Digitaliseringen er ikke vores vækstdriver

Henrik Funder
BLOGS Af

Der er opstået en form for fælles sang om, at samfundet mangler digitale kompetencer, og at alle elever skal have kodning i folkeskolen. Den triste melodi lyder, at vores konkurrencedygtighed vil være i frit fald, hvis ikke, vi løser dette inden for den nærmeste årrække. Triste melodier som jeg dog er meget uenig i. 

Jeg har fuld forståelse for de iværksættere, der nu og her står og mangler folk, der kan kode.  Som alle andre iværksættere der starter op i disse år, er deres ledestjerne fuldt ud digitale virksomheder som AirBnB, Zalando og lignende. Deres hovedprodukt er den digitale platform, de bygger deres virksomhed omkring, og derfor vil en programmør helt naturlig være et must.

Men samtidigt må jeg ærligt sige, at fra den stol, hvor jeg sidder - nemlig som en del af en af Europas største virksomheder -er det utroligt sjældent, at vi snakker om it-kompetencer, programmører, kodning, UX designer med videre. Dette på trods af, at alle vores processer er båret af disse. 0, 1-taller og massevis af andre tegn ligger bag vores finansielle system, forecasting, salg, levering med videre.  Alt ligger i komplekse digitale systemer.

Men for os og mange andre store virksomheder er det vigtigste derimod, at vi der arbejder med og bruger systemerne i hverdagen, har en solid forståelse for systemerne, og hvordan de kan være med til at løse vores udfordringer eller understøtte vores muligheder. Og når jeg siger det systemerne, så er det på ingen måde det at kunne kode eller forstå sammensætningen af tegnene, der ligger bag. Men det at kunne overskue større processer, forstå hvordan det ene system påvirker det andet og føle sig hjemme i de brugerflader, systemerne er bygget op omkring – dét er vigtigt! Og dét er kompetencer, som bliver endnu vigtigere i fremtiden:  At kunne sætte sig ind i et system, forstå logikken og derefter begynde at arbejde i det.

Det betyder ikke, at vi i Unilever ikke har it-kompetencer eller ikke har brug for dem. Men i en globaliseret verden tager vi de bedste medarbejdere fra alle dele af verdenen. Og her i Danmark bliver vi aldrig verdensmestre i at kode - og det skal vi heller ikke være. Vi vil aldrig kunne konkurrere med det niveau af digitale kompetencer, der for eksempel allerede findes i delstaten Bangalore i det sydlige Indien. Her har mange af de store globale it-virksomheder deres hubs, og der vælter det ud med tusindevis af digitalt indfødte studerende, som alle er drevet af interesse, viden og det at ville opleve verdenen. Så hvorfor ikke udnytte det?

Min opfattelse er, at vi i Danmark er bedst tjent med at styrke de kompetencer, vi allerede er verdensmestre i.  Få dem opdateret så de passer til fremtidens digitale og automatiserede verden og derved sikre, at vi forsat sidder højt på tronen, når det kommer til velfærd, velstand og vækst.

Grundet vores fantastiske uddannelsessystem og hele den almene dannelse og viden, det bygger på, har vi som danskere en fantastisk logisk sans. Vi er rationelle og af natur kritiske, hvilket betyder, at vi ofte fungerer som dygtige problemknusere, proces- og projektledere og i det hele taget ledere.

Vi har en stærk base i medicinalsektoren med virksomheder som Novo og Coloplast, i den bioteknologiske-sektor med Novozymes og Chr. Hansen, energisektoren med Vestas og Dong, i transportsektoren med AP Møller og DSV. Og jeg kunne blive ved.

Så lad os da forsat bygge på nogle af de sektorer og de kompetencer vi er dygtige indenfor – for det er sektorer og kompetencer, der bliver rigeligt brug for i fremtiden. Dem skal vi fortsat være verdensmestre - frem for at sukke efter en total transformation og digitalisering af vores uddannelsessystem og kompetencer.  Det med at kode er andre i verdenen meget bedre til end os, og vi kan og skal ikke løbe dem op.


 

Se flere blogs



Profil

Henrik Funder

Henrik Funder

formand for Djøf Privat og category business lead i Unilever
Henrik Funder er formand for den faglige organisation Djøf Privat, der tæller 24.000 medlemmer. Han arbejder til daglig som leder i Unilever. Kampen om is- og temarkedet i Danmark er hans domæne. Her på bloggen skriver Henrik Funder om salg og marketing, fremtidens arbejdsmarked og vækst, der udspringer af uddannelse og kompetencer.