BØRSEN BÆREDYGTIG
Bæredygtig
Arla: Politikerne skal vise, at de vil den grønne omstilling
Tak, fordi du læser med

Denne artikel kræver normalt abonnement, men er gratis for dig, fordi Danske Bank har finansieret adgang til Børsen Bæredygtig for alle i dansk erhvervsliv.

Danske Bank har ikke haft indflydelse på selve artiklen.

Læs mere om Danske Banks involvering.

Arla Foods er klar med en ny strategi for grøn omstilling, men målene bliver svære at nå, hvis ikke rammebetingelserne er på plads

Inbound logistikchef Peter Sørensen hos Arla Foods står klar med en strategiplan, der skal gælde for de kommende fem-syv år.

Peter Sørensen afsøger markedet for nye løsninger, for at leve op til Arla Foods’ mål om CO2-reduktion.

”Det betyder, at vi skal reducere vores CO2-forbrug med 55 pct. i 2030 på vores interne transport. Vores vognmænd, som vi samarbejder med, skal binde sig til en 30 pct. reduktion – også i 2030, og det er den strategi, vi skal i gang med at finde ud af nu,” siger Peter Sørensen.

Han står over for en kæmpe opgave i forhold til at finde løsninger inden for drivmidler og nye modeller fra lastvognsleverandørerne.

”Det, vi hidtil har gjort, er ikke nok for at nå vores mål,” erkender logistikchefen.

Bedre rammevilkår

Han ville gerne rette det lange lys fra en af dieseltankbilerne direkte ind i øjnene på politikerne, så de kunne forstå alvoren i det.

For så længe en liter HVO-diesel koster fire gange så meget som konventionel diesel, så går det alt for hårdt ud over konkurrencekraften.

”Vi vil gerne med på den grønne omstilling, uden det koster for meget konkurrencekraft for os i forhold til resten af Europa. Vi tror på, at vi kan påvirke politikere via vores netværk til at give os de rigtige rammebetingelser. Vi prøver ting af, vi indgår i partnerskaber med bl.a. Bigadan på biogas og med Everfuel på brint, vi har testet HVO af, vi er i dialog med vores lastvognsproducenter, vi gerne prøve vores ting af, også på el. Hvis der kommer noget til Danmark, så byder vi ind på det.”

Hos Arla Foods har man allerede gode erfaringer med foreløbig én elbil, der kører distributionskørsel i København.

Chauffør Jack Hansen er begejstret efter at have kørt fire måneder i sin MAN elbil.

Den store gevinst er støjsvagheden og komforten. Jack Hansen kører mejerivarer ud til kunder som Netto, Meny og Rema 1000. Det sker klokken seks om morgenen, og lastbilen larmer stort set ikke.

”Kørselsmæssigt er det en af de bedste lastbiler, jeg har kørt i. Der er ikke noget gearskifte, jeg trykker bare på speederen, og så kører den. Ulempen kan være, at den er så støjsvag, så cyklister måske har problemer med at høre mig,” siger Jack Hansen.

Rækkevidden er 120-130 km, men den helt store hurdle er prisen, som er fem gange så høj som en dieselbil, så her er der også brug for at lyse politikerne direkte ind i øjnene, så det via afgiftsnedsættelser bliver langt mere attraktivt for vognmænd at investere i elbiler.

Forhåbentlig vil teknologi og øget produktion af ”grønne” lastbiler også sænke prisen på sigt.

Drømmescenarie

Peter Sørensen er helt åben over for at skifte til et grønnere brændstof, men så længe f.eks. HVO-diesel koster fire kr. mere end konventionel diesel pr. liter, og Arlas samlede forbrug er 13-14 mio. liter diesel om året, så er det urealistisk at skifte til andre brændstoffer.

”Drømmescenariet ville være, hvis vi fik nogle flere el-biler,” siger Peter Sørensen.

”Til bykørsel er elbilen helt eminent, og det betyder også, at vi kan komme til butikker på andre tidspunkter, fordi de der miljøzoner, som kommunerne sætter op, de siger, at der er visse butikker i Indre By, man ikke må køre til om natten, med mindre at man kører i en el-bil,” siger Peter Sørensen.

Foreløbig har Arla Foods én elbil. MAN har produceret 18 stk. til det europæiske marked, og nu kører Arla testkørsel i den ene, der er i Danmark.

”Hvis jeg kunne investere i el-biler, så ville vi klart gøre det i forhold til vores by distribution. Vi efterlyser nogle rammebetingelser, der gør, at erhvervslivet også kan være med, uden at det at det bliver for dyrt,” siger Peter Sørensen.

Elbiler ville være ideelle til bykørsel, men med begrænset trækkraft ville de ikke være stærke nok til at køre tankbiler, som vejer 56 ton fuldt lastet, forklarer Peter Sørensen.

”Det kan være vanskeligt at se, hvilken retning både teknologien bevæger sig og hvad folketinget satser på skal være det bærende brændstof for den grønne omstilling på de store lastbiler,” siger han.

HVO-diesel ville med de rigtige rammebetingelser betyde, at Arlas CO2-udledning ville blive reduceret kraftigt, HVO er tæt på at være nul-udledende, men Peter Sørensen peger samtidig på, at selve HVO-delen har det problem, at på et tidspunkt slipper biomassen op. Stort set al HVO, der bliver produceret i dag, bliver brugt i Sverige og Finland.

Biogas er vejen frem

”Jeg tror ikke, HVO er vejen frem,” siger Peter Sørensen.

”Vejen frem for vores distribution vil være biogas på den kortere bane og el på den længere bane. Når vi snakker tank og totalvægt på 56 ton, tror vi på brint på den lange bane. Det er svært at anvende ny tung el-teknologi, uden at det også vil koste på effektiviteten. Vi kører vores tankbiler 24 timer i døgnet, 365 dage om året,” forklarer Peter Sørensen.

Der er f.eks. slet ikke plads til at lade biler op i en meget koncentreret tankbilkørsel.

”Der er ikke plads til mere vægt, der er ikke plads til mere tid på vores tankbiler, uden at det koster os i effektivitet, og jeg tror på, at vi kommer til at give køb på noget af vores effektivitet, på rejsen mod en grønnere profil, og det er den rejse, vi ser nu, hvis vi begynder at se på teknologi og muligheder. Så det kan komme til at koste lidt på effektiviteten for at kunne byde ind på den grønne omstilling.”

Uanset udfordringer holder Peter Sørensen fast i, at den vigtigste målsætning er, at de skal levere på de 55 pct. CO2-reduktion i 2030.

Det er efter logistikchefens mening realistisk, for på distributionsdelen kan meget lade sig gøre med biogas.

Arla Foods har ca. 100 trækkende enheder i tank-divisionen, og i distribution er der 200 trækkende enheder, fordelt på fire lokationer: Ishøj, Slagelse, Christiansfeld og Hobro.

Således er infrastrukturen en flaskehals for så stor en transportør som Arla Foods.

Peter Sørensen føler, at man gennem årene har gjort rigtig meget for at forbedre forholdene: Pumpehastighed ude ved landmændene, dæktryk, udskiftning af trailere, så man kan udnytte de 56 ton totalvægt, uddannelse af chauffører og økonomisk kørsel. Man har skiftet stålkapper til fiberkapper på tankbilerne og dermed sparet 1000 kg dødvægt pr. bil.

”Der er ikke flere knapper at dreje på,” siger Peter Sørensen.

Arla har et mål om at være CO2-neutrale i 2050, og det kommer til at ske i en tid, hvor efterspørgslen efter mælk og mælkeprodukter er stigende.

”Det er også en af grundene til, at vi skal med på den grønne omstilling, fordi vi kan ikke som selskab sige, at vi kører mere efter mælken og bruger mere diesel og udleder mere CO2 for at transportere mælken rundt. Det er ikke det, vi skal være kendte for. Vi skal være kendte for at være CO2-fri.”

Forsiden af Børsen Bæredygtig