SENESTE NYT KURSER Bliv kunde

For mange kokke fordærver maden? Ikke nødvendigvis! Flere merværdi-tjenester kan med succes kombineres i én platform

PR-foto
PR-foto

Hvordan skaber man et velfungerende økosystem til SMV-kunder, og kombinerer flere merværditjenester, så de skaber én sammenhængende enhed? At opbygge en platform, der vil opfylde SMV-kundernes krav og komme deres økonomiske problemer til livs kan være en reel udfordring.

Banker over hele verden er mere eller mindre opmærksomme på, at 40 pct. af mikro-, små og mellemstore virksomheder (ifølge International Finance Corporation) i udviklingslandene hvert år har et uopfyldt finansieringsbehov, der er værd omkring 5,2 billioner dollar. Man kan godt sige, at der stadig er enorm efterspørgsel og plads til at tilbyde finansielle tjenesteydelser i denne sektor. Men konkurrencen fra Fintech bliver stærkere fra år til år – Fintech tiltrækker kunder med skræddersyede løsninger, der gør det nemmere for smv'er at drive deres daglige forretning. For ikke at kaste håndklædet i ringen begyndte nogle banker at agere som hovedforretningspartner for SMV-kunder. En af de bedste metoder til at nå målet er at skabe et økosystem, der involverer eksterne partnere, som tilbyder innovative ekstratjenester indenfor flere forretningsområder, såsom regnskab, menneskelige ressourcer, virtuel bistand eller salgsautomatisering i én platform. Det kunne hjælpe bankerne med at styrke deres position, øge salget og udvide deres kundeportefølje.

Billede2.1 16.9.png
PR-foto

Fintech i Norden

Ifølge The Global Fintech Index er Norden en af de førende regioner i verden, når det kommer til antallet af eksisterende virksomheder. Der er 817 fintechs i regionen, og Sverige ligger i top med sine 267. Deriblandt fokuserer 9 % på at levere ydelser til SMV-kunder. Så der er et stort, hurtigt voksende fintech-marked med aktører som FellowPay (lån til smv'er), FarPay (betalinger af fakturaer og abonnementer), Qred (mikrofinansiering), CrediWire (en platform for finansiel optimering til virksomheder og deres rådgivere), MazePay (indkøbsoptimering) eller Pleo (regnskab og automatisk betaling af regninger). Der findes også udfordrere såsom banker for SMV-er, nemlig Holvi eller Lunar, der for nylig har udvidet deres tilbud indenfor betalingskort til medarbejdere med integreret betalingsstyring, erhvervslån, regnskabssoftware og forvaltning af indbetalinger fra kunder. Man kan godt sige, at der sker ret meget i regionen.

På den anden side, kan det være svært at etablere et godt samarbejde og kombinere flere eksterne løsninger, så de går op i en højere enhed. Det kræver en fleksibel platform med en bruger- og ejervenlig design (finansielle institutioner). Muligheden for nemt at udvide økosystemets funktionalitet i et hurtigt skiftende miljø kan have en afgørende betydning for at opretholde sine konkurrencemæssige fordele.

Billede3.1.png
PR-foto

Vigtige faktorer, der skaber et velfungerende økosystem

Valg af tjenester: Det rette valg af merværdiydelser for at skabe et forretningsmiljø, der vil opfylde kundernes behov. Først og fremmest bør bankerne identificere deres største udfordringer. Ved at komme problemerne til livs kan der skabes opmærksomhed og ved at vælge de bedste funktionaliteter og merværditjenester kan der tiltrækkes nye kunder. Sidst, men ikke mindst, er udførelsen lige så vigtig – platformen skal muliggøre nem adgang til de valgte funktioner og nem styring heraf. Tilpasning af skrivebord og widgets, der indsamler oplysninger fra hele økosystemet, intuitiv navigation, kontekstuel hjælp eller aktivering af nye tjenester skal være muligt med bare nogle få klik.

Billede4.1.png
PR-foto

Metodevalg

Ønsker man at skabe en god kundeoplevelse vha. udvalgte merværditjenester, må man spørge sig selv: hvordan udvikler jeg en platform, der vil leve op til forventningerne? Opbygning af det hele fra scratch tager en masse tid og kræver en masse ressourcer. Man har måske styr på den endelige effekt, men til hvilken pris? Nogle gange kan det være som at genopfinde hjulet, især hvis der allerede findes løsninger, der kan implementeres med det samme. Men denne tilgang kan reducere platformens funktionalitet og fleksibilitet
sammenligned med udvikling af en platform, som man selv står for. Der er dog en tredje måde at forbinde begge verdener på – at vælge en leverandør, som tilbyder en god standardløsning, der kan fungere som udgangspunkt og giver banken mulighed for selv at udvide dens funktionaliteter. Dermed opnås, at man kan fokusere på at skabe en ny, brugerdefineret løsning i stedet for at spilde tid på at starte forfra, vha.:

  • Smart implementering af mikroservice arkitektur – ikke kun banebrydende teknologi, men også velgennemtænkt design uden overflødige bindinger, der giver mulighed for nem indlejring af nye funktionaliteter.
  • Mulighed for at tilføje nye front- end moduler skabt af banken eller tredjemand gennem konfiguration (selv uden kodning) eller vha. API-Gateway og/eller SSO.
  • Adgang til globale mekanismer inden for platformen, såsom adgangskontrol, autorisations- og godkendelsesworkflows for at maksimere selvudviklingsevnen ved at bruge komponenternes lavniveau-API'er.

Comarch SME Banking systemet udnytter denne tilgang ved at tilbyde en åben arkitektur, parathed til at køre på cloud eller hurtig implementering af agile metoder. Fordi i sidste ende handler det om at vælge de rette ingredienser og det rette personale til at skabe en velfungerende økosystemplatform.

Comarch SME banksystem

Forsiden lige nu