Rejseselskabet TUI har kommunikation i højsædet i denne tid. Derfor laver ledelsen videoer, hvor de fortæller om alt fra hjemmekontor til strategi. Her er det adm. direktør Alexander Huber. Privatfoto
 
22 / 04 / 20
Work-life balance

Virksomheder har sat fokus på medarbejderpleje på hjemmekontoret – og det virker: “Det er som om, vi er rykket mere sammen, selvom vi rent fysisk er på afstand”

Andrea Philipsen
Journalist
Børsen

Selskaber sætter fokus på medarbejderpleje, mens kontoret er rykket hjem i dagligstuen. Det giver tryghed og fællesskab, som forhåbentligvis kan bringes med ud af krisen, lyder det.

​​Det ringer på døren fredag eftermiddag. På trappetrinet står en kasse med to cocktails og forskellige snacks fra din chef, og indenfor sidder resten af kontoret klar til at skåle med dig, ikke fysisk – men virtuelt.

For mens kontorer står tomme, og spisebordene har fået en ekstra funktion som dagligdagens skrivebord, har en lang række virksomheder taget nye metoder i brug for at pleje sine medarbejdere.

“Selvom man ikke rent fysisk er til stede, er man en del af en virksomhed, og den følelse må man ikke miste. Det er vigtigt, at man stadig får følelsen af at et arbejde er et fællesskab, at man har en tro på fremtiden, på virksomheden – og at medarbejderen er tryg i at udføre sit arbejde,” siger Mette Vestergaard, EVP Global People & Communication i Leo Pharma.

Jeg skal være endnu skarpere til at mærke efter, om vi alle sammen har det, som vi skal have det Michael Klitvad, adm. direktør, HDI Danmark

Hos medicinalgiganten har man lavet en lang række tiltag for at sørge for stadig at være aktiv i hjemmekontorerne landet over, hvor især øget intensiveret kommunikation har været vigtigt. Det gælder hele vejen igennem: Fra topledelse til medarbejder, og fra medarbejder til nærmeste leder.

“Vores medarbejdere skal føle sig trygge. Nogle bekymrer sig – enten for sit helbred eller sit arbejde – og den bekymring har vi gjort meget for at adressere,” siger Mette Vestergaard.

Transparens er nøglen

Mens Leo Pharmas nødvendige produktion har været på arbejde, begynder de ansatte nu også så småt at vende tilbage til kontoret. Anderledes ser det ud hos rejse- og luftfartsselskabet TUI. Med nedlukning af grænserne og en direkte opfordring fra regeringen om at blive i Danmark, er rejsebranchen en af de brancher, der i øjeblikket står næsten stille sammenlignet med normalt.

“Rejsebranchen er ramt af virkelig stor usikkerhed lige nu. Det er ikke særlig sjovt at sælge rejser, når man ikke må rejse – så det er vigtigt for os at holde vores kolleger rolige og skabe en tryghed gennem et øget overblik over situationen,” siger Mikkel Hansen, kommunikationsdirektør i TUI Danmark.

Derfor holder TUI Nordic jævnligt livestreamede møder, hvor der opdateres på salgstal, strategiske valg, situationens udvikling og hvordan forretningen former sig i den nærmeste fremtid.

Opdateringer, som ser ud til at falde i god jord.

“Vi har aldrig haft så meget aktivitet på intranettet, som vi har nu,” siger Mikkel Hansen.

Samtidig modtager medarbejderne videoopdateringer fra TUI-bestyrelsens hjemmekontorer – både med børn, kæledyr og ægtefæller i baggrunden af billedet. Meningen er at minimere afstanden mellem ledelse og medarbejder.

“Det er meget uformelt – intet jakkesæt eller opsætning, bare ærlighed,” siger Mikkel Hansen.

“Transparens er virkelig kodeordet.”

Da TUI har taget imod kompensationspakke fra staten, må en lang række medarbejdere ikke arbejde. Derfor har man valgt at tilbyde en række kurser både internt fra virksomheden selv samt eksterne gratis muligheder.

“Vi prøver at opfordre folk til at bruge den ekstra tid på at lære, hvis de har dage, hvor de ikke længere skal arbejde. Vi vil gerne give dem muligheden for stadig at opretholde en hverdag med struktur, så vi er klar til at give den gas, når verden åbner op igen,” siger kommunikationsdirektør Mikkel Hansen.

Cocktails og puslespil

Men det er ikke kun øget kommunikation og arbejde, der er sat i fokus. Både hos TUI og Leo Pharma mødes medarbejderne stadig med hinanden – på afstand. Virtuelt mødes man til kaffe, fredagsbar eller konkurrencer.

I banken Lunarway har medarbejderne modtaget en yogamåtte og får onlineundervisning to gange om ugen. Det digitale bureau Webamp har indført fællesspil fast en gang om dagen og pizzalevering hver fredag. Det er blot et par eksempler. Andre sender skattekister, påskeæg eller fotohilsner fra hjemmekontoret.

Alt sammen for at sørge for at skabe en god arbejdsplads på afstand.

Hos forsikringsselskabet HDI's danske afdeling var medarbejderplejen hurtigt efter nedlukningen sat i højsædet for adm. direktør Michael Klitvad.

“Jeg skulle sidde på afstand og lede 35 mennesker, og spørgsmålet var, hvordan jeg sørgede for, at vi holdt dampen oppe,” fortæller han.

Direktøren besluttede at arrangere den første virtuelle bar allerede i den første uge.

“Den første virtuelle fredagsbar var en katastrofe. Vi talte i munden på hinanden og forbindelser røg, men vi lærte meget af det. Nu ved vi, hvordan spillereglerne er – og vi har fået kendskab til “mute”-knappen,” siger han.

Siden er det blevet til en overraskelse om ugen til de danske ansatte. Michael Klitvad fik alle medarbejdere til at sende ham et selfie fra hjemmekontoret. Det blev til en collage af medarbejderbilleder i 1000 puslespilsbrikker efterfulgt af en konkurrence – først til at samle puslespillet vandt en flaske champagne. Der er blevet leveret cocktails på dørtrinnet, påskeæg og “krea-kasser” med tuscher og perleplader til hele familien.

Der gik sport i den, for Michael Klitvad kan se, at det fungerer – endda langt bedre end forventet.

“Nogle gange sidder jeg næsten og niver mig selv i armen og tænker: “kan det virkelig være rigtigt, vi kan skabe et team-fællesskab som det her, når vi sidder på afstand?”,” siger han.

Øget fællesskab på afstand

“Det handler om at opretholde fællesskabet og begejstringen. Vi bliver opmærksomme på hinanden. Det giver os et nærvær og noget fælles at snakke om. Den fælles referenceramme er vigtig i denne her tid,” siger Michael Klitvad.

Samme oplevelse har man hos Leo Pharma. Medarbejderne deler erfaringer og tip til alt, fra hvordan man indbygger pauser, når man arbejder hjemme, til hvordan man selv hjemmeunderviser sine børn.

“Jeg er meget imponeret over, hvor meget fællesskab der er kommet ud af det,” siger direktør Mette Vestergaard.

“Det er som om, vi er rykket mere sammen, selvom vi rent fysisk er på afstand. Vi kommer tættere på, selvom vi er langt væk,” siger hun.

For det har været en seriøs prioritet, at kontoret ikke blot kunne flyttes hjem i stuen, uden at man tager sig af medarbejderen, fortæller Mette Vestergaard. Også for at sørge for, at man som virksomhed tager noget med ud af coronakrisen.

“Jeg har været ekstremt optaget af, hvordan vi kommer styrket ud af krisen. Selvom det er en krise, tror jeg på, der kan komme noget godt ud af processen,” siger hun.

Også selvom verden ser helt forkert ud.

“Det er noget af det, der har skabt en holdånd og et stærkt fællesskab – og det håber jeg, vi kan holde fast i,” siger Mette Vestergaard.

Hos forsikringsselskabet tager adm. direktør Michael Klitvad også en hel del med fra den nuværende situation

“Det er med til at fastholde en bevidsthed om, hvor vigtigt det er, at vi indimellem trækker stikket og har tid til hinanden. I den normale hverdag kan vi hurtigt komme ind i en rutine, hvor tingene bare kører, uden vi får tid til hinanden,” siger han.

“Det giver mig et indspark til, at jeg skal være endnu skarpere til at mærke efter, om vi alle sammen har det, som vi skal have det,” tilføjer han.

Dog fortsætter hjemmekontorerne lidt endnu, men Michael Klitvad regner med at fortsætte de ugentlige overraskelser, indtil medarbejderne kan fylde kontorstolene igen – men her er kreativiteten den største stopklods.

“Men jeg har fundet på noget godt til på fredag,” griner han.

ANNONCE:

Skab tillid og nærhed når du leder på distancen - i en tid, hvor distanceledelse bliver en større og større del af vores hverdag. Læs mere om Børsens uddannelse i distanceledelse her.

FORSIDEN LIGE NU