BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Boozt om markedsføring: “Det er risikoen værd”
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Der er mange faldgruber, når en virksomhed vil markedsføre sine initiativer for at arbejde bæredygtigt. Det er erfaringen fra handelsplatformen Boozt, der selv har en anmeldelse på halsen og har igangsat en ny strategi for grøn kommunikation

Boozt er en af de virksomheder, der ikke kun er blevet anklaget, men nu også anmeldt for greenwashing. Sagen kom på baggrund af en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk og ligger nu hos tyske myndigheder, der skal vurdere anklagen.

Det er generelt en svær øvelse at vide, hvad man må sige, og hvad man ikke må, når man skal kommunikere om bæredygtige initiativer. Det mener Gloria Tramontana, der er bæredygtighedschef i Boozt. For at minimere risikoen for at vildlede forbrugerne har selskabet bl.a. sat gang i en årelang proces, der skal give dem den såkaldte “B Corp”-certificering, der er en blåstempling af virksomheders arbejde med bæredygtighed gennem hele værdikæden. Ansøgningen til den omfattende certificering har krævet flere ressourcer, og processen skal fornyes hvert tredje år, hvis Boozt bliver optaget i B Corp. Vi skal og vil aldrig vildlede forbrugerne, men bæredygtighed er et mål i bevægelse Gloria Tramontana, bæredygtighedschef, Boozt

Hvad er de største udfordringer i at få certificeringen?

“En af de største er at indsamle informationer og data fra vores partnerbrands, vi sælger varer fra, hvor vi også har sat en meget ambitiøs tidslinje for at have informationerne. Vi kan tidligst ansøge om certificering næste år, og der kommer med garanti flere udfordringer hen ad vejen.”

Hvor stor en faktor bliver arbejdet med at minimere den kritik, I ellers får?

“Vi skal og vil aldrig vildlede forbrugerne, men bæredygtighed er et mål i bevægelse. Og det er en ret kompleks opgave at arbejde med så mange brands og stadig sikre, at vi flugter med alle de seneste krav og industristandarder. Der bliver det afgørende at få certificeringen fra B Corp.”

Modeindustrien har i sig selv store udfordringer med klimadata – kan I få retvisende informationer fra jeres brands?

“Det er svært og meget komplekst at få de rigtige data fra leverandørkæder, men vi har bl.a. meldt os ind i Sustainable Apparel Coalition (SAC), der samler modebrands internationalt og forsøger at udvikle et fælles sprog, som virksomhederne kan levere bæredygtighedsdata på. Når sektoren er så stor, må vi lægge os op ad de bedst mulige samarbejder og standarder.”

Hvordan sikrer I, at kommunikationen er på linje med, hvad lovgivningen kræver, og forbrugerne forventer?

“Vi har f.eks. rakt ud til Dansk Mode & Textil om, hvordan vi kan kommunikere, så vi respekterer de retningslinjer, der er til rådighed i øjeblikket, men vi mangler generelt nogle helt specifikke retningslinjer fra politisk side.”

Hvordan kontrollerer I så risikoen for at greenwashe?

“Her hjælper SAC os med at samle al lovgivning på området og finde de bedste løsninger internt. Vi samarbejder hele tiden med eksterne partnere, for at minimere muligheden for at vi kommunikerer på en måde, der ikke er retvisende. Det er en risiko at kommunikere om bæredygtighed, men vi tror på, at det er risikoen værd.”

Kunne I kalde det noget andet end bæredygtighed?

“Ja selvfølgelig. Derfor er vi i gang med at finde bedre begreber til at beskrive arbejdet. Som vi forstår det, skal vi have en fuld livscyklusanalyse på det produkt, vi vil kalde bæredygtigt. Og det niveau af data er ikke tilgængeligt i øjeblikket.”

Men I kan godt stå inde for de produkter, I klassificerer som bæredygtige?

“Ja, for vi giver kunderne de mest specifikke informationer om, hvordan produkterne er lavet, og det er det, vi har mulighed for i øjeblikket.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig