Bordet fanger ved en børsnotering

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

For nyligt læste jeg et interview med Apples administrerende direktør, Tim Cook, i det amerikanske iværksætter-magasin Fast Company. Interviewet handlede om Apples udvikling, innovation og fremtid. 

Apple er vurderet til mere end 900 mia. dollar og har præget (ungdoms)kulturen i vel efterhånden snart en håndfuld årtier. Så der lyttes, når Cook udtaler sig.

I interviewet er Cook en anelse "glat" og svarer nok det, man kan forvente af en administrerende direktør for en børsnoteret mastodont.

Men særligt ét spørgsmål fik vakt min nysgerrighed: Hvordan sikrer man fortsat og fornyet innovation, når man hvert kvartal er pisket til at imponere sine aktionærer og Wall Street? Her svarer Cook: "Why would you ever measure a business on 90 days when its investments are long term?" 

Der er jo sådan set ræson i Cooks svar. Men spørgsmålet, han svarer på, er jo her det centrale. For implicit i spørgsmålet ligger et kæmpe dilemma. Eller sagt på en anden måde: Om man skal investere kraftigt i udvikling, hvilket kan koste på indtjeningen på den korte bane?

Og det understreger egentlig meget fint mit eget råd til de virksomheder, jeg har hjulpet gennem tiden med børsnoteringer: Husk at bordet fanger!

Ikke for alle

Børsnoteringer er hotte for tiden. De er jo i sig selv ikke noget nyt men har bl.a. pga. virksomheder som Happy Helpers nylige børsnotering og debatten om en mulig afnotering af A.P. Møller-Mærsk sat fornyet fokus på både de upsides og downsides, der er ved en børsnotering.

Børsnoteringer er ikke for alle. For det, at skulle følge strenge krav og forpligtelser, især i forhold til at holde omverdenen informeret, kan til tider udgøre et enormt pres.

For nyligt faldt Pandora-aktien eksempelvis med ca. 15 pct. med offentliggørelsen af kvartalsrapporten og A.P. Møller-Mærsk med små 10 pct., og uanset om både medarbejdere og aktionærer udmærket er klar over, at aktiekurser går op og ned, så lægger det altså bare et ekstra tungt pres på virksomheden – især hvis det i omverdenens øjne går den forkerte vej. Der er jo en lup, der konstant overvåger virksomhedens mindste bevægelse.

Det er også derfor, at det er værd at understrege, at børsnoteringer ikke er for alle. Hvordan finder man så ud af det? Her er det helt centralt at overveje, hvad børsnoteringen skal bruges til. Altså, hvorfor tænker man at gøre det, hvad er den langsigtede plan, og har man "orden i penalhuset", så man overhovedet kan gennemføre det? Hvis ikke man han svare på de spørgsmål, kan man heller ikke få investorer ombord.

Derudover skal man skal have en fortælling, der knivskarpt indkapsler, hvor det er, man adskiller sig, og hvad det er, man kan ift. alle de andre på markedet. Kort sagt, du skal have en god business case.

Mange fordele ved en børsnotering

Når det er sagt, så har mit udgangspunkt nu altid været, at man som virksomhed seriøst bør overveje en børsnotering til at udvikle virksomheden som alternativ til et salg eller generationsskifte, hvis man får og har muligheden. Og hvorfor så det?

Fordi en børsnotering ofte medfører positive ringe i vandet, der skaber helt andre og nye muligheder for virksomheden – også på områder man måske ikke lige havde tænkt ind fra starten.

Eksempelvis giver en børsnotering muligheden for hurtigere ekspansion, hvilket igen kan åbne op for nye vækstmuligheder i stedet for, at man skal ud og rejse penge igen og igen. En anden fordel er, at en børsnotering også er en god mulighed for at konsolidere et marked, da man får nogle muskler med børsnoteringen, som andre konkurrenter måske ikke har. Og jeg kunne blive ved.

Men igen: Man kan ikke generalisere om børsnoteringer. For ikke to virksomheder er helt ens. Mit gode råd er dog altid, at der er store fordele ved at køre sin virksomhed, som om den er på vej til at blive børsnoteret. Og det kan alle jo i princippet gøre. For har man styr på sin forretning, strategi, sager og processer, ja så åbner der sig flere nye muligheder, og samtidig stiger prisen for virksomheden, hvis man hellere vil sælge.

Og i den situation kan man så overveje, hvad der er den helt rigtige vej for virksomheden.


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.

Få Jans indlæg
som RSS-feed her