Som virksomhed har man typisk en hjemmeside, webshop eller lignende til at promovere og sælge ens produkter og services.
En sådan hjemmeside er typisk hostet et sted, typisk på et webhotel af en slags.
Ved du, hvor din hjemmeside er hostet?
Hvis ikke, så bør du faktisk sætte dig ind i det, for det er ikke helt lige meget. Dit webhotel er nemlig vigtigt på din virksomhed på flere området, og har du ikke valgt et godt webhotel, ja så kan du faktisk risikere at miste din virksomhed, hvis f.eks. webhotellet bliver ramt af et ransomware angreb.
Dette bringer os til det første på for, hvordan du vælger det helt rigtige webhotel til din hjemmeside, nemlig sikkerheden.
Det er utrolig vigtigt, at du vælger et webhotel, hvor sikkerheden er i top.
Det er kun få uger siden, at en mellemstor dansk webhoteludbyder blev angrebet af hackere med såkaldt ransomware, som krypterede alle kundernes data, webhotellets data og faktisk også alt data på backups.
Da virksomheden ikke ville betale løsesummen for at få dataen tilbage, var alt data, inklusiv kundernes, tabt.
For mange var det hele webshops, flere års mailkorrespondance, salgs sider osv. der forsvandt fra den ene dag til den anden, og for mange betød det et farvel til eller i hvert fald et stor tilbageslag for deres virksomhed.
Derfor er det utrolig vigtigt, at når du vælger webhotel, så vælger du en, hvor der er backups og backups af backups. Backups må desuden gerne være ”immutable”, hvilket vil sige at backups ikke kan slettes/ændres udefra.
Det er vigtigt, at du har et hurtigt webhotel.
Ingen gider vente flere sekunder på at få din hjemmeside / webshop loadet, og går det får langsomt, vil nogle helt droppe at besøge eller købe noget hos dig. De klikker i stedet tilbage og går til konkurrenten, som måske har en hurtigere side.
Når du vælger webhotel skal du kigge efter RAM og CPU – jo mere af det du har til rådighed, jo hurtigere kan din side load.
Husk dog på at ressourcerne på dit webhotel ikke er alene kan give dig en hurtig side. Hvis din side er tung, bruger for store billeder og er kodet dårligt, så kan selv det hurtigste webhotel ikke gøre noget ved det.
Noget andet som hastigheden på dit webhotel / hjemmeside også påvirker er dine placeringer i Google, altså SEO, for Google er vilde med hurtige hjemmesider, og er din side utrolig langsom og dermed ikke dårlig brugervenlig, så kan Google godt finde på at straffe det i deres resultater. Så det er blot endnu en god grund til at finde dig et hurtigt webhotel.
Dit webhotel skal selvfølgelig have de funktioner og teknologier, der skal til, for at din side kan køre hos dem uden problemer.
Der er dog forskel på, hvordan de funktioner du skal bruge, er inkluderet i dit webhotel. Hos nogle skal du nemlig betale ekstra for at få adgang til backup eller 1-klik af WordPress, mens du hos andre får det hele inkluderet i samme pakke.
Så når du vælger webhotel, så gør dig klart, hvilke funktioner der er vigtige for dig og din forretning, og vælg det webhotel, hvor du får det meste inkluderet, uden du behøver at skulle betale ekstra.
Danske nordicway.dk er f.eks. et populært webhotel, hvor alt er inkluderet, og de egner sig specielt til små og mellemstore virksomheder.
Prisen er selvfølgelig også en vigtig faktor, når man vælger webhotel, og der er bestemt ingen grund til at betale for meget for ens webhotel.
Når du vælger webhotel, skal du specielt lægge mærke til introprisen og normalprisen.
Næsten alle webhoteller kører nemlig i dag med en lav intropris det første år, som så stiger til normalprisen på de efterfølgende år.
Hos nogle udbydere er normalprisen op til 10 gange så høj som introprisen, og man skal derfor være meget opmærksom på, hvad man kommer til at betale på 2. år, når man køber webhotel.
Hos Simply.com koster de f.eks. lige nu 5 kr/md det første år, hvorefter det stiger til 56 kr/md, altså mere end 10 gange så meget. Hos One.com kører de også et tilbud, hvor du får et webhotel for 0,- kr de første 3 måneder, men efter det koster det så 129 kr. /md. Hos nordicway.dk har de på samme måde en intropris på 9 kr/md, som efter det første år stiger til 29 kr/md.
Sådan er det generelt på markedet, og du skal derfor kigge godt efter prisen, når du vælger dit webhotel.