De unge generationer giver arbejdslivet fingeren

Alexandra Krautwald

Hun er 47 år. Dermed tilhører hun den ældre generation. Generation X, de fødte individualister – dem, der er født i årene 1960-1980, og hvis kendetegn mest af alt handler om fokus på evig vækst, resultater, selvrealisering og ikke mindst arbejde.

Hendes navn er Pia Tandrup, og hun er administrerende direktør i reklamebureauet Ogilvy Danmark, der har virksomheder som Coca Cola, Arla Foods og Novo Nordisk på kundelisten.

Hun har en særlig evne til at lede unge generationer, har jeg ladet mig fortælle fra flere personer i mit netværk. Jeg er interesseret i emnet; Derfor besøger jeg hende i dag på bureauets kontor i det indre København, og nu sidder jeg så på den ene af de knaldrøde stole i bureauets mødelokale på 4. sal. I loftet oven over mig står noget skrevet. Indholdet er tankevækkende. Bundteksten er skrevet med rødt. Det er regnskabet til gengæld ikke.  

Et uendeligt spor af idéer flyder i æteren. Du vil kun få øje på dem, hvis du er nysgerrig.

Ungdommen overtager

Om fem år udgør de unge generationer 75 pct. af den samlede arbejdsstyrke herhjemme. Og netop nu stormer ungdommen med deres rapfodede skridt og friske øjne ind på alle danske arbejdspladser, hvor de om få år altså sidder på tre ud af fire stole.

De unge bliver svære at tiltrække, integrere og engagere i vores organisationer. Jeg har brugt de sidste 14 måneder på at researche på ungdommen – generation Y og Z - der af mange kaldes for The Millennials, og som adskiller sig markant fra tidligere generationer i historien.

Fra mit undersøgelsesarbejde ved jeg, at alle danske arbejdspladser står over for en fremtidig opgave, hvis omfang kun få forstår – sådan for alvor.

Direktøren svarer mig overbevisende og præcist på mine mange spørgsmål. Jeg lytter til, hvordan hun hele syv gange nævner ordet passion i vores samtale. Hun beretter om den diskussionskultur, som karakteriserer hendes organisation og om, hvordan alle medarbejderes spørgsmål og input anses for helt afgørende for driften og udviklingen af virksomheden.

Afstanden mellem høj og lav er meget kort i denne virksomhed, som praktiserer transparens og udøver ledelse på en måde, hvor klikedannelser hører til sjældenheden på arbejdspladsen, og hvor der heller ikke forekommer personorienteret sniksnak i virksomhedens kroge.

Selv taler direktøren venligt lige ud af posen og tager som oftest tyren ved hornene både over for medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Ligeså over for mig. Hun forklarer mig blandt andet, at fordi mennesker hurtigt gennemskuer halve historier og spil for galleriet, så holder hun sig fra falske dundertaler, udenoms-forklaringer og urent trav.

Adspurgt til emner som stress, diversitet, ledelsesprincipper og generering af lønsomhed, står det mig hurtigt klart, at her i virksomheden arbejder man ikke til langt ud på aftenen eller i weekenderne for at tilfredsstille en chef eller for opnå vedkommendes anerkendelse. Det betyder dog ikke, at medarbejderne ikke er villige til at arbejde solen sort, når en given opgave eller situation kræver det.

Her i virksomheden måler man ikke alle på alting men lader performance opstå som en naturlig konsekvens af strukturerede arbejdsgange, stærke sociale relationer og leg. Gode tilbagemeldinger fra chefer til medarbejdere opnås ved at værne om hinandens og egen fritid, ved at opføre sig ordentligt over for hinanden samt ved at være nysgerrig og accepterende over for forskelligheder hos mennesker. Bureauet med sine 60 ansatte beskæftiger da også mennesker fra mange forskellige nationer, hvor langt fra alle har samme seksuelle og religiøse holdning eller overbevisning.

Man bliver både dygtig og kreativ i sit arbejde, hvis man er god ved sine kolleger, optræder dannet og har mange sociale aktiviteter sammen med sine arbejdsmakkere, forklarer direktøren mig. Og hvis man for øvrigt – med god hjælp og støtte - får lov til at gøre det, man interesserer sig mest for og er bedst til. Eksempelvis er det de unge medarbejdere, der står for al bureauets promovering på de sociale medier.

"Hvem skulle det ellers være? Det er jo dem, der deltager i mange af vores arrangementer, mødes privat, færdes mest på relevante platforme eller ved, hvem der er interessante i målgruppen.", forklarer Pia Tandrup mig og tilføjer: "De er så opmærksomme på at få lagt det rigtige ud."

Dialogen med den kvindelige direktør fortsætter et par timer. Hun fortæller mig blandt andet, at hun ikke tænker særligt meget over, om hendes medarbejdere er unge eller ældre. Hun behandler alle ens.

Jeg kan så fortælle hende, at hendes ledelsesstil vil vinde indpas i fremtiden. Altså, medmindre man ikke ønsker unge på lønningslisten i årene, der kommer.

The Millennials har nemlig for længst gennemskuet løgnen om det skønne ved at arbejde individuelt, i skarp konkurrence med de nærmeste kolleger og under stadig kontrol. Ungdommen agter ikke at knokle sig ihjel, lade sig instrumentalisere eller forføre af løfter, der ikke holder.

Denne selvstændige, selvbevidste, søgende generation er derimod flok- og fællesskabsorienterede. De savner rammer og tryghed, og derfor har de brug for at bygge op. De længes efter at skabe holdbare familier, og det gælder ikke blot familien på hjemmefronten men også familielignende forhold på arbejdspladserne. De er omskiftlige i tanke, i handling og i arbejdsmetoder, og derfor passer fastlåste arbejdsrutiner dårligt til dem.

Du kan lige så godt lære det nu, leder

Formål, håb, privatliv, tilknytning, holdfølelse, økologi, bæredygtighed, etik, fleksibilitet, fritid, feddback, meningsfuldhed, ægthed, retfærdighed, albuerum, relationer, fordybelse.

Hertil kan lægges:

Mere struktur

Tydeligere kommunikation

Bedre tidsplaner

Forenklede arbejdsgange

Færre forstyrrelser

Velfungerende, let anvendelige, intuitive systemer og processer.

Så har du noget af opskriften på fremtidens ledelse, når det handler om at få de unge generationer med.


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.

Få Alexandras indlæg
som RSS-feed her