Genveje til direktørens gode nattesøvn

Susanne Møllegaard

Hastigheden i den teknologiske udvikling forstyrrer forsikringsdirektørernes nattesøvn verden over. Det er i hvert fald en af de pointer, som PwC drager frem fra deres CEO Survey 2018. Derfor oplever vi også netop nu en kæmpe efterspørgsel på kompetencer og viden, der kan være med til at give et fingerpej om de muligheder og trusler, som den teknologiske udvikling bringer med sig.

Men end ikke den mest vidende ekspert på området kan på nuværende tidspunkt forudsige omfanget og konsekvenserne af de forandringer, branchen ser ind i. Vi kan kun være opsøgende, nysgerrige og eksperimenterende for på den måde at afdække hensigtsmæssige strategiske handlemuligheder.

I den sammenhæng kan de globale insurtech-initiativer være en kilde til inspiration, og jeg har her samlet et lille potpurri af tips til, hvor man kan hente nyttig viden.

Konferencer

Konferencer er et godt sted at starte, ikke mindst fordi de i komprimeret form kan give et billede af aktuelle trends.  

Digital Insurance Agenda (DIA) har for eksempel som ambition af forbinde forsikringsbranchens direktører med underskoven af teknologi-virksomheder, der tror på, at de kan skabe radikale forandringer i forsikringsbranchen. Som led i denne mission slår de den 16.-17. maj dørene op for DIA Amsterdam. Det er et stort anlagt event, hvor 50 insurtech-virksomheder får lejlighed til at vise deres løsninger frem.

I 2017 har blandt andet Daniel Schreiber fra Lemonade og Scott Walchek fra Trov gæstet DIA, og de har om nogen sat den internationale insurtech-agenda det seneste års tid.

I år har DIA Amsterdam valgt at sætte fokus på platforme og økosystemer. Emner som, jeg rent faktisk har en tro på, får en stigende betydning fremadrettet.

Blandt de deltagende insurtech-virksomheder glæder jeg mig særligt til at opleve Slice Labs, som netop er kåret som verdens 8. vigtigste insurtech-virksomhed. Jeg har tidligere omtalt deres fokus på on-demand forsikringer til deletjenester. De tilbyder også en cloud platform, som gør det let for en udbyder at komme i gang, og det er den, de kommer til Amsterdam for at fortælle mere om.

Blockchain har også sneget sig ind på agendaen i år. Selvom teknologien stadig betegnes som umoden, kan DIA Amsterdam præsentere hele fire insurtech-initiativer, der satser på anvendelse inden for forsikringsbranchen. Estiske, Black, vil for eksempel benytte blockchain til at overføre risiko direkte mellem forsikringstager og den finansielle risikobærer. Og russiske, Belay, vil anvende smart contracts til øjeblikkelige skadesafklaringer.

Med 50 deltagende insurtech-iværksættere, hvoraf to er danske, kommer man langt omkring mange af branchens pt. hotteste temaer herunder blandt andet AI, machine learning, IoT, kunderejser, digitale sundhedsløsninger og cyber risks. Jeg vil lade det være op til dig selv at kigge nærmere på de deltagende virksomheder, men har fundet denne lille video om sidste års event, som måske kan inspirere.

The InsurTECH Book

Med bidrag fra 75 iværksættere, forsikringsledere, brancheeksperter og meningsdannere fra hele kloden bliver The InsurTECH Book en genvej til at uddybe facetterne i den udvikling, forsikringsbranchen står midt i. Her vil du finde såvel praktiske eksempler som fremtidsvisioner. Jeg har selv æren af at bidrage til bogen og glæder mig til at få den i hænderne, når den kommer på gaden til maj.

Top influencers på de sociale medier

De sociale medier er en væsentlig kilde til viden omkring nye insurtech-initiativer. Særligt Twitter og Linkedin er populære kanaler, og listen over meningsdannere er lang. Derfor kan det være godt at lægge ud med at kigge på de for tiden mest indflydelsesrige:

Industrirapporter

Mange store konsulenthuse med respekt for sig selv udgiver branchespecifikke – og nogle gange regionsspecifikke – rapporter, som typisk kan downloades gratis. Her finder du link til rapporter fra Deloitte, PwC og Cognizant.

Eksperimenter

Man kan læse og lytte sig til meget, men der er ingen tvivl om, at egne erfaringer her, ligesom de fleste andre steder i livet, udgør den vigtigste kilde til dybde og indsigt. Derfor ser vi også i stigende grad forsikringsselskaber og reassuranceselskaber både i Danmark og i udlandet kaste sig ud i spændende samarbejder, innovation labs, udviklingsprojekter mv. Men mere om det en anden gang.

Indtil da god fornøjelse med studierne – og nattesøvnen.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.

Få Susannes indlæg
som RSS-feed her