Corporate guy: Mit nye SMV-job er en øjenåbner

Henrik Funder
BLOGS Af

Så skete det! Efter knap 8 år i en af verdens største fødevarevirksomheder, Unilever, tog jeg i forrige måned det store spring: Fulgte det råd jeg igennem de seneste år har prædiket vidt og bredt, og skiftede det store kooperativ ud med en ledende rolle i en mellemstor vækstvirksomhed. Nemlig vinimportøren Globus Wine.

Og det er ingen hemmelighed, at når en corporate guy som mig tager det store skift til en af Danmarks mange små og mellemstore virksomheder (SMV), så kan der fortsat anes enkelte panderynker i mit netværk. Hvad er rationalet bag det skifte? Der må være noget mere i det end blot et normalt jobskifte?  

Da jeg i sin tid blev uddannet på Copenhagen Business School, var der ikke mange af mine medstuderende, der overvejede en ansættelse i en SMV. Sådan tænkte jeg også selv, og årerne i Unilever har da også været en guldgrube af læring og indsigter både fagligt og personligt. Ingen tvivl om, at den læring og erfaring vores mange store virksomheder bidrager med, når man som nyuddannet kommer ud på arbejdsmarkedet, er second to none. Her kan man som nyuddannet bygge videre på sin uddannelse, virksomhedsforståelse og generelle dannelse. For rammerne er i orden: Der er velfungerende processer og strukturer og supportfunktionerne sikrer, at man bliver klædt på til at yde sit bedste. Ja, i disse VM-dage kan man sige, at en velkørende stor virksomhed får en til at føle, at man spiller på et hold, der ikke kan tabe. At man på alle positioner er dækket ind af spillere, der forstår, løber og tænker som én. Det er en rigtig god fornemmelse.    

Men som med meget andet, så kan den gode fornemmelse og velbehaget ved at kende sin egen og sidemandens plads også hurtigt blive en sovepude og begrænsning for ens udvikling. Det gør det svært at føle, at man fortsat er på en vinderkurs. For mit eget vedkommende voksede lysten til at bruge mine kompetencer på en anden måde. Ikke mindst få langt større indflydelse på resultaterne og være med på en reel udviklingsrejse. Samtidigt følte jeg mig også tryg ved, at den værktøjskasse og erfaring jeg har med mig, faktisk kan gøre en større forskel i en mindre virksomhed, end i den jeg var en del af.  Velvidende at de trygge rammer som et job i en stor virksomhed også giver, ville skride en smule.

Og nu er jeg landet i en SMV – og førstegangsindtrykket er godt. På trods af massevis af overraskelser og nye indtryk for en corporate guy som undertegnede. Der er ingen tvivl om, at jeg allerede føler, at her kan jeg gøre en positiv forskel. På den anden side føler jeg mig også fortsat yderst usikker på, i hvilket omfang den forskel er nødvendig – og er endnu ikke sikker på, i hvilket tempo den skal implementeres i. Men det er netop det spændende ved det hele – rammerne er fri, men på samme tid begrænsede.

Samtidig må jeg også sige, at jeg i den grad genkender det, som vores medlemmer i SMV-virksomhederne siger om deres job. For eksempel at der ofte ikke ligger en egentlig jobbeskrivelse. Det, virksomheden ansætter dig på, er, at de har en eller flere opgaver, der skal løses. I mit tilfælde har det også været yderst begrænset med svar på ”hvordan”, men blot et, ”her er opgaven” – fortæl os, hvordan vi fixer den.

En anden ting, jeg kan bekræfte, er, at ledelsen i SMV’erne ofte griber til at ansætte akademiker, når det er gået op for dem, at den fortsatte vækst kræver bedre strukturer, processer og rammer – uden falder korthuset sammen. Grundlæggerne eller ledelsen begynder simpelthen at bruge for meget tid på alt det administrative og får tit ikke gjort det, de er bedst til – nemlig arbejdet med produktet, kunderne og udviklingen.  

Og det stemmer fint med de resultater, vi har set i den analyse som Epinion, Djøf og Akademikernes A-kasse stod bag sidste år. Den viste nemlig, at den første akademiker i en SMV-virksomhed øger værditilvæksten med 38 procent på bare tre år. Virksomhederne får også 4,5 flere ansatte og har en større overlevelsesgrad.

Så jo, det har bestemt været et par lærerige første to måneder i SMV-verdenen, og jeg har lært en masse allerede. Samtidig er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg har masser af godt at bidrage med til denne enormt spændende virksomhed. Spørgsmålet er mere, hvordan jeg formår at omstille mig, både på det personlige og faglige plan og derigennem sikre, at mit bidrag bliver til reelle resultater. Det er, hvad der er brug for – ellers har jeg som djøfer ingen berettigelse i SMV-land.  


 

Se flere blogs



Profil

Henrik Funder

Henrik Funder

Formand for Djøf Privat og marketingsdirektør hos Globus Wine
Henrik Funder er formand for Djøf Privat, der tæller 25.000 medlemmer. Djøf Privat er en del af den faglige organisation Djøf. Henrik arbejder til daglig som marketingsdirektør hos Globus Wine. Før det var han leder i Unilever. Her på bloggen skriver Henrik Funder om salg, marketing, fremtidens arbejdsmarked, ledelse og vækst, der udspringer af uddannelse og kompetencer.


Få Henriks indlæg
som RSS-feed her