BØRSEN BÆREDYGTIG
Virksomheder
Barsk CO2-afgift kan blive til Skous fordel
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

1 Hvorfor vil den spareivrige Søren Skou gerne have en global CO2-afgift?

Skou kan se, at de miljøbrændstoffer, som Mærsk satser på som fremtiden, bliver kostbare og kan fordoble hans samlede brændstofregning. Så kan det ikke nytte noget, hvis konkurrenterne bare kan sejle videre. En afgift bringer balance i konkurrencen.

2 Er Mærsk-topchefen pludselig blevet en grøn og hellig type?

Skou er stadig langt mere forretningsmand end økoflipper. Men hans største kunder kræver, at han kan fremvise reduktion af CO2-udledningerne, og så bliver klima en del af forretningens kernestrategi.

3 Hvorfor er det så IMO, han appellerer til, og ikke Danmark eller EU?

Fordi skibsfarten er global, og IMO har siden 1958 haft magt til at indføre globale regler. Det lykkedes faktisk IMO at få indført ganske vidtgående begrænsninger for skibsfartens udledning af svovl fra 2020 og frem.

4 Hvem er med ham, og hvem er imod ham på det her felt?

USA, der normalt har meget at sige i FN, er med ham. I IMO er de mest magtfulde nationer dem med mest skibsfart. Her er især Norge interessant. Norge er kendt som grøn, men også som en stor olie- og naturgasnation. Og olielande er dem, der er mindst begejstrede for de nye, grønne skibsfartsvisioner.

5 Hvilke bagtanker har Skou med sit lobbyarbejde?

Det er en kendt sag, at der er alt for mange rederier og alt for mange skibe på verdenshavene. Lige nu er der mangel på skibe og containere, og raterne er tårnhøje, men det er et forbigående coronafænomen, og en dag vil der være brug for oprydning. Så er det fikst, hvis Mærsk er foran på klimavenlig skibsfart, mens de andre er bagud.

Forsiden af Børsen Bæredygtig