De Beers sender kunstige diamanter på markedet

Katerina Pitzner
BLOGS Af

Moral er godt, men dobbeltmoral er dobbelt så godt, siges det.

Hvem ville have troet, at verdens største diamantfirma og grundlæggeren af det verdenskendte slogan ”A Diamond Is Forever” ville begynde at sælge og markedsføre kunstige diamanter?

De Beers har netop investeret USD 94 millioner i nye produktionsfaciliteter i Portland, Oregon, hvor de forventer at producere 500.000 ct. diamanter, der efter slibning vil ende som 200.000ct. på smykkemarkedet.

Det har skabt chokbølger gennem hele diamantbranchen, at De Beers, som for kort tid siden var med til at lancere den nye diamantkampagne med det milleniums-målrettede udsagn: ”Real Is Rare”, nu for første gang i sin 130-årige historie, ofrer sit ellers stolte dna på grådighedens alter.

Det var De Beers, som stod i spidsen, da diamanter for alvor blev markedsført som sjældne, kostbare og symbolet på evig kærlighed. Det var De Beers, som nægtede anerkendelse af laboratoriediamanter til smykkebrug, og det er De Beers, der nu vil sælge kunstige diamanter, der er alt andet end sjældne og kostbare.

De Beers Ceo, Bruce Cleaver, erkender:  "Laboratoriedyrkede diamanter er ikke specielle, de er ikke ægte, og de er ikke unikke. Du kan fremstille nøjagtig den samme igen og igen.”

 

I en erklæring, der blev udgivet for nyligt, sagde De Beers, at de vil markedsføre de kunstige diamanter under et brand, de kalder ”Lightbox Jewelry”, som er meget billigere end naturlige ægte diamanter.

De planlægger at udbyde en kunstig diamant på 0.25ct. til USD 200, USD 400 for en halv ct. og USD 800 for en ct. Denne prissætning står i skærende kontrast til prissætningen på de naturlige diamanter, hvor priserne stiger eksponentielt med størrelsen.

Han fortsætter: ”Vores undersøgelser fortæller os, at forbrugerne betragter laboratoriediamanter - som en sjov, smuk vare, der ikke bør koste så meget - så vi ser en mulighed her”.

Uklare motiver

Hvad De Beers egentlige motiv for dette skelsættende nye tiltag er, synes lidt uklart. Det ser ud til, at de både vil have del i det voksende marked for de kunstige sten, men også i håb om at kunne styre netop det marked ved at give skarp konkurrence til eksisterende diamantproducenter ved at sætte priserne bemærkelsesværdigt lavt.

I dag er en kunstig diamant ca. 30 pct. billigere end den ægte diamant, og den forskel ønsker De Beers at øge markant.

”Kunder er forvirrede over forskellen mellem naturlige ægte diamanter og laboratorie-producerede diamanter”, siger Cleaver.

De fortjener ikke at graderes

"Fordi vi har den laveste produktomkostning, kan vi gøre en god forretning ud af dette," siger Cleaver. "Vi har værktøjerne, så hvorfor skulle vi ikke gøre det?" Samtidig understreger han, at menneskeskabte diamanter ikke kan konkurrere med de naturlige sten, og at de heller ikke vil klassificere dem på traditionel måde efter de fire C’er (Carat, Colour, Clarity, Cut). "Vi graderer ikke vores laboratoriediamanter, fordi vi ikke tror, de fortjener at blive graderet," sagde Cleaver. "De er jo alle ens."

De Beers har forsket i laboratoriediamanter siden slutningen af 2. Verdenskrig og fremskyndede sin forskning, efter et svensk firma skabte den første syntetiske diamant i 1953. Virksomheden har fokuseret på laboratoriediamanter til industriel brug, men investerede også i teknologien, der kan afsløre en kunstig diamant.

Farlig ens

I modsætning til andre kunstige sten som f.eks. cubic zirconia, har diamanter, der er dyrket i laboratorier, de samme fysiske og kemiske egenskaber som naturlige sten. De er lavet af et diamantfrø, placeret i et mikrobølgekammer, som bliver opvarmet til en glødende plasmakugle. Processen skaber partikler, der krystalliseres til diamanter i løbet af få uger. Teknologien er så avanceret, at selv diamanteksperter har brug for en særlig maskine til at skelne mellem syntetiske og naturlige diamanter, fordi de to sten er farlig ens.

Man kan med stor sandsynlighed antage, at udsigterne for laboratoriediamanter ser lyse ud, når selveste De Beers investerer i den retning, men det er stadig en farlig vej for forbrugeren. Det skal fremgå af certifikatet, hvis der er tale om en laboratoriediamant, men det er ikke altid tydeligt for en lægmand, hvordan og om det er påført.


 

Se flere blogs



Profil

Katerina Pitzner

Katerina Pitzner

Diamanthandler
Katerina Pitzner blogger om det, der er værd at vide inden for diamantbranchen. Uanset om du overvejer at investere i egne ædelstene eller bare deler interessen for den eksklusive handelsvare, er Katerinas blog det rette sted at følge med.

På vegne af private forbrugere og investorer handler Katerina Pitzner direkte på verdensmarkedets diamantbørser og sidder selv som direktør for Copenhagen Diamond Exchange. Hun er desuden forfatter til bogen "Diamantjægeren – en rå verden i glimt".

Få Katerinas indlæg
som RSS-feed her