivning fra dommerpanelets eksperter under konkurrencen. Arrangørerne er Vistaprint og rådgivningsvirksomheden Drivhuset, der hjælper opstartsvirksomheder med
at skalere deres forretning.
Kilde: FRVI

“Pludselig er der en designer, der falder i snak med nogen, der forstår sig på marketing, og så opstår der forhåbentlig nogle relationer. Nogle gange skal der ikke mere til, for at det kan vokse sig til noget rigtig interessant.”

Konkurrencen kører fra marts til juni, hvor konsulentvirksomheden Drivhuset og Vistaprint, der sælger reklameudstyr, vil hjælpe med at skalere forretningsidéer fra tre vindervirksomheder.

Forsiden af Børsen Bæredygtig