Sådan skaber du adfærd, der virker i 2018

Alexandra Krautwald

Virksomhedsledere ønsker sig beslutningskraft og aktion, der fører til gode bundlinjer og øget succes. Derfor taler man meget om adfærd ude i organisationerne, for man ved jo godt, at det er gennem menneskers handlinger, at store resultater bliver til.

Men hvad gør man så?

Man udtænker nye uspecifikke strategier og sætter flere abstrakte projekter i søen, som man derefter beder folk om at handle på, og som man måler folk i ihjel med. Ovenikøbet i konkurrence med hinanden.

Man gør en masse ud af hvad, der skal leveres, og hvad der skal gøres for at sikre en ordentlig realisering.

-Hvordan organisationens medarbejdere skal agere, det forbliver til gengæld en topbevaret hemmelighed for virksomhedens ansatte.

-Hvorfor der igen og igen ikke leveres den adfærd, der virker, det gider man desværre stadig ikke sætte sig ordentligt ind i på direktionsgangen.

Men hør lige her:

Der er nogle vigtige aspekter, som mange ledere overser, og som er grunden til, at adfærd næsten aldrig bliver, som vi gerne vil have, eller at resultaterne ikke afspejler det, som vi ønskede os, da målene for året blev sat:

  • Mennesker har en række nedarbejdede tilbøjeligheder, der hindrer os i at udføre, handle og agere. En af tilbøjelighederne handler eksempelvis om vores dovenskab. En anden handler om, at vi foretrækker status quo. En tredje om at vi er kortsigtede
  • Vi mennesker har begrænsninger

    1) Vi har ikke bevidst, rationel båndbredde nok til konstant at skulle kapere,
    huske og forstå alt for mange nye og overordnede tiltag

    2) Vi er ikke - undskyld udtrykket - en skid viljestærke. Derimod giver vi hele
    tiden efter for en indbygget trang til at springe over, hvor gærdet er lavest

  • Vi er fra naturens side flokdyr, hvilket betyder, at vi ikke motiveres af konkurrence og individuelle præstationskrav, men at vi meget hellere vil løfte sammen
  • Vi indretter os i nogle møg-omgivelser, som mennesker ikke kan agere fuldbyrdet i. Åbne kontorlandskaber, besværlige arbejdsgange, mangelfulde værktøjer, hule, økonomiske principper samt mangelfulde strukturelle anliggender og ledelsessystemer gør det umuligt for mennesker at handle konkret, uforstyrret og med et godt flow

Med andre ord lægger det danske erhvervsliv benspænd ud for næsten samtlige af sine medarbejdere. Benspænd kan oversættes med besværligheder eller irriterende bump på vejen, og fælles for dem er, at opgaverne bliver umulige at eksekvere med succes.

Først når man har kikket på og arbejdet grundigt med de områder, der er helt essentielle for mennesket kan man lede adfærd og opnå de gode resultater.

Ikke før.

Den indsats vil nemlig betyde, at man kan tilrette sin ledelsesform, så den understøtter menneskets automatiske, oplagte, ubevidste, medfødte og naturlige præmisser.

Så kommer resultaterne og belønningen til gengæld lige så automatisk.

Et par staldtips til god adfærdsledelse:

  1. Ryd op i besværligheder og interne benspænd – heriblandt de mange nytteløse møder
  2. Find ud af hvilken adfærd, der konkret ønskes, for at virksomheden kan nå sine mål
  3. Lær hvorfor den ønskede adfærd ikke sker i dag
  4. Beskriv den ønskede adfærd med nærmest pinlig detaljeringsgrad
  5. Træn adfærden
  6. Design hverdagen, så den lægger op til den ønskede adfærd og for øvrigt gavner mennesker. Så holder du bedre på dem i fremtiden.

For nye i faget kan ovenstående kræve lidt hjælp og opstart. Jeg tilbyder gerne råd og dåd, hvis du som leder har svært ved at finde dem, der kan komme dig og din virksomhed til undsætning.


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.