BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Iværksætter henter finansiering til at forstærke smagen

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Knap 3 mio. kr. fra fonden Rockstart Agrifood er landet hos iværksættervirksomheden Reduced, der producerer smagsforstærkere lavet af madspild

Der står to gymnasievenner og nu 26-årige mænd bag Reduced, der netop har ansat den første medarbejder. Den ene af stifterne, Emil Munck de Voss, er oprindeligt uddannet jurist og svarer her på, hvordan han forventer, Reduced vil udvikle sig.

Hvad er idéen bag Reduced?

“Vi producerer upcyclede fødevareprodukter, altså laver ny mad af råvarer, der normalt ville gå til spilde. Vi siger selv: Taste from food waste. Vi begyndte med at lave fond for et år siden og skal i år lancere en ny produktlinje i form af smagsforstærker også lavet på overskudsråvarer. Der er traditionelt rigtig mange tilsætningsstoffer i vores kategori, hvor vi benytter økologiske ingredienser og ingen tilsætningsstoffer.”

Hvem er jeres kunder?

“Vi begyndte i 2020 med at ville sælge til restauranter. Så kom corona, og derfor gik vi ind i detailmarkedet. Nu er vi klar til at starte en større produktion op og har aftaler med 14 restauranter, der vil tage vores produkter ind. Vi er i dialog med de store foodservice-distributører og får allerede henvendelser fra flere andre restauranter.”

I har fået 2,8 mio. kr. i investering – hvordan skal de bruges?

“Først og fremmest er det dyrt at bygge egen produktion til vores smagsforstærkere. Meget er bundet dér, men vi skal også lave et par ansættelser mere næste år. Derudover skal vi bruge penge på marketing. Vi slår ikke igennem, hvis folk ikke kender os, og så skal pengene selvfølgelig også gå til at lave endnu bedre produkter.”

Hvad er jeres største udfordring?

“At udbrede kendskabet og sælge vores produkt ind. Vi er et helt nyt produkt, og det tager virkelig lang tid at opbygge kendskab til os. Vi har været ude at banke på en masse døre, og nu har vi fået nogle af de første ja'er og også et stort et for nylig fra Salling Group, men vi skal stadig meget bredere ud. En anden ting, vi bruger meget tid på, er at holde os til kerneproduktet. Der er mange muligheder for at udvikle spændende fødevareprodukter på overskudsråvarer, men vores vigtigste opgave lige nu er at fokusere på, hvad vi gør bedst.”

Hvilken vækst forventer I de kommende år?

“Vi er foran vores forventninger på den måde, at vi troede, vi først ville producere smagsforstærkere efter nytår, men det kommer vi allerede til i 2021. Det betyder, at vi regner med en millionomsætning i år. I 2022 skal der være sket en væsentlig fremgang. Jeg vil ikke sætte helt faste tal på.”

I er en startup, hvornår forventer I at tjene penge?

“Vi laver overskud i 2023. Vi fik et minimalt underskud i vores første regnskabsår sidste år, hvor vi lancerede fire produkter i detail på under et år med en startkapital på 40.000 kr.”

Hvilke kunder har I?

“Coop, Nemlig.com, Salling Group fra uge 40 og en række specialforretninger. Derudover er Sorvino-gruppen på vej til at benytte vores foodservicefonder.”

Hvilken konkurrence oplever I?

“Der er nogle få, men ikke så mange i Danmark i vores kategori. Upcyclede fødevareprodukter er en kategori i vækst, så vi forventer, der vil komme flere til. Vi har selvfølgelig de kæmpestore som Nestlé og Unilever. Vi ser det, som at vi har fat i noget unikt især i form af vores erfaring med at source overskudsvarer.”

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
4. okt 2022