Anthon Berg-kampagne blev hyldet af bureauerne
Anthon Berg - kendt for sine marcipanbrød - klarede sig flot ved Creative Circle Award
Foto: Scanpix
Medier Af
Butikken, hvor gode gerninger kunne købe chokolade, fik tre-dobbelt guld ved Creative Circle Award.

Glassalen i Tivoli, København, var op til weekenden rammen om en af landets absolut største kreative priser, der favner både reklame-, digital- og design-kategorier.

I alt 60 priser blev uddelt, heraf 15 af guld – og Robert/Boisen & Like-minded og "The Generous Store" høstede tre af dem.

Bedre til at præsentere arbejdet


Dermed fortsætter bureauet og kunden den fornemme award-høst til arbejdet, der allerede sidste sommer høstede anerkendelse ved Cannes Lions.

"Danske bureauer er ved at have lært lektien: At investere i selve case-materialet. Det har nået internationalt niveau, og det tegner godt for branchen. Anton Berg og Only er to eksempler på at det allerede er lykkedes," siger David Asmussen, bestyrelsesmedlem i Creative Circle.

Guld til Only og til Maersk

The Liberation fra Only og UncleGrey vandt også i Cannes – endda en guldløve. Skal man drille bureauet, så kunne det undre, at man ikke vandt noget i Reklame-kategorien i Creative Circle Award (CCA).

Men heller ikke denne aften gik UncleGrey guldløs hjem: Only vandt den fornemmeste hæder i Campaign sites – en guldrandet kategori, i øvrigt, idet LBi og Maersk Group også høstede guld her.

Bedste digitale år i awardens historie

Shortlisten var ved CCA vokset i forhold til sidste år, men juryerne gav kun en enkelt ekstra 'cirkel' ud i år – der flød dog guld i langt højere grad ved arrangementet, og det kom især de digitale arbejder til gode - her blev 8 af de i alt 15 guld-cirkler uddelt. Og digital-juryen var så begejstrede for dét, de så, at de enten gav guld eller sølv til arbejderne. Ingen bronze i denne kategori.

"Årets arbejder i de digitale kategorier er måske det bedste år i Creative Circles historie. Store idéer, for store kunder med højt håndværksmæssigt niveau. Arbejder, hvor både kunde og bureau udviser stort mod og går nye veje," siger Anders Wik, bestyrelsesmedlem i Creative Circle.

Dobbelt-guld til usædvanlig ansøgning

Udover Robert/Boisen var også Hello Monday dobbelt guldvinder i digital-kategorien. Og Hello Monday var da også en suveræn vinder af titlen Årets Digitale Bureau. Årets Designbureau blev Re-public, mens Halbye Kaag JWT blev kåret som Årets Reklamebureau.

Helt uden for bureauerne var den danske AD'er Kristoffer Gandsager, der fik to gange guld for sin utraditionelle jobansøgnings-kampagne: Sweden's Most Gästvänliga Agency.

Ansøgningen var kreeret som et awardshow, hvor han som jury vurderede de svenske bureauers imødekommenhed og hvornår-kan-du-begynde faktor. Det gav i øvrigt job hos Crispin Porter + Bogusky i Göteborg.

Papirka Steen i uhøjtidelig hovedrolle

En særlig pris kunne gå til aftenens konferencier, Paprika Steen, der gav arrangementet et skud uhøjtidelighed ved storsmilende at kløjs frejdigt i både bureau- og kategorinavne. Tiden, det tog de udråbte vindere at komme op på scenen, udfyldte hun ved at danse. Kønt var det ikke, men befriende selvironisk.

Og da kun et fåtal af vinderne, i al fald i første halvdel af showet, følte trang til at nærme sig mikrofonen for at sige takke, måtte Paprika Steen holde tidsplanen ved bl.a. at få publikum til råbe navnet på dét sted, som unge kreative i gamle dage frekventerede ... "fo-to-sko-le!".

Creative Circle Award 2013 - guldvindere
Kunde * Kampagne * Bureau * Kategori
  • Toms Gruppen * The Generous Store * Robert/Boisen & Like-minded * Events & Digital Events
  • Toms Gruppen * The Generous Store * Robert/Boisen & Like-minded * Social media campaigns
  • Toms Gruppen * The Generous Store * Robert/Boisen & Like-minded * Special circle, digital
  • MoMa * MoMa – Century of the child * Hello Monday * Informational website
  • Set Snail * Pack a Puzzle * Hello Monday * Service driven apps & utilities
  • Kristoffer Gandsager * Sweden's Most Gästvänliga Agency * Kristoffer Gandsager * Self promotional, advertising
  • Kristoffer Gandsager * Sweden's Most Gästvänliga Agency * Kristoffer Gandsager * Self promotional, digital
  • Jonas Liveröd * Permanent Daylight * Re-public * Editorial
  • Jonas Liveröd * Permanent Daylight * Re-public * Special Circle, design
  • Only * Only/The Liberation * Uncle Grey * Campaign sites
  • Maersk Group * We Are Maersk * LBi * Campaign sites
  • Coca-Cola * Coca-Cola Policy – Lussing * Saatchi & Saatchi * Film, singles
  • Normann Copenhagen * Brand & E-commerce Site * Valtech * E-commerce website
  • Carlsbergfondet * Carlsbergfonten * Kontrapunkt * Type design
  • Han Kjøbenhavn * Han Kjøbenhavn AW 2012 * Spoiled Productions * Direction
Samtlige vindere og nominerede kan ses på http://www.creativecircle.dk/da/vindere/.
Creative Circle Award 2013 - Årets bureauer og -kunder
• Årets Designbureau: Re-Public
• Årets Digitale bureau: Hello Monday
• Årets Reklamebureau: Halbye Kaag JWT
• Årets Design kunde: Jonas Liveröd
• Årets Digitale kunde: Toms Gruppen – Anthon Berg
• Årets Reklamekunde: Metro International

Se mere på Pleasure Pleasure.dk