Katastrofen på Sølvtorvet

Line Rosenvinge
BLOGS Af

"It don't matter if you're black or white", som Michael Jackson sang, men jo, gu' gør det så, i al fald hvis man er en fin gammel tegning, og dem har vi mange af på Statens Museum for Kunst (SMK).

Eller rettere havde, for den sørgelige nyhed i dagens Politiken er at slemt mange af nationalgalleriets papirværker af skadet. Så skadet, at det umiddelbart kommer til at koste i omegnen af 65 millioner kroner og vare fire år at stoppe skaden og rede hvad der reddes kan.

De er gået i gang med en større evakueringsøvelse på Sølvtorvet og lægger kriseplaner for nærmeste fremtid.

Katastrofen er ikke pludselig, som et skybrud, men dens egentlige årsag og omfang er først nyligt blevet kendt. Hør her en pressemeddelelse fra den 8. december 2015:

"Forskere fra Kunstakademiets Konservatorskole, Statens Museum for Kunst og Det Kongelige Bibliotek står bag chokerende opdagelse af omfattende svovlskader på grafiske kunstværker. Skaderne er sket inden for de seneste 10-20 år, formentlig efter indførelsen af katalysatorer i biltrafikken."

SMK's kobberstiksamling rummer intet mindre end 6.000 værker på papir, pergament og fotografi. Det er disse, som forskergruppen har undersøgt og om hvilke de konkluderer, at samlingen er ramt af svovlskader i større eller mindre grad. Ups.

Destruktiv eftermørkning

"Problematikken med mørksværtning af blyhvid på tegninger er ikke ny, men hastigheden – hvormed det nu er registreret – er meget skræmmende. Vi sætter derfor CATS' forskerhold fuldt ind på at forstå kompleksiteten og årsagen til problemet. Vores håb er, at vi kan præsentere vore partnere nationalt og internationalt for anvisninger på, hvordan vi fremover bedst beskytter vore samlinger mod fortsat destruktiv eftermørkning."

Således lyder det fra Jørgen Wadum, bevaringschef på SMK og Centerleder i CATS (Centre for Art Technological Studies and Conservation), i ovennævnte snart to år gamle pressemeddelelse.

Siden sidst er katastrofens årsag blevet nærmere defineret så mulige løsninger på problemet kan overvejes.

Lad os ikke begynde med et blame-game om, hvem der har sovet i timen i stedet for at forhindre denne katastrofe. Lad os hellere tale om, hvor på finansloven vi finder bare nogle af de midler der skal til for at redde vores allesammens kulturarv?

Der henvises til Camilla Stockmanns artikler i Dagbladet Politiken d.d., den 10. oktober 2017, henholdsvis Mysterium om skadet kulturarv er løst – millionregning på vej og Det er prutterne: Publikum forårsager svovlskader på mestertegninger.


Abraham Bloemaert: Siddende kvinde (1564-1651) fra SMK. Alle de blyhvide højlys er formørket og efterlader tegningen med et sært samtidigt udtryk. Men det er ikke en nutidskunstner, der har fået lov til at lave kruseduller på et næsten firehundrede år gammelt mesterværk, det er tidens tand og forkert opbevaring.


Carl Marcus Tuscher: La signora Pietra di Milano (fra 1700-tallet). Hun er jo syg! Nej vent, tegningen er syg og spørgsmålet er, om den snart afgår ved døden.

Michael Jackson skrev og komponerede Black Or White der udkom 1991 på pladen Dangerous. Musikvideoen er instrueret af John Landis, blev lanceret på samme tid i 28 lande og set af over 500 millioner mennesker. Den hitter stadig på YouTube og kan ses her (6:22 minutter). 


 

Se flere blogs



Profil

Line Rosenvinge

Line Rosenvinge

Kunsthistoriker
Tender Task
Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.