De tæv kunne COOP have undgået

Kim Ege Møller
BLOGS Af

’Vil du have Samvirke med hjem?’ Man kan faktisk godt forstå det, hvis det har givet lidt ekstra ansigtskulør hos de tusindvis af landmænd og ansatte i fødevaresektoren, da Samvirke bliver langet op på disken i denne måned: En person i kemi-beskyttelsesdragt, handsker og gasmaske går i gang med at fortære en frisk grøn salat. Overskriften er ’sprøjtegift er hverdagskost’, og i underoverskriften står der, at salaten indeholder rester af sprøjtegift, og at det samme gælder andre grøntsager, brød og vin. Værsgo – tag du bladet med hjem til aftenhyggen på gården!

Temanummeret i det ellers så fredelige Samvirke skulle have været fulgt op af en egentlig økologi-kampagne i oktober, hvor man kan tage en måned fri fra sprøjtegift og pesticider i maden. Velbekomme.

Passer lige ind på Østerbro

Set gennem latteskummet fra cafeen på Østerbro, er kampagnen bare almindelig forbrugeroplysning og passer lige ind. Men det er forholdsvist nemt at forstå, at artiklerne og kampagnen rejser et ramaskrig fra de dele af landet, hvor man rent faktisk ved noget om fødevarer og landbrugsproduktion.

COOPs store problem ligger netop her. Hvis nu de havde lavet denne kampagne målrettet Østerbro og alle de andre storby-økoflippere, var der sandsynligvis intet problem. Her havde man gladeligt gået ned i den lokale Irma for at købe endnu mere økologi, nu endnu mere bekræftet i at konventionelle fødevarer er fulde af gift.

Men ude i virkeligheden, på gårdene og i fødevareproduktionen, hvor DagliBrugsen, LokalBrugsen og SuperBrugsen oftest er det eneste Supermarked, ved man godt, at danske fødevarer er langt bedre end deres rygte – og set i det lys, er det meget forståeligt, at der rejste et ramaskrig. En ting er, at COOP gerne vil fremme økologi – det er egentlig sympatisk nok. Men at man bevidst nedgør de konventionelle fødevarer med en massiv skræmmekampagne – det er noget, man normalt kun tiltænker Politiken, Information og lignende sprøjter.

Masser af kant i danske fødevarer

Ovre i COOPs i reklamebureau, i det solbeskinnede Sølvgade og i Albertslund, vil man nok hævde, at ’Øktober’ kampagnen er nødvendig, hvis man vil give SuperBrugsen kant – og at denne kamp ligger fint i tråd med mange tidligere kampagner om lokalproduktion og ’nej til buræg’. Kampagnen viser en fødevarevirksomhed med holdning til kvalitet, ernæring og miljø. Den slags bakker man også op om på landet – og faktisk mener man, at det er præcis det, man producerer, også når man producerer konventionelt.

Problemet med COOPs kampagne er selvfølgelig, at den taler de konventionelle fødevarer ned  - først og fremmest de udenlandske fødevarer, vil man hævde hos COOP. Det er der, for det første, bare ikke rigtigt mange der opdager, og for det andet, kunne COOP jo bare lade være med at sælge polske gulerødder, hvis man mener, de er fulde af pesticider.

Havde COOP i stedet lavet en kampagne, hvor man talte de danske fødevarer op, ville man have opnået den samme kant, man ville kunne have fortalt den sandfærdige historie om de gode danske fødevarer, og tilmed have fået ros fra både kunder, butikker og endda landmænd.

Som forklaring på at COOP nu stopper Øktober-annonceringen, siger COOPs bundrutinerede kommunikationschef Jens Juul Nielsen, til TV2: ’Vi har fået så meget opmærksomhed i forbindelse med vores Øktober-kampagne, at vi ikke følte, det var nødvendigt at bruge flere penge på at skabe yderligere opmærksomhed på den, og derfor har vi sparet den væk’.

Det er ret sjovt. Men det ændrer ikke på at COOP har fået massive, velfortjente tæv, som de sagtens kunne have undgået.  


 

Se flere blogs



Profil

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller er chefrådgiver i MSLGROUP, og har mere end 15 års erfaring med journalistik, strategisk kommunikation og PR.

Hvordan kommunikerer man om nyheder, forandringer, disruption og kriser? Kim Ege Møller skriver om kommunikation i erhvervslivet, om strategier, håndtering og konsekvenser.

Kim Ege Møller, er 44 år, uddannet journalist og har gennem de sidste 20 år været kommunikationschef i en række større danske og internationale virksomheder, og er i dag chefrådgiver i kommunikations og lobby-virksomheden MSLGROUP.

www.mslgroup.com