Når samarbejde er så oplagt at det ikke kræver kontrakt

Line Rosenvinge
BLOGS Af

Kontrakter og lange planlægningsmøder er ikke nødvendigt, samarbejde mellem en kunstner og en virksomhed kan være så enkelt som dette: en kunstner har blik for en bygning, finder frem til ejeren og får lov at komme ind for at sidde og tegne.

Således Simone Aaberg Kærn og Jeudan, som ejer tre af de fire ikoniske palæbygninger på Søtorvet ved Dronning Louises Bro i København.

Bygningerne har tårne, og det er en af disse tårne, som kunstneren kravler op i og ser ud fra. Smukt er det, også inde fra, for tårnet blev sidste år nænsomt restaureret.   

Kunstnere reagerer på steder, steder med historie og stil især. Men også steder som afsæt for at betragte omgivelserne. Så det gør hun.

Kan du se det og kan du lide det
Tegningerne registrerer skift i vind og vejr, for de seneste måneder har hun stort set dagligt lavet billeder af byen set ovenfra. Denne position behager hende. Ikke fordi hun føler sig som kunstneren i elfenbenstårnet, snarere fordi kunstneren også er pilot og ofte har fløjet hen over byens tage i sit lille propelfly, eller i tankerne.

Tårnværelset er et frirum. Det handler om at se på byen, sådan som den ser ud, fordi man kan lide den, sådan som den er. Som guldaldermalerne, der gengav datidens bybillede, eller som de franske impressionister, der gik ud i byen og naturen og malede og tegnede en plein air.

Aaberg Kærn bruger ipad og trækker tydeligvis på erfaringer fra tidligere arbejde med pastelkridt, farveblyant og olie på lærred. Billederne fra tårnværelset er tilpas detaljerede. Her er mennesker, biler og fugle. Men ingen reklameskilte med bogstaver. Det er arkitekturen og byen med dem, som bruger den.

Alting hænger sammen
Aaberg Kærn  laver billeder af en by, med al sin mangfoldighed i byggestil og materialer, der i disse udsnit virker velkomponerede og helstøbte. Det er påfaldende, som billederne får det til at se ud, som om alting hænger sammen.

Marmorkirkens spids prikker lige op i den hvide røg fra en skorsten. Der er byggekraner i det fjerne og tæt på udluftningskanaler. Et flag på halvt. Nogle billeder har morgenlys andre skumringstime, så facaderne flyder sammen i mørke konturer, som en bjergkæde sammenpresset over tid. Vi er højt oppe, men ikke så højt, at byen virker ugenkendelig. Alligevel er vi højere oppe end vi vanligvis er.

Tegneren i Tårnet, sådan kalder hun sig. På den nyoprettede Instagram-profil Tegner i Tårnet, er nogle af billederne blevet til små animationer med det nylige snevejr eller myldretidstrafik langs Søerne.

Nogle gange skal man se noget virkelighed tegnet, før man rigtig kan se det. Når byen bliver til billede er det let af holde af den.



De 14 meter høje og 22 tons tunge tårne blev opført i 1873-76 og pryder en fredet bygning, som er ejet af Jeudan. Jeudan, Danmarks største børsnoterede ejendoms- og serviceselskab, ejer mere end 200 ejendomme primært i Københavnsområdet, hvoraf mange er fredede. I 2016 blev de to tårne løftet af bygningen og restaureret på jorden, hvorefter de blev løftet tilbage på plads igen. Renoveringen er udført med de oprindelige samlingsmetoder, godkendt af Slots- og Kulturstyrelsen.


 

Se flere blogs



Profil

Line Rosenvinge

Line Rosenvinge

Kunsthistoriker
Tender Task
Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her