En opskrift på vækst gennem marketing

Steffen Hedebrandt

Hvordan kommer man i gang med marketing? Det får du svaret på nedenfor. Først vil jeg kort give dig indblik i, hvad vi fokuserer på i Airtames marketingafdeling i 2018. Dernæst kommer opskriften på hvordan du selv kan komme igang med marketing.

Det nye år er igang. Har du lagt planer? Hvad skal du og din virksomhed opnå i 2018?

Hos Airtame vil vi i 2018 forsøge at fordoble årets omsætning for 2017. Av min arm, det bliver svært!

Det samme tænkte jeg, da sidste år startede. Hvordan skulle vi nå det ambitiøse mål? Ikke desto mindre, så nåede vi årets mål om 10 procent vækst i omsætning, måned mod måned, hele året.

Sådan en vækst kræver konkrete handlinger og forbedringer hele vejen rundt i en  virksomhed, fra kundeservice til produktudvikling, salg og marketing.

Kort sagt: Vækst kræver handling.

For at vi fra Airtames marketingafdeling kan bidrage til endnu en fordobling af årets omsætning har vi fastsat nogle klare fokusområder, som vi vil arbejde på at opnå eller forbedre gennem året. De lyder som følger:

Hvert af de ovennævnte punkter har en række aktiviteter relateret til sig. De ansvarlige personer vil selv skulle definere præcis, hvordan de skal udføres.

Nå, det er de ting vi har tænkt os at fokusere på i Airtames marketingafdeling.

Nu til hvad du kan gøre for at komme i gang med eller udvikle din marketing i 2018.

Sådan kommer du i gang med marketing

Dette skriv skal handle om et af de spørgsmål jeg ofte får:

“Hvordan kommer jeg i gang med marketing?”

Hvad marketing er, kan beskrives i alt fra komplekse ph.d.-afhandlinger og psykologiske studier af hjernen til den simple relevans i interaktion mellem et menneske og et budskab eller tilbud.

De mest moderne marketingkonsulenter taler endda om ting som; big data, automation, machine learning, artificial intelligence og lignende. Disse begreber og værktøjer kan være utrolig kraftfulde, når de er forstået og ikke mindst implementeret korrekt. Lad dem dog ligge for nu.

Hvis du sidder og tænker, at du vil til og i gang med at markedsføre dit produkt og din virksomhed mere end du plejer, så er der blot tre spørgsmål, du skal kunne svare på.

Hvem er dine kunder?

Dine nuværende og potentielle kunder kan beskrives på to måder: 1. Hvordan de ser ud? 2. Hvilke adfærd udviser en købeklar kunde?.

Kundeudseende: Det første, du skal gøre, er at beskrive, hvem dine kunder er i dag. Eller, måske nærmere hvem vil du gerne have som dine kunder? Relevante emner her kunne være; køn, alder, uddannelse, adresse, job, industri, virksomhedstype og størrelse, og så videre.

Kundeadfærd: Når du ved, hvordan dine kunder nogenlunde ser ud, kan det være en god idé også at holde øje med deres adfærd.

Simpelt fortalt, virker kunden nysgerrig, men slet ikke interesseret i at købe? Så er de måske ikke tiden værd. Spørger kunden tilgengæld til priser og levering, ja, så er det nok en god idé, at give dem et hurtigt og fyldestgørende svar.

Hvordan ser en interesseret køber ud og hvordan opfører de sig, når det kommer til din virksomhed? Ved du begge ting, så kan du helt gratis printe denne hjemmelavede model og bede dine sælgere agere i forhold til den :)

Hvor meget vil du betale for en ny kunde?

Når du ved hvordan dine kunder ser ud, så er næste skridt at betale for en kunde.

“Betale for en kunde?” Tænker du nok.

Ja, næsten ingen marketing (udover glade kunder, der snakker om dig og dit produkt) sker uden du investerer tid og penge. Derfor skal du vide, hvad vil du betale for at lave et nyt salg?

Denne viden skal du bruge, så du kan se om din investering i en ny kunde er mindre eller mere værd, end det du tjener, når du sælger produktet.

Nogen produkter og services kan være ok at tabe penge på ved første salg, hvis du ved at kunderne plejer at komme igen, når de har købt hos dig én gang. I dette skal de regnestykke helst vise: Pris for kunde < Livstidsværdi af kunde.

Hvilket medie vil du bruge til at tiltrække dine kunder?

Når du nu ved, hvilke mennesker du vil målrette din marketing imod, og du ved, hvad du må betale for en ny kunde, så skal du igang med at teste flere forskellige marketingprojekter.

Huntington_Beach,_1926.jpg

En god måde at vælge dine marketingprojekter på, kan være at starte en brainstorm, måske med et par kollegaer, og notere alle de steder, hvor jeres ønskede kunder kunne befinde sig.

Alle steder kan i princippet være gode steder, så længe regnestykket holder: Marketinginvestering < Omsætning.

Lad mig her nævne et par steder og metoder, som I kan overveje:

De sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram og Linkedin. Mulighederne for markedsføring via både betalt og organisk markedsføring er nærmest uendelige på disse platforme.

Google’s reklameværktøj: Giver adgang til Adwords i søgeresultaterne og deres display muligheder på andre websites, som kan placere dig rundt på alverdens hjemmesider baseret på dine kriterier.

Søgemaskineoptimering og indhold på din virksomheds egen hjemmeside: Indeholder jeres hjemmeside svar på alle de spørgsmål, som I får fra jeres kunder? Hvis ikke, så er det et godt sted at starte. Skriv fyldestgørende svar til disse spørgsmål. De vil over tid vil finde vej til Googles søgeresultater og pege på din hjemmeside.

Send emails/nyhedsbrev: Er det lang tid siden, du har været i kontakt med dine kunder? Send dem en mail, hvor du fortæller, hvordan det går i jeres virksomheder, beskriv hvad I har tænkt jer at lave i år og spørg kunden, hvordan det går hos dem.

Lav partnerskaber: Kender du andre virksomheder, som ikke laver det samme som jer, men har den samme type mennesker som kunder? Hvad med at ringe til dem og spørge, om I skal markedsføre hinanden overfor jeres respektive kunder?

Indsamling af anbefalinger: Den anbefaling flest mennesker handler på, er ofte den, som de får fra en, de kender og stoler på. Hvad med at skrive til dine kunder, om de har været glade for din service eller dit produkt? Dem, som er glade, kan du så spørge, om de kan anbefale ‘én i deres netværk, som du kan kontakte, mod at I giver en flaske vin eller en æske chokolade i findeløn. Læs hvordan du kan sætte det i system her.

Events: Holder din branche ofte events? Hvis ja, hvad med at skrive til arrangørerne og spørg, om du ikke må holde et kort oplæg om din virksomhed? Hvis nej, hvad så med at begynde at arrangere en fredagsbar for alle med de samme interesser som jer?

Mulighederne er nærmest uendelige.

Den vigtigste pointe er: Vækst kræver handling. Gør du ingenting, så sker der ingenting.

Du er nødt til at investere tid og penge i markedsføring, hvis du vil have noget til at ske.

Tip: For at øge sandsynligheden for positive afkast fra dine marketingprojekter, vil jeg anbefale dig at have styr på din hjemmesides mikrokonverteringer.

Har dette post inspireret dig til at ville vide mere om marketing, så vil jeg anbefale dig at lytte med på disse podcasts:

Marketing Brief

Help Marketing

Pottercut

Hvordan arbejder du med marketing i din virksomhed?

Hvad virker godt for jer?

Hvad fokuserer du på i 2018?

Del dine tanker nedenfor.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.

Få Steffens indlæg
som RSS-feed her