Flydende arbejdstid og fleksible virksomheder er fremtiden

Henrik Funder
BLOGS Af


Jeg kunne sagtens – med mig selv som eksempel – skubbe på den velkendte fortælling om den driftige yngre mand, der arbejder et godt stykke ud over de 37 timer om ugen. For her sidder jeg igen en søndag aften og arbejder nogle timer. Besvarer e-mails og skriver på dette blogindlæg.

Men den sang vil jeg ikke synge. For livet har det med at ændre sig. Også jeg kan nå til en fase i mit liv, hvor det ikke længere er det rigtige for mig at bruge 55-60 timer om ugen på at arbejde. Oplagt hvis jeg fik børn, men det kunne også være af andre gode grunde.

At jeg som mand overvejer, at der kan komme andre livsfaser, er næppe nyt, men jeg tror, det har momentum i disse år. Berlingske foretog for nylig en rundspørge blandt 174 store og mellemstore virksomheder. Den viste blandt andet, at de nyuddannede mænd er markant mere interesserede i en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv, end de var for 10 år siden. Og det gjorde mig glad at læse.

Det betyder næppe, at yngre mænd og kvinder helt generelt vil arbejde mindre over tid. Vores medlemsundersøgelser i Djøf peger mere i retning af en stor arbejdsiver i alle aldersgrupper. Der arbejdes ofte i ferien, arbejdstiden er flydende, og mange kan – desværre – finde på at arbejde, selv når de er syge.   

Men rigtigt mange djøfere gør det, fordi de brænder for deres job, kollegaerne, resultaterne og udvikling. Vi er samtidig ofte privilegerede og har jobs, hvor der er en høj grad af fleksibilitet, fornuftige vilkår og mulighed for at planlægge arbejdsopgaverne, som det passer os bedst.  Også i forhold til privatlivet. Så vi fx kan tage et barn til tandlægen i arbejdstiden, men så til gengæld må tage en tørn ved PC’eren om aftenen for at nå det, vi skal. 

Men samtidig er min fornemmelse, at flere og flere lønmodtagere efterspørger en mere generel fleksibilitet: Muligheden for at skrue op og ned, så ens arbejdstid passer bedre til den fase i livet, man er i.

Hvis f.eks. ens forældre rammes af sygdom, når børnene skal køres ind i vuggestue, eller ens bedre halvdel går en periode i møde med mange rejsedage, så presses vi på tiden. Derfor er det vigtigt, at arbejdspladsen i langt højere grad har fokus på fleksibilitet, der tilgodeser forskellige behov i skiftende livsfaser.  Folk, der oplever en god balance, er mere produktive, og tilsvarende ved man, at manglende balance ofte er årsag til jobskifte.

Og det kunne sikkert være en del af svaret på det stigende antal stresssyge, vi oplever i disse år. At de ugentlige arbejdstimer kan skrues en smule ned i perioder, hvor andre ting uden om arbejdet er nødsaget til at blive opprioriteret.

Fremover tror jeg at de virksomheder, som kan tilbyde medarbejderne fleksibilitet i forhold til livets forskellige faser og temposkift, vil have en fordel. Både i form af produktivitet, men også når der skal rekrutteres. Og ikke mindst i forhold til at fastholde medarbejderne, heriblandt seniorerne. 

Vi forventes jo at være længere på arbejdsmarkedet, derfor er det afgørende, at virksomhederne formår at skabe rammer til skiftende og sammensatte behov gennem livet. Både for dem med og uden børn, for dem med plejekrævende forældre og for kvinden på 62, som efter et langt arbejdsliv som chef gerne vil skifte spor og påtage sig en specialistopgave i virksomheden. 

Work-Life Integration er kommet for at blive. Vil vi fortsat øge produktiviteten og få det bedste ud af vores veluddannede arbejdsstyrke – som gerne arbejde uden for kontortid – kræver det en anden form for fleksibilitet, end den vi ser i dag.

Og for lige at undgå misforståelser: Jeg trives rigtigt godt om søndagen, når jeg sidder et par timer foran PC’eren.


 

Se flere blogs



Profil

Henrik Funder

Henrik Funder

formand for Djøf Privat og category business lead i Unilever
Henrik Funder er formand for den faglige organisation Djøf Privat, der tæller 24.000 medlemmer. Han arbejder til daglig som leder i Unilever. Kampen om is- og temarkedet i Danmark er hans domæne. Her på bloggen skriver Henrik Funder om salg og marketing, fremtidens arbejdsmarked og vækst, der udspringer af uddannelse og kompetencer.