BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Ny strategi: Flying Tiger leder efter klimagevinster i hvert produkt

Tak fordi du læser med

Danske Bank og PwC er partnere på Børsen Bæredygtig. Derfor kan vi gøre alle vores artikler på Børsen Bæredygtig frit tilgængelige for alle læsere. Det er medvirkende til, at Børsen Bæredygtigs artikler bliver diskuteret vidt og bredt.

Danske Bank og PwC er også parterne på Børsen Bæredygtig, når vi går live og fremhæver en række af de mest spændende grønne projekter i danske virksomheder i Børsen Bæredygtig Cases.

Danske Bank og PwC har ingen indflydelse på indholdet eller andre redaktionelle valg på Børsen Bæredygtig, der skabes af uafhængige og objektive journalister og i den samme høje kvalitet, som du kan finde i resten af Børsen.

Læs mere om partnerskab.

Den internationale detailkæde Flying Tiger Copenhagen satte i 2019 en strategisk retning for en omstilling af de mange tusinde produkter. Især danskerne har et forældet indtryk af kæden, mener adm. direktør

I rummet kigger to hoveder fra gule påskekyllinger fra en pind. Slikkepindene er pakket ind i plastik og skal i butikkerne til påsken næste år.

Alligevel er varerne inden sommeren bestilt hjem, så ansatte på hovedkontoret hos den internationale detailkæde Flying Tiger Copenhagen kan gennemgå dem. Især materialer er i søgelyset som del af virksomhedens omstilling mod mindre klimabelastning.

Én ansat påpegede f.eks., at slikkepindenes emballage blandt andet bestod af en lukning med både plast og metal, så det ikke kunne genanvendes. Det bliver nu rettet til, så det kun bliver plast, som kan bruges på ny.

Det er en forretningsstyring, det er ikke en marketingøvelse. Vi er ekstremt datadrevne Martin Jermiin, adm. direktør, Flying Tiger Copenhagen

Sådan bliver hvert af de 5000 produkter undersøgt. Ifølge bæredygtighedschef Trine Pondal har det bl.a. betydet, at 28 pct. plast det sidste halvandet år er forsvundet fra emballagen.

Trods det er omstillingen hos Flying Tiger Copenhagen formentlig langtfra slået igennem i den danske bevidsthed. Her ligger en udfordring begravet, fra dengang kæden i folkemunde hed 10’erbutikken og solgte restlagre. Plastdutter og produkter, der ofte blev smidt ud igen eller gik i stykker. Især i Danmark forbinder flere fortsat butikskæden med brug-og-smid-væk.

En konkret strategi

Det samme gælder det svenske marked, mens de resterende ifølge adm. direktør Martin Jermiin er med på den ændring, årene har bragt med sig, hvor priser i dag løber fra 10 til over 100 kr.

“Vi er selvfølgelig meget interesserede i, at Danmark kommer med på en mere opdateret forståelse af selskabet. Vi ved, at vi er en af de mest bæredygtige detailkæder på verdensplan, og at vores aftryk er forsvindende lille i forhold til mange andre valg, som en forbruger måtte tage,” siger han.

Udledte i 2021 147 mio. kg CO2. Danmarks største CO2-udleder, Aalborg Portland, har et aftryk på 2,25 mio. ton. I 2025 skal brug af plastik i produkter og emballage halveres fra 2019. I 2021 var plastik i produkter reduceret med 7,5 pct. mod 2019. I 2025 skal 50 pct. af sortimentet være “miljøbevidst”. Den samlede udledning skal reduceres med 30 pct. i 2026. Har f.eks. udskiftet alle terninger i spil fra plast til træ og reducerede 4 ton plastik om året ved at fjerne plastikindlæg i pastildåse. Det svarer til 12 ton CO2. Kilde: Kilde: Flying Tiger Copenhagen

For tre år siden formulerede virksomheden en konkret strategi centreret om cirkulær økonomi, flere naturlige materialer i produkterne og et ryk væk fra brugen af plast.

På væggen hænger mobilcovers i flere farver. “100 pct. genbrugsplast” står der på emballagen af pap. På et andet stativ sidder batterier i pink og grøn. Bunden kan åbnes til et usb-stik, så de kan lades op 500 gange. Det svarer til forbruget af 250 batterier.

Alligevel har det ikke været nemt at få kunderne til at vælge batterierne. Det undrede de ansatte. I én butik satte man et skilt op for at gøre besparelsen konkret. På én måned tidoblede salget.

“Når det kommer til bæredygtighed, skal man fortælle meget mere,” konstaterer Trine Pondal.

Drevet af data

Da Martin Jermiin i 2019 kom til som adm. direktør, kom et team og en retning for omstillingen på plads.

Som det første blev den totale udledning af CO2 kortlagt med hjælp fra eksterne eksperter. Siden da har det krævet massive mængder træning af produkt- og indkøbsteams i både Danmark og Shanghai. Størstedelen af produkterne stammer fra Kina.

“Vi tager det lige så seriøst som alle andre forretningselementer. Noget, der er så vigtigt for forretningen, måler vi og følger op. Det er en forretningsstyring, det er ikke en marketingøvelse. Vi er ekstremt datadrevne,” siger Martin Jermiin.

147 mio. kg CO2 udledte Flying Tiger Copenhagen i 2021

Derfor har selskabet tilsluttet sig Science Based Targets, der validerer virksomheders klimamålsætninger, mens ngo’en Plastic Change hjælper med plasten. Den største udfordring har været at få data for udledningen i værdikæden, det såkaldte scope 3, hvor 97 pct. af CO2-aftrykket ligger.

Sidste år var 27 pct. af sortimentet kategoriseret under det, som Flying Tiger Copenhagen kalder “miljøbevidst” på sin hjemmeside. Det sælger dog ikke mere end de andre kategorier. Detailkæden med 858 butikker i 27 lande har heller ikke kommunikeret meget om den omstilling, der har været i gang de sidste tre år. Og man er fortsat ved at finde balancen i kommunikationen til kunderne, fortæller Trine Pondal.

“Vi vil ikke greenwashe, men vi synes stadig, det er vigtigt at give kunderne et indblik i, hvordan man kan tage et bedre valg. Produkterne er f.eks. enten FSC-certificerede eller består af minimum 80 pct. genanvendt materiale,” siger hun.

Martin Jermiin kan ikke sætte et beløb på investeringen i virksomhedens omstilling. Teams i København og Shanghai arbejder med det, mens produkter til tider er pillet ud, fordi de var for dårlige.

“Vi ser det ikke, som at vi skal putte x penge i, og at der længere fremme kommer et afkast. Vi ser det som en strategisk prioritet, som løbende betaler sig af. De investeringer, vi laver i produktudvikling osv., er nogle, vi altid har haft og altid vil have.”

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Forsiden af Børsen Bæredygtig

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

Børsen Bæredygtig hylder grønne frontløbere

Børsen Bæredygtig har udvalgt årets 50 danske virksomheder, der rykker ved den grønne omstilling med konkrete projekter, og som vi derfor hylder som Børsen Bæredygtig Cases.

BØRSEN BÆREDYGTIG
4. okt 2022