BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Fra klistermærker til landsretten

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.
1 Hvordan kom Danish Crown i interesseorganisationernes søgelys?

Danish Crown begyndte i sommeren 2020 at sætte lyserøde klistermærker på sine kødpakker, hvor der stod “Klimakontrolleret gris” og “25 pct. mindre klimaaftryk siden 2005”. Kampagnen mødte kritik fra flere interesseorganisationer, der ikke mente, at slagteriet havde dokumentation for påstandene.

2 Hvorfor udviklede det sig til et decideret retsopgør?

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mente ikke, at Fødevarestyrelsen, der ellers behandler klager om markedsføring af fødevarevirksomheder, havde et kraftigt nok mandat til at sanktionere Danish Crown. Derfor gik de to organisationer rettens vej.

3 Hvorfor blev sagen hevet op til landsretten fra begyndelsen?

Randers Byret vurderede, at sagen er af principiel karakter. Det betyder, at udfaldet får betydning for, hvordan domstolene i fremtiden kommer til at behandle sager om vildledende klimamarkedsføring. Indtil videre mangler der både retspraksis og klare retningslinjer på området, vurderer kilder fra både sagsøger og forsvarets side, samt eksterne eksperter.

4 Hvorfor taler flere om, at sagen har kurs mod højesteret og EU?

Klima- og miljømarkedsføring bliver anvendt i langt højere grad end tidligere af virksomheder, der har fundet ud af, at flere forbrugere træffer købsbeslutninger på baggrund af grønne anprisninger. Samtidig stiger antallet af klager om vildledende klimamarkedsføring markant hos danske myndigheder. Det hæver væsentlighedsprincippet i sagen og potentialet for, at en dom fra højesteret skal danne grundlaget for domstolens fremtidige praksis på området.

5 Hvorfor går private organisationer ind i sagen?

Indtil der ligger en endelig dom på området, har interesseorganisationer de bedste muligheder for at påvirke domstolenes udformning af regler på området. I takt med at flere domme kommer til på området, bliver det vanskeligere at få ændret på retspraksis, hvis man som organisation har interesse i det, fortæller eksperter i markedsføringsret.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
6. dec 2022