Skyhøje værdiansættelser er kejserens nye klæder

Michael Stausholm

Husker du bemærkningen ”jamen, han har jo ikke noget tøj på” fra H.C. Andersens eventyr Kejserens nye klæder? Det er efterhånden sådan jeg har det, når jeg læser og hører om investeringer i tech, og især app-baserede virksomheder.

Seneste eksempel er Happy Helper app’en, som er en form for rengørings-deleøkonomisk platform, som bringer folk der gør rent sammen med folk, der har behov for samme. Fantastisk brugbar idé, for hvem har ikke behov for rengøring? Jeg sidder lige nu og skriver i et hjem, der godt lige kunne trænge.

Jeg downloadede faktisk app’en for længe siden, men har endnu ikke brugt den. Nok fordi jeg lige skal overkomme den hurdle at lade fremmede mennesker roder i mit hjem.

Det er bestemt ikke ideen, der gør, at jeg har et problem med Happy Helper. Nej, det er det faktum, at Happy Helper nu går på Børsen. Godt nok den (meget) lille First North Børs. Men alligevel.

Virksomheden er under tre år gammel, og har 6684 kunder eller brugere - engangs eller tilbagevendende er det store spørgsmål - og en omsætning på bare 1,2 mio. i første halvår af 2017.

Værdiansættelser ude af proportioner

Til gengæld er virksomheden værdisat til – og hold nu fast - mellem 118-122 mio. kr.!

Ja, du læste rigtigt. 118-122 millioner danske kroner. Eller en multipel på ca. 100 gange den omsætning/salg, de går på Børsen med. Det giver jo absolut ingen mening.

De senere år har vi set en del salg af app-baserede virksomheder til skyhøje priser.

Endomondo som i 2015 blev solgt for 575 mio kr til Under Armour. Et voldsomt beløb for en app, der dårligt var begyndt at tjene penge, men de havde trods alt 20 mio. kunder/brugere på daværende tidspunkt.

En anden var Autobutler, som i 2016 blev solgt for 223 mio. kr. til Citroen/Peugeot. Autobutler havde siden stiftelsen tabt over 70 mio. kr., men havde trods alt 300.000 brugere.

Den slags virksomheder bliver sjældent værdisat efter normale regler. Tommelfingerregler som typisk gælder virksomheder, der rent faktisk kan fremvise salg og sælger fysiske produkter.

Ville du give over 17.000 kr. per bruger?

Lad os se på, hvad værdiansættelsen for de nævnte tre appvirksomheder betyder i forhold til antal kunder/brugere, hvilket typisk er det, der interesserer en køber.

Endomondo – prisen var 28,75 kr. per bruger

Autobutler – prisen var 743 kr. per bruger

Happy Helper –her vil prisen blive 17.953,00 kr. per bruger

Det er nogle dyre brugere, man køber ind i, hvis man investerer i Happy Helper. Især fordi det er et koncept, der stadig er på babystadiet. Et koncept der endda er nemt at kopiere, og i et marked som i den grad er domineret af private. Hvad skulle afholde de enkelte fra at lave en aftale uden om Happy Helper, når først kontakten er etableret?

Der findes ingen fornuftig forklaring på værdiansættelsen, og den er for mig kun endnu et tegn på, at værdiansættelser og virksomhedsinvesteringer er gået ind i en fase af seriøst manglende jordforbindelse.

Mange iværksættere har slet ingen indsigt i, hvad deres projekt er værd, og trænger til et reality-check.

Fokusér på din omsætning

Mit budskab til iværksættere og virksomhedsejere er egentlig ret simpelt:

Fokusér nu på at skabe værdi og en masse omsætning, inden I begynder at drømme om at sælge jeres virksomhed til et nicifret beløb.

Min egen virksomhed, der laver et patenteret produkt, og har solgt for over 50 mio. kr. i selskabets lidt over fireårige levetid, er ikke til salg. Faktisk købte jeg for ganske nylig den første investor ud, og har sammen med teamet en drøm om at skabe endnu mere salg og værdi, uden at være fikseret på en exit.

MEN skulle du sidde derude og synes at 118-122 mio. kr. er en god pris, så ring.

Du skal dog regne med, at jeg vil skele til ovenstående værdiansættelser, så forvent, at det nok max. giver dig 6-8 pct. af virksomheden.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.