Hjælp, de stjæler min idé

Susanne Møllegaard

For et par uger siden deltog jeg i Danmarks første Insurtech Hackathon, hvilket du kan læse om i mit sidste blogindlæg. Formålet med begivenheden var at finde nye anvendelsesmuligheder for teknologi inden for forsikringsbranchen. På mange måder et spændende arrangement, som er med til at gøre iværksættere, forretningsfolk, studerende og andre kreative mennesker nysgerrige på potentialet i forsikring. Men en ting overraskede mig, og det var mangelen på forsikringsfolk blandt de deltagende hackere. Altså mennesker, der til dagligt arbejder i et forsikringsselskab og kender til de reelle udfordringer i branchen.

Efterfølgende har jeg drøftet dette med flere kollegaer i branchen, som ret samstemmende mener, at forklaringen ligger i frygten for idétyveri.

Er idétyveri en risiko?

Alene et blik henover de idéer, der blev arbejdet med på Insurtech Hackathon, burde fjerne frygten for idétyveri:

-       Login med facebook
-       Skadeforebyggelse ved hjælp af en intelligent lampe
-       En chatbot til at besvare forsikringsspørgsmål
-       En app, som kunne benyttes til at tilpasse rejseforsikring og anmelde rejseskader
-       Et program, der henter priser på internettet
-       En app, som kunne scanne dine ejendele og beregne forsikringssummer
-       En program, der kan scanne it-systemer og bestemme cyberrisikoen
-       Med videre

Selvom der er tale om gode idéer, så føler jeg mig ret overbevist om, at de fleste selskaber både kan genkende idéerne og arbejder med dem i en eller anden form. Måske uden at have opnået et egentligt gennembrud endnu, fordi man lige mangler det sidste, der gør pilot-projektet klart til skalering. Og det er her, jeg ser, det giver mening at kaste sig ud i eksperimenter sammen med andre uden for ens egen virksomhed. For det er gennem eksperimenter og nye vinkler, at nødden bliver knækket. Både mulighederne og det, der kan gå galt, bliver tydeliggjort, og man opdager den lille reservedel, den lille nøgle, som ens egen virksomhed netop står og mangler for at få en succesfuld implementering af den gode idé.

Min oplevelse er i hvert fald, at risikoen for at blive bestjålet er langt mindre end chancen for selv at komme beriget hjem.

Idétyveri ad libitum kan være vejen frem

Og skulle man så komme til at dele ud af sine gode idéer, så er det måske ikke så skidt endda. Jeg har tidligere gjort mig til talsmand for, at mere åbenhed og flere fælles visioner vil gavne de danske forsikringsselskaber. Det, tror jeg også, gælder her.

Den største trussel på den lange bane er nemlig ikke de små danske insurtech-iværksættere, der slås for at få skabt en levedygtig virksomhed, og formentligt heller ikke de konkurrenter man kender og slås med her og nu. Snarere er det indtrængere fra andre lande, andre brancher eller endda andre steder i værdikæden. Digitaliseringen åbner for eksempel op for, at reassuranceselskaber kan få held til at minimere de direkte selskabers rolle.

Da Tesla for godt fire år siden besluttede at stille sine patenter til rådighed for alle med gode hensigter, sagde Elon Musk blandt andet:

Hos Tesla følte vi os nødsaget til at tage patenter ud fra en bekymring om, at de store bilfirmaer ville kopiere vores teknologi og med deres massive produktions-, salgs-, og marketingsapparater ville udkonkurrere Tesla. Vi kunne ikke have taget mere fejl. Konkurrencen til Tesla kommer nemlig slet ikke fra andre elbiler, men fra benzindrevne biler, som stadig sidder suverænt på bilmarkedet.

Vi tror på, at Tesla og andre firmaer, der laver elbiler, og verden som helhed, vil kunne drage fordel af en fælles hurtigt udviklende teknologiplatform.

Teknologisk lederskab bliver ikke defineret af patenter, (…) men derimod af firmaers evne til at tiltrække og motivere verdens mest talentfulde ingeniører. Vi tror på, at vi ved at gøre brug af en open source-filosofisk tilgang til vores patenter vil styrke og ikke svække Teslas position i forhold til dette.

Og det har han foreløbigt haft ret i.

Samarbejde, åbenhed, fælles visioner og – ikke mindst – idétyveri ad libitum kan vise sig at give rigtig god mening på den lange bane. Også for danske forsikringsselskaber.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.