BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Stifterne af Hanegal har slået hul på markedet for plantesats: “Vi ligger på et niveau tre gange højere siden sommeren”

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Det har været sværere end ventet at feje skepsissen over for plantebaseret kost af bordet, mener stifterne af Hanegal om deres plantebutik

Til tider har tvivlen banket på døren hos stifterne af den økologiske fødevarevirksomhed Hanegal, som de for godt et år siden sagde endegyldigt farvel til.

Da solgte ægteparret Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard deres sidste aktier i Hanegal for at sikre opbygningen af en forretning rent fokuseret på planteprotein med virksomheden Organic Plant Protein.

Og der meldte bekymringen sig om, hvorvidt de ville løbe tør for penge, inden de reelt var kommet i gang, som Ulrich Kern-Hansen formulerer det.

Netop som produktionen af økologiske planteproteiner af ærter og hestebønner startede på fabrikken i Hedensted, lukkede corona verden ned første gang.

Men med pandemien i baggrunden er det nu lykkedes at lande de første samarbejder, fortæller Ulrich Kern-Hansen, der lige har afsluttet et møde med en stor fransk distributør af proteiningredienser.

“Den første ordre er to hele lastvognstræk af de to varianter, der nu bliver sat i produktion,” fortæller Ulrich Kern-Hansen fra bilen.

Ud over den franske kunde er det ifølge ham lykkedes at lande en af de allerstørste på området globalt efter halvandet års arbejde for at få dem i hus.

“Det ser jeg som den ultimative kvalitetsstempling af det, vi er lykkedes med at udvikle i Danmark. Vi har klaret os igennem den første vanskelige periode, og vi er lykkedes med det i en form, hvor vi selv er med ombord. Det har der ikke været sikkerhed for undervejs.”

Udhulet egenkapitalen

De sidste to år har ægteparret investeret rub og stub i plantevirksomheden, der i 2021 havde et underskud på 10,5 mio. kr. og en egenkapital i underskud med 14 mio. kr.

Derfor er lån blevet lagt om. Ulrich Kern-Hansen peger på, at staben af funktionærer på fabrikken udgør en stor post, men at det har været helt nødvendigt.

“Der går nok et halvt år mere, inden vi er i breakeven, fordi satsningen er så stor. Men nu har vi retningen, vi ved, at vi kommer i mål. Det har været en klog beslutning at satse så stort fra starten, så vi har kapaciteten. Ellers ville ingen store kunder lave aftaler med os,” siger han.

“Vi ser en meget positivt udvikling på vores salg. Vi ligger på et niveau tre gange højere siden sommeren og en stigende tendens måned for måned.”

Fokus på udvikling

Selvom begyndelsen på den nye virksomhed ikke gik som ventet, har pandemiens pause også givet tid til at udvikle yderligere på tekstur og bid, som er en af de helt store barrierer for at vække forbrugernes interesse og ikke mindst fastholde den.

Vi står nu på et teknologisk niveau med vores produktion, så vi kan opfylde forbrugernes forventninger og ønsker, hvis de skal ændre adfærd imod et mindre kødforbrug Ulrich Kern-Hansen, medstifter, Organic Plant Protein

Det arbejder en anden aktør i Hedensted Meelunie GPI også med. Virksomheden, med investorer som Danmarks Grønne Investeringsfond og jyske erhvervsfolk – som stifter af Formuepleje Claus Hommelhoff, er ved at etablere en fabrik, der skal lave planteproteiningredienser af hestebønner.

Forbrugeren forventer saftighed ved en hakkebøf og en “mundfornemmelse, som ikke er baseret på, at man bider i en våd grydesvamp”, som Jonatan Dickow, der driver fabrikken, formulerer det.

“Proteinet giver biddet og den rigtige fornemmelse i munden. Det er der enormt mange, der arbejder med lige nu,” siger han.

Fortsat kød på bordet

En anden ting er mæthedsfølelsen, som er ganske kort sammenlignet med kød, påpeger Ulrich Kern-Hansen, hvilket Organic Plant Protein mener at have løst.

“Vi står nu på et teknologisk niveau med vores produktion, så vi kan opfylde forbrugernes forventninger og ønsker, hvis de skal ændre adfærd imod et mindre kødforbrug.”

I 2019 stiftede ægteparret Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard Organic Plant Protein for at dedikere sig til udviklingen af økologiske planteproteiner baseret på ærter og hestebønner. I begyndelsen af 2020 åbnede de fabrikken på 2400 kvm. Havde i regnskabet 2020/2021 et underskud på 10,5 mio. kr., mens egenkapitalen gik i underskud på 14 mio. kr. Lån er omlagt for at dække hullet. Siden sommeren er salget ifølge stifterne tre gange højere. Går efter at eksportere til hele verden og især England, Tyskland og Holland, som er længere fremme på bl.a. salg.

Skiftet til en mere plantebaseret kost er afgørende i den grønne omstilling. I det lys blev Organic Plant Protein stiftet af ægteparret, der siden 1980’erne har arbejdet aktivt inden for økologisk produktion med Hanegal, hvis sortiment i 2030 skal bestå af 85 pct. plantebaserede produkter.

Selvom ægteparret har solgt kødet fra, er det dog ikke forsvundet fra deres eget middagsbord.

“Ligesom de fleste andre danskere kan vi rigtig godt lide kød. Det smager godt og kan mange gode ting også ernæringsmæssigt. Det kommer vi ikke uden om. At vi ikke kan tillade os at spise så meget kød, er en kendsgerning,” siger Ulrich Kern-Hansen.

En ny strategi

En oplagt og enkel løsning er, set med hans øjne, at udskifte halvdelen af kødet i de traditionelle produkter med planteproteiner. Det vil halvere produktets klimaaftryk, påpeger han. Men selv Hanegal har indtil videre afvist idéen.

Den kommende tid vil han derfor teste en anden strategi.

“Jeg skal ikke overbevise en kødproducent, men en indkøber i et supermarked. Så kan man sagtens finde en producent bagefter,” siger Ulrich Kern-Hansen.

“Jeg tror, at vores produkt kommer til at spille en stor rolle i at få omstillet de offentlige bespisninger. Der er også centrale uddannelsesinstitutioner, som har integreret vores produkter i undervisningen. På den måde åbner dørene sig, men tilløbet har været lidt vanskeligere end forventet.”

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
20. sep 2022