BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
“Gør det så nemt og så normalt for forbrugeren som muligt at vælge anderledes”
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Hvad skal vi spise til aftensmad? Hvilken ny bil skal vi have? Og hvor og hvordan skal vi bo?

De tre spørgsmål dækker størstedelen af danskernes forbrug, og der er rigtigt mange grønne måder at besvare dem på. Det er bare ikke sikkert, at hverken den almindelige dansker eller den gennemsnitlige danske virksomhed vælger den klimavenlige vej, selvom muligheden er der. Nok er varen på hylden, men den lander ikke nødvendigvis i kurven, hvad enten det drejer sig om dagligvarer, tøj eller takeaway.

Men hvorfor egentlig ikke? Hvad afholder forbrugeren og virksomheden fra sammen at tage det grønne valg, når mulighederne er der?

Bente Halkier er professor i sociologi ved KU og medlem af Klimarådet. Hun er ekspert i forbrugeradfærd.

“Jeg kom med i rådet, fordi forskning i og viden om den individuelle og kollektive adfærd er vigtig at forstå for at løse klimaudfordringen og understøtte de politiske beslutninger,” siger hun.

Her er hendes tre bud på barrierer for den klimavenlige adfærd samt hendes tre bud på, hvordan virksomheder og forbrugere kan spille bedre sammen om et grønnere samfund.

Hvad er de store barrierer for at skabe et grønt forbrug?


Hvordan kan virksomheder og forbrugere i højere grad spille sammen, når det kommer til at have et mere bæredygtigt forbrug samlet set?


Note

Tallene bragt i forbindelse med artiklen er fra en spørgeskemaundersøgelse udført i forbindelse med
et forbrugertrendstudie fra bureauet Dentsu. Undersøgelsen er udført i november 2020 blandt 1500 repræsentativt udvalgte voksne danskere.

Forsiden af Børsen Bæredygtig
BØRSEN BÆREDYGTIG
2. mar 2021