Formlen for forretningsdrevet HR

Klaus Lund
BLOGS Af

HR-funktionen skal være mere forretnings-og kundedrevet . Virksomhedernes HR-funktion kan blive meget skarpere på at koble HR og forretning. Det er et af budskaberne i Gitte Mandrups nye, spændende bog:"Formlen for Forretningsdrevet HR".

Et meget sigende citat fra bogen stammer fra HR-chefen Helle Lund Gregersen i Middelfart Sparekasse: "Alt, hvad vi laver i HR, skal understøtte, at kunderne får en god oplevelse i Middelfart Sparekasse. Det er derfor, jeg er i HR".

Måske kan det lyde som en selvfølgelighed, men sådan er det bare ikke i virkeligheden. Gitte Mandrup illustrerer i bogen rigtig mange gange, hvordan HR har potentiale til at kunne bidrage markant mere til forretningens bundlinje.

Umiddelbart er det en dyb HR-faglig bog, som er skrevet til HR-chefer og HR-folk. Jeg mener dog, at bogen har så mange budskaber på HR-strategisk niveau, at også topledelser rent faktisk bør læse bogen. Hvis ikke også topledelser får et tydeligt billede af, hvad HR rent faktisk kan og bør bidrage med til forretningen, så får topledelsen heller ikke udfordret HR tilstrækkeligt og måske endda sikret den rette HR-chef i spidsen for HR-funktionen.


I bogen omtales nogle af de typiske udfordringer, HR har i mange virksomheder. F.eks.:

  • HR argumenterer ikke for, hvilken effekt HR indsatserne har for forretningen.

  • HR taler og skriver et HR sprog, som ikke fænger i forretningen.

  • HR forstår ikke tilstrækkelig dybt de forretningsmæssige udfordringer, mål og planer, der er for virksomheden.

 
Selvom mange HR folk sikkert vil sige: "Ovenstående gør vi nu meget godt i vores HR-funktion", så må jeg give Gitte Mandrup ret i, at det rent faktisk forholder sig, som hun beskriver det, i rigtig mange virksomheder. Når HR måske ikke synes, det er helt så "slemt", som beskrevet her, så er det et ganske godt eksempel på, at HR måske ikke er tæt nok på deres egne kunder = organisationens ledere og medarbejdere.

I bogen er der masser af gode inspirations- og tjekspørgsmål til brug for det praktiske arbejde i enhver HR-funktion til at evaluere, hvor "udefra og ind" forretningsdrevet man er. Netop disse mange inspirations- og tjekspørgsmål er en af bogens mange styrker, som gør den konkret og operationel at anvende.

I bogen beskrives en række gode spørgsmål til, hvad HR gør, og hvordan HR bør tænke, når de skal arbejde mere forretningsdrevet "udefra og ind". F.eks.:

  • Hvilken betydning har kundernes købskriterier for virksomhedskultur og arbejdsgange?

  • Hvordan er overensstemmelsen mellem virksomhedens kundeløfte, lederkompetencer og virksomhedskultur?

Bogen er opdelt i 3 dele:

Del 1: Det forretningsmæssige HR fundament

Del 2: Rollen som forretningspartner

Del 3: HR Chef, HR lederskab og leder for dit HR hold.

Jeg synes, det er en meget anbefalelsesværdig bog, som jeg giver 5 ud af 5 stjerner. Også fordi forfatteren har taget egen medicin og gjort indholdet meget forretningsorienteret og praktisk anvendeligt.

Som nævnt indledningsvis, mener jeg, at mange topledelser bør læse bogen for at kunne blive skarpere i deres egne, fremtidige forventninger til virksomhedens HR-funktions bidrag til en endnu mere proaktiv strategirealisering, så HR bliver betydeligt mere end en HR-supportfunktion.

Skulle du udover at læse Gitte Mandrups "Formlen for Forretningsdrevet HR" få lyst til yderligere inspiration så kan du hente det i artiklen: "HR-funktionens 10 bidrag til at skabe en kundeorienteret kulturforandringsproces " som jeg har publiceret på et tidligere tidspunkt:

http://www.klauslund.dk/hr-funktionens-10-bidrag-til-en-kundeorienteret-kulturforandringsproces/

God læselyst!

Klaus Lund

kl@klauslund.dk


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.