BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Foliefabrik kiksede med klimaprodukt flere gange
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Opkaldet kommer fra Frankrig tidligt om morgenen. Legetøjsbutikken har købt nye reklamedekorationer til sin forretning for mange tusinde kroner. Det er en ny miljørigtig løsning til beklædning af vægge med foliegrafikker, som skal blive et positivt indspark i legetøjsforretningens image. Men allerede dagen efter opsætningen går det galt.

Vi er ikke bange for at brænde nallerne på klimavenlige eksperimenter. Vi er bare glade for, at vi har taget chancen Lars Nonbye, adm. direktør, Nonbye A/S

“Folien falder simpelthen af væggene, I bliver nødt til at komme og fikse det, ringede de til os og sagde, og så var vi jo på den. Vi måtte tilbage til vores leverandører flere gange for at undersøge, hvor fejlen kunne være sket. Til sidst måtte vi have folk fløjet til Frankrig med nye skilte, de kunne sætte op. Det var nærmest kaostilstande.”

Sådan fortæller adm. direktør og medejer af folieproducenten Nonbye, Lars Nonbye, med store armbevægelser og grin fra virksomhedens hovedkvarter i Odder. Han husker tydeligt den franske fadæse i 2009, hvor den østjyske virksomhed for første gang havde sendt et såkaldt bæredygtigt folieprodukt på markedet. Lars Nonbye og hans to brødre satsede på en ny type folie til reklameskilte, der var lavet uden plasttypen pvc, der er kendt for at være en miljøsynder.

“Vi havde jo testet det herhjemme og tænkte, at alt var i skønneste orden. Men vi har flere gange rendt ind i problemer, hvor det simpelthen har været nærmest umuligt at lave et mere klimavenligt produkt, der er lige så godt som standardvarer,” siger Nonbye-direktøren, der et par år forinden forsøgte at omlægge produktionsanlægget til kun at arbejde med en ny type miljøvenlig folie.

Den nye type folie krympede under varmebehandlingen, som man bruger i produktionen, og derfor kom det aldrig på markedet, mens Nonbye fik travlt med at vende produktionen igen.

Vandt til sidst

Men alle hovedpinerne har ikke afsporet virksomheden fra planen om at arbejde mere miljøvenligt, og i 2013 blev døren sparket ind til markedet for de mere klimavenlige varer.

Fjernet pvc fra store dele af sin produktion og arbejdet målrettet for at finde produkter med lavere CO2-udledning. Hentet certifikater for miljørigtig ledelse gennem ISO-ordningen. I lysende reklameskilte til nattefunktion bruger Nonbye nu kun led-belysning og en farvetype, der kræver mindre energi at oplyse.

“Efterspørgslen var der, det var bare teknikken der skulle med. Med tiden er det også mere end at holde pvc ude af produktet. Det handler om miljørigtige farveprodukter, og at papiret bag på vores selvklæbende folie kommer fra bæredygtig produktion,” lyder det fra Lars Nonbye.

“Vi er ikke bange for at brænde nallerne på klimavenlige eksperimenter. Vi er bare glade for, at vi har taget chancen, selv om det gik galt i begyndelsen. Hvis vi ikke havde turdet, så havde vi været bagud i dag,” siger Nonbye-direktøren som sidste år sendte mere end 100.000 kvm folie uden pvc på markedet. Det er nok til at beklæde det samlede gulvareal i Københavns Opera næsten tre gange.

“Især vores store kunder sætter simpelthen krav til, hvilke materialer der er i vores produkter, og hvordan vi kan dokumentere, at det har en lavere klimabelastning, end andre varer f.eks. har,” forklarer Lars Nonbye. I dag er det omkring halvdelen af Nonbyes samlede salg, der består af de mere klimavenlige produkter og 90 pct. af nysalget. Alligevel har virksomheden ikke planer om at skrotte de mere miljøbelastende produkter med pvc.

“Vi har nogle kunder med langvarige relationer, hvor det ikke bare er ligetil at bede dem skifte over til pvc-fri folie, de skal betale omkring 10 pct. mere for,” siger Lars Nonbye og tilføjer, at der også er nogle produkttyper som f.eks. vindmøller, hvor det stadig ikke kan lade sig gøre at lave et produkt, der er holdbart nok uden at anvende pvc, fordi folien her har en beskyttende funktion.

Ifølge Lars Nonbye går der ikke længe, før virksomheden også står klar med et klimavenligt produkt, der kan løse den udfordring.

Forsiden af Børsen Bæredygtig