Generelt Af
Den svenske bilproducent Saab er nu gået i betalingsstandsning. Bilproduktionen fortsætter dog.

Beslutningen var ventet i går, men kommer først i dag fredag. Bestyrelsen kunne torsdag ikke nå frem til den konklusion. En betalingsstandsning kan sikre topledelsen tid til at få en ny finansiering og rekonstruktion af virksomheden på plads, hvorimod en egentlig konkurs endegyldigt kunne betyde en lukning af Saab.

Saab har lidt store tab, og den amerikanske ejer General Motors har afvist at skyde tilstrækkelige med milliarder i virksomheden, hvis ikke den svenske stat også gik med.

Forretningsplan

Ifølge di.se ville redningsplanen kræve, at GM kom med 3,5 mia. svenske kr., hvis staten var klar med et nødlån på 5,2 mia. svenske kr. Pengene skulle bruges til, at udvikle nye bilmodeller, der skulle være klar i 2012.

Samtidig skulle salget af biler nå op på 120.000-130.000 biler årligt, hvilket skulle kunne give en god lønsomhed også i 2012.

Men branchekendere vurderer overfor di.se, at de samlede 8,7 mia. svenske kr. over fem år langt fra er nok til at løfte Saab ud af krisen. I stedet er det nødvendigt at finde 20-25 mia. svenske kr., samtidig med at ejerne må leve med nye underskud.

Under en betalingsstandsning kan utilfredse leverandører ikke begære Saab konkurs.

Saab beskæftiger 4500 personer - men samlet vil 25.000-30.000 job blive berørt, hvis Saab går ned.