Genopfind din virksomhed og dit lederskab - mens det stadig går godt

Klaus Lund
BLOGS Af

 

Kort og godt: En fremragende, inspirerende bog

Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolle har udgivet bogen "Dreams & details": Genopfind din virksomhed og dit lederskab – mens det stadig går godt".

Jim Hagemann Snabe er blevet ekstra kendt, efter han blev bestyrelsesformand for Mærsk. Han har tidligere været co-CEO i SAP. Mikael Trolle er sportsdirektør i Volleyball Danmark og er kendt for meget succesfuldt at have trænet Holte IF Volleyball til toppræstationer.

Når bogen er fremragende, er det bl.a. fordi:

 

  • Den rammer et af tidens hotte emner om digitalisering og disruption.

  • Den eksemplificerer, hvordan digitaliseringen kan give fremtidens kunder meget mere individualiserede løsninger.

  • Den har nogle fremragende metaforer, der nemt kan blive til et fælles strategisprog i enhver virksomhed, f.eks. "Er det tid til sæsonskifte?" (uddybes senere).

  • Den kobler både strategiudvikling og lederskabsudvikling og tager et kraftigt opgør med hele Performance Management kulturen.

  • Rigtig mange steder i bogen opsummerer forfatterne tingene under det, de kalder "Anbefalinger", hvilket også gør bogen meget konkret.

 

Er det tid til sæsonskifte?

Et af bogens gennemgående temaer handler om, hvorvidt og hvornår det måske er tid for en virksomhed til et sæsonskifte. Metaforen er hentet fra Formel 1, hvor reglerne meget ofte ændres radikalt fra sæson til sæson. Nogle gange så meget, at der i den grad skal foretages næsten kvantespring i udviklingen, hvis man vil have en chance for at vinde næste sæsons Formel 1 løb. Det er som regel ikke nok i Formel 1 blot at optimere og effektivisere sidste sæsons bil. I Formel 1 er man så heldig, at de nye spilleregler og krav til, hvordan bilen må være bygget, meldes tydeligt ud, så alle har dette som udgangspunkt. I erhvervslivet meldes der ofte ikke noget ud om, hvorvidt det næste år – eller de næste år – vil være nok at optimere og effektivisere driften, eller om der er behov for nogle kvantespring, der nærmest genopfinder virksomheden til nye markedsvilkår.

Kunsten at opdage et sæsonskifte

Hvornår er der behov for, at en virksomhed skal genopfinde sig selv og sit lederskab? Og hvordan opdager man det? Dette fylder på inspirerende vis en stor del af bogen, hvor forfatterne taler om tre veje til at opdage, om der er behov for et sæsonskifte:

  1. Krise og synlige ændringer

  2. Faresignaler under overfladen

  3. Sæsonspejdere.

Er krisen først indtrådt, er det for sent, at man opdager det, og så kræver det endnu mere dramatiske tiltag. Jim og Mikael kommer ad flere omgange ind på, at alt for mange ledelser forsømmer at lytte til deres medarbejdere. Det gælder også under det punkt, de kalder "faresignaler under overfladen". Budskabet er, at medarbejderne rent faktisk kan være nogle af de første, der opdager, at der er behov for et sæsonskifte. De ser og hører den ubalance, der er imellem, hvad kunderne efterspørger, og hvad virksomheden kan levere. Jeg deler hundred procent deres synspunkter om, at medarbejderne er en stor vidensbank om, hvad der rører sig hos kunderne. Jeg håber, at bogens inspirative eksempler får mange topledelser til at overveje, om de kapitaliserer nok på deres medarbejderes viden, og re-tænke medarbejderinvolvering i at få sat kunden endnu mere i centrum.

Engagement og mening

Når vi taler lederskab, er det helt åbenlyst, så dybt og ægte Jim og Mikael tror på betydningen af medarbejdertrivsel, og at den enkelte skal kunne se mening med virksomheden og jobbet. Derfor er en væsentlig del af "dream" delen (læs vision og retning for virksomheden), at man evner at formidle dette. Jeg synes, følgende citat fra bogen siger det utrolig præcist:

"Alt for mange virksomheder maler så at sige oven på rust, når de står med en stor gruppe medarbejdere, der har svært ved at finde meningen med det hele. Det bliver noget med at skabe flere trivselstiltag, men det er ikke her, problemet er. Når store dele af en medarbejdergruppe mister engagement, er der noget mere fundamentalt galt, og virksomheden skal kigge på, om retningen er relevant og klar for medarbejderne".

 

Forfatterne fremhæver, at lederskabet i endnu højere grad fremover består af evnen til at inspirere mennesker til at være en del af noget, som er meningsfyldt og ambitiøst. Mange topledelser har sikkert hørt eller læst dette budskab fra mange ledelsesguruer, men jeg håber og tror, at det måske giver ekstra stof til eftertanke, når en så tung erhvervsmand som Jim Hagemann Snabe taler så varmt om betydningen af, at tingene skal give mening. Jeg har aldrig selv mødt topledelser, som har været imod dette synspunkt, men omvendt er der også stor forskel på, hvordan topledelser sætter handling bag ord for at bakke dette synspunkt op i deres strategieksekveringstiltag.

Konklusion

Jim Hagemann Snabe og Mikael Trolles egen ambition med bogen har været at skrive om, hvad der har virket, og hvad der kan formidles videre til andre. Det, synes jeg, de er lykkedes aldeles fremragende med.

God læselyst (Indholdsfortegnelsen er gengivet nedenfor).

Klaus Lund

kl@klauslund.dk

 

Indhold

  1. Tror vi stadig på, at fremtiden kan planlægges?

  2. På jagt efter skjulte skatte

  3. Dreams & details – en ny ledelsesmodel

  4. Den menneskelige faktor – derfor virker det

  5. To personlige historier fra to forskellige verdener
    Om at genopfinde en gigant – sådan gjorde vi Jims fortælling om SAP

  6. Kunsten at stille de rigtige spørgsmål

  7. Skab drømme

  8. De afgørende detaljer

  9. En bro mellem drøm og detaljer

  10. Helheden – en dynamisk balance

  11. Sæsonskiftet – samspillet mellem det eksisterende og det nye

  12. Lederskabet

  13. Epilog – en ny sæson for dit lederskab?


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.