Det gik godt i 2017, og her er favoritvirksomheden

Alexandra Krautwald

Med begge ben godt inde i 2018 må det være på sin plads at gøre status over året, der gik og samtidig tage et smugkik i krystalkuglen for resten af 2018 og videre ud i fremtiden.

Vores virksomheder tjener penge som aldrig før. I det forgangne år blev mange ovenud velpolstrede. Overskuddet steg. Det samme gjorde egenkapitalen. Vi er i højkonjunktur i Danmark, og der er råd til nye investeringer. Fedt!

På listen over virksomheder, der i 2017 klarede særligt godt på både vækst og afkast, finder vi virksomheder som Kvik, Netcompany, Universal Robots, Aalborg Energie Technik og BMW Danmark.

Med i opløbet om at blive den virksomhed, jeg personligt synes udmærkede sig mest, var - foruden selve vindervirksomheden - også Søstrene Grene, Københavns Lufthavn, Aarstiderne og Alm. Brand.

Hvad skal der investeres i her i 2018?

Spørger man eksperterne, siger de opkøb. Kunderne efterspørger compliance, konsistens og transparens.

Topcheferne vil gerne lykkes med at få mange medarbejdere til at forfølge samme mål. Det ønske har virksomhederne altså haft de sidste 20 år, vil jeg bare lige indskyde. Men det er ikke nogen nem opgave, og den kan kun realiseres, hvis ledere for alvor lærer at lytte til deres folk.

For hvad vil medarbejderne?

Erhvervslivet og hele den øvrige verden står overfor at skulle tage et opdateret ansvar og sammen med det ændre adfærd inden for en lang række områder. Hvis ledere ikke om ganske kort tid vågner op til denne nye dagsorden, risikerer mange virksomheder, at deres medarbejdere ikke vil være med, medmindre de oplever etisk renæssance, øget retfærdighed, tid til fordybelse samt global og menneskelig bæredygtighed.

Den nye virkelighed

Jeg har i mange år skrevet om, hvordan lønforførelser, forfremmelser, fine titler, fede bonusordninger og usande dundertaler fra direktører alle er på vej ud af kataloget for virkningsfuld ledelse. Det samme er rigide styringssystemer, tiltagende kontrol, alt for standardiserede løsninger og uhæmmede krav til menneskelige ressourcer.

Vi er mange, der ser de samme strømninger nu.

Global bevægelse

VELUX er min ”Årets virksomhed”

»Man skal ikke forlade sin familie og slet ikke, når man har små børn,« sagde den afgående topchef i VELUX, Jørgen Tang-Jensen, i et længere interview med Finans i december 2017.

Grundprincipper som i mere end 50 år er blevet bygget på socialt ansvar og et mål om at behandle sine kunder, leverandører og medarbejdere bedre end de fleste andre virksomheder, kendetegner VELUX, der, ud over at præstere imponerende økonomiske resultater, også kan noteres for at forbedre indeklimaet betydeligt, for at have fem gange færre arbejdsulykker end normen for sammenlignelige industrier, for at sænke CO2-udslippet betydeligt og ydermere uddele penge til godgørende formål og non-profit legater, der doneres af VELUX Fonden, og som samlet beløber sig til 1,150 mia. kr.

96 pct. af det træ, VELUX bruger til deres ovenlysvinduer, kommer fra bæredygtighedscertificerede leverandører, og 98 pct. af deres affald bliver genbrugt eller bruges til at producere energi.

Jeg synes, det er flot.

Fra interne, pålidelige kilder ved jeg, at virksomheden har en menneskevenlig kultur, der sætter en tilpas ambitiøs retning for sine medarbejdere, og som endda har gennemskuet,hvad der skal til, for at få godt 10.000 medarbejdere på verdensplan til at gå i samme retning.

VELUX er et godt eksempel på en virksomhed, som fremtidens medarbejder ønsker ansættelse i.


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.