Lækker bil et godt salgstrick
Foto: Johan Christensen
Sydafrika Af ,
Biler, tøj og sko. Tre enormt vigtige ting at have styr på, hvis du vil fremstå som en troværdig og ikke mindst succesfuld forretningsmand i Sydafrika.

I hvert fald hvis man skal tro Martin Jessen, der er stifter af og hovedaktionær i selskabet JessenDakile, der sælger hjælpemiddeludstyr til det offentlige og samtidig står i spidsen for JessenFashion, der sælger danske briller til sydafrikanske optiker-forretninger.

"Hernede vil folk hellere lave forretning med nogen, der har succes, end med nogen, der er på vej op. Så det er vigtigere måske at se lidt for smart ud og så få nogle kommentarer for det, end at miste en forretningsmulighed," siger Martin Jessen.

Brug flest penge på bilen
 
Børsen har bedt ham pege på nogle lidt skæve forhold i erhvervslivet, der alligevel kendetegner Sydafrika.

"Man kan også godt komme i en lidt for lille bil, eksempelvis. Hernede er bilen det, man bruger flest penge på, næstefter tøj og sko. Og hvis man kører i en for lille bil, bliver folk bekymrede for, om det går dig skidt. Specielt også fordi biler er billige i Sydafrika," siger Martin Jessen.

Han har selv oplevet ,at forretningsforbindelser har rynket på næsen af hans bil.

"Min egen BMW 5-serie var på værksted, så jeg kom i en gammel Honda Accord-lånebil til et forretningsmøde med nogle privatkunder, der var ude og se på elevatorer. Det blev kommenteret negativt. Både for sjov, men også lidt i alvor," siger Martin Jessen.

Det kan dog også blive for meget af det gode.

"Jeg havde i mange år en Porsche 911, men den skiftede jeg ud. Det kan også blive for meget. Men du kan ikke komme i en lille undseelig bil, hvis du vil lave forretning hernede," siger Martin Jessen.
Før han blev selvstændig var han i seks år direktør for den lokale pendant til danske FDM og han er med egne ord bilnarkoman.

Find den gyldne balance – for meget succes er for meget
 
Men han er ikke ene om at have den opfattelse. Også Claus Jakobsen, der er managing director for Scandinavian Brand House og står i spidsen for Pandoras afrikanske offensiv kender til det med bilen som et salgskriterium.

"Hernede vil folk gerne omgive sig med folk, der har succes, så man skal huske at vise, man klarer sig godt. Forretningsmæssigt ville det mest optimale for mig være at køre i en rød Ferrari med Pandora-nummerplade, men på den anden side er det ikke sikkert at skilte for meget med rigdomme i offentligheden, så det undgår jeg," siger Claus Jakobsen.

Ligesom en anden danske forretningsmand i Sydafrika, Carsten Hougaard fra Danlink Ingredients, kører Claus Jakobsen derfor i en hvid Audi Q7 – en bil, der i Danmark ville koste halvanden million kr., men som hernede kan købes for en femtedel af det beløb.