Bliver Det Blå Danmark verdens bedste?

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

I slutningen af januar tikkede der lidt af en sensation ind. En sensation der, hvis det havde været fodbold, nok havde medført, det havde været breaking news i flere dage. For Danmark er kommet i top 6.

Men i stedet for Bendtner og fodbold, så er det den danske skibsfart, der rykker frem på listen over de største søfartsnationer i verden. 

For ”lille” Danmark har nu passeret Tyskland, og dermed indtager vi sjettepladsen målt på opereret tonnage.

Jeg synes, det er vildt imponerende, at blandt de store lande som USA, Kina, Japan, så puster Danmark dem i nakken - og at vi da lige er hoppet foran et så stort land som Tyskland. USA på femtepladsen er kun 7 mio. bruttotons foran Danmark, og derfor inden for realistisk afstand. Så det er sågar muligt, at vi rykker yderligere frem på ranglisten.

Men hvorfor var det egentlig ikke breaking news?

Derfor rykker vi

Jeg synes, at fremgangen fortjener lidt mere opmærksomhed. Måske især også, at der fokuseres mere opfølgende på, hvorfor det egentlig er, vi kan være med i verdenseliten. For der går jo stort set ikke en dag, hvor vi eksempelvis ikke hører om dansk robotteknologi, og hvordan Danmark i denne branche er i verdensklasse. Og det er helt berettiget. Men Det Blå Danmark kan vist også være med her.

For Danmark har en styrkeposition indenfor søfart. Som med stort set alle andre brancher, så rykker man kun fremad ved at øve sig, tænke nyt og arbejde hårdt. Og det har den danske branche altså gjort indenfor søfart med lige knap 100 individuelle shippingselskaber. Samtidig har et bredt flertal i Folketinget historisk bakket op om branchen bl.a. med gode initiativer, der har gjort, at Danmark – trods skarp konkurrence – kan blive ved med at være med i front. Derfor er det at sejle under dansk flag karakteriseret ved troværdighed og respekt. 

Globalt maritimt kraftcenter

I "kølvandet" på Danmarks flotte avancement på verdensranglisten her i begyndelsen af året, så offentliggjorde Erhvervsminister Brian Mikkelsen og regeringen vækstplanen for Det Blå Danmark, hvor målet er at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter i 2025. 

Jeg har tidligere været fortaler for, at man rykkede lidt hurtigere politisk til at bakke branchen op, hvilket blandt andre Erhvervsminister Brian Mikkelsen var ude og kommentere positivt på her i Børsens spalter. Og med dette nye udspil, så skal der også være ros til politikerne, der tager branchen og udviklingen seriøst. Her er det jo iøvrigt ikke kun den nuværende regering, men historisk har der været bred politisk opbakning til branchen. 

Og det giver god mening at have den ambition om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. For Det Blå Danmark er ét af vores største eksporterhverv, og spiller en vigtig rolle for dansk beskæftigelse med over 100.000 personer.

Så spørgsmålet er måske, om Danmark ligefrem kan gå hen og blive verdens bedste? Jeg tror i hvert fald mere på chancerne i søfart end i fodbold. Sorry, Bendtner.


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.