BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Konsulent har retningslinjer til fødevarebranchen: Faren ligger i “luftige begreber som klimavenlig”
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Paul Holmbeck har siddet i Økologisk Landsforening i over 25 år. Senest som politisk direktør, inden han stiftede Holmbeck Eco Consult. I en ny undersøgelse af greenwashing i fødevarebranchen kommer han med en række anbefalinger til sektoren.

Hvad er de største udfordringer for at komme greenwashing til livs?

“Det er kritisk, at virksomheder sætter sig ind i, hvilke klimaindsatser og hvilken dokumentation der skal ligge bag påstande, der fungerer som markedsføring på produkter. Sammen med det er der de klassiske fodfejl, ved at de f.eks. gør en stor ting ud af små forbedringer eller bruger luftige begreber som “klimavenlig”. Dertil er det vigtigt, at Fødevarestyrelsen og Forbrugerombudsmanden fastsætter krav til, hvornår de må bruge begreber som “mindre CO2”, “lavt klimaaftryk”, så forbrugerne kan være helt sikre på, at der er tale om et produkt, som gør en reel forskel. Endelig skal vi have ryddet op i brug af klimakompensation, så det kun er de ordninger, som reelt kompenserer for klimaemissioner, der overhovedet bruges i Danmark.”

Hvorfor er fødevarebranchen særlig vigtig at holde fokus på her?

“Fødevarer fylder meget i vores klimaregnskab, ligesom dansk landbrug fylder godt en fjerdedel af Danmarks udledning. Så der er alt mulig grund til at motivere både forbrugere og producenter til at sænke klimaaftrykket. Plantebaserede måltider og mindre spild står på toppen af listen, men der er også stort potentiale i at sænke klimaemissioner i produktionen.”

Analysen er finansieret af ledende fødevarevirksomheder – risikerer man at hægte mere trængte virksomheder i branchen af, hvis kravene bliver ekstremt skrappe?

“Undersøgelsen viser netop den bekymring, men målet er at mobilisere alle virksomheder i klimaindsatsen. Rapporten indeholder derfor anbefalinger til fødevarebranchen om udvikling og udbredelse af mere enkle værktøjer for mindre fødevarevirksomheder, så de også kan dokumentere deres klimaindsatser.”

Hvad skal fødevarevirksomhederne få ud af at følge principperne mod greenwashing?

“Det er en tjekliste, som sikrer solidt grundlag for klimaanprisning på varer og i virksomheders branding. Man undgår de lette løsninger og fodfejl, der kan give bagslag, når man vil bruge det i sin markedsføring.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig
BØRSEN BÆREDYGTIG
23. feb 2021