Ledere må lære mere om moral end om mammon

Alexandra Krautwald

Moral er en praksis, som ingen kan udøve, medmindre den er kommet ind via overvejelser og lang tids træning. Jeg tænker, at vi er nogle ledere, der må tilbage på skolebænken og en tur i praktik.

For midt i jagten på purpose eller formål har vi vist nok glemt, at tidens mange floskler i ledelses-jargon intet har at gøre med det, som det moderne menneske så længselsfuldt kalder på.

Jeg taler med sognepræst Thomas Emil Horneman-Thielcke fra Herlufholm Kirke. På de kanter ved man da nok, hvordan man skal opføre sig, tænker jeg. Så jeg har længe set frem til dialogen med ham.

Han indleder vores snak med at citere Kirkegaard og Løgstrup, og jeg ved, at vi kommer til at tale om filosofi og religionsvidenskab.

Allerede lige netop her står hovedparten af Danmarks ledere af, frygter jeg.

Thomas Emil er ikke vant til at tale om ledelse i det moderne arbejdsliv. Til gengæld lytter han hver dag til mange af alle os, der udgør arbejdsstyrken i dansk erhvervsliv.

”På tomandshånd, dér viser folk, hvad der betyder noget for dem. Mennesket mangler at blive set, som det, han eller hun er. Vi møder ikke længere hinanden med nærvær, for vi har på forhånd prioriteret hele vores dag, og da den er prioriteret helt fuld af møder og gøremål, så har vi ikke tid til at lytte og til at være impulsivt kærlige eller hjælpsomme over for hinanden.”

Shit, tænker jeg som reaktion på hans ord, men når ikke at overveje mere, inden han fortsætter:

”Menneskers mange spørgsmål om mening forbliver uforløste, fordi vi er havnet i en situation, hvor vi forventes at klare os selv, og hvor der et er underligt tabu forbundet med det at involvere os dybt i hinanden.”

Har det noget at gøre med mangel på social kapital, altså retfærdighed, tillid og samarbejde ude i virksomhederne? spørger jeg.

”Hm, det har noget at gøre med, at vi beslaglægges af opgaver, og at dette fratager os vores tid til tænkning og fordybelse. Det har også noget at gøre med, at det igen fjerner en vigtig fællesskabsfølelse samt en indsigt om, at vi bærer hinandens liv i vores hænder, og at vi hænger sammen,” lyder svaret.

”Vi bliver jo til hele mennesker, når vi er i et fællesskab, og det fællesskab er skredet i afgrunden sammen med tidens fokus på individualisering. Ja, det kan lyde ret provokerende, det jeg siger, men jeg bliver nødt til at sige det i håb om, at så mange som muligt får øje på kursen i tide.”

Sådan slutter Thomas Emil vores ordveksling.

 

Et helt andet sigte 

Efterfølgende overvejer jeg, om vi andre mon ikke skulle løfte blikket fra bundlinjen og træde ud af regnearket bare et øjeblik. Jeg ved, der er meget trivsel og endnu flere penge - mange penge - at hente ved at flytte fokus fra virksomhedens interesse, til et fælles formål, hvor også medarbejdere, borgere og kunder er ordentligt inkluderet. 

Måske er det højere sigte for fremtidens virksomheder netop hvordan, vi kan bidrage moralsk til fællesskabet.

Og i den forbindelse er kerneopgaven måske så først at forstå, hvad moral er for en størrelse:

Konkrete anvisninger, til hvordan man bør opføre sig, og hvad der må anses for sømmeligt og rigtigt for menneskelig ageren.

Hvad siger du?

Vi er (måske) nogle, der lytter til dit svar.


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.