PostNords portostigning på 40 procent provokerer mig

Klaus Lund
BLOGS Af

PostNords portostigning på 40 procent provokerer mig

PostNord har netop meldt ud, at portoen for breve op til 500 gram stiger fra 32 kr. til 45 kr. Det er en stigning på hele 40 pct. på én gang. Det både provokerer mig og ærgrer mig.

Jeg synes godt nok, det er en meget stor prisstigning på én gang. Udmeldingen fra PostNord kom så i øvrigt samme dag, som jeg bestilte den helt nye bog ”Disruptionbogen” af Jonathan Løw hos Bog & Ide. Af fakturaen fremgik, at ”levering” stod til et beløb på 29,95 kr. med levering inden for 1-2 dage. Dermed er PostNord 50 pct. dyrere end en af konkurrenterne i markedet. En så stor prisstigning provokerer da til, at man lige vil se sig om efter alternative forsendelsesleverandører. Det tror jeg, der er mange virksomheder, der vil gøre. For PostNord vil det betyde en yderligere faldende markedsandel. (Pudsigt sammenfald at det netop er en bog om disruption, jeg har bestilt. Måske PostNord skulle læse den).

Når det også ærgrer mig, så er det, fordi jeg personligt tror på, at man i en tid, hvor den meste kommunikation foregår digitalt ad forskellige kanaler, rent faktisk kan skille sig lidt ud fra ens konkurrenter ved en gang imellem at sende kunderne et fysisk brev. Jeg er stor tilhænger af content marketing som marketing strategi, og Klaus Lund & Partnere publicerer hvert år en lang række artikler om kundeorientering og strategiimplementering. Disse udgives selvfølgelig via et elektronisk nyhedsbrev, men vi sender rent faktisk også nogle af artiklerne ud til udvalgte virksomhedsledere i en fysisk udgave. Jeg havde netop besluttet, at denne fysiske udsendelse af artikler skulle øges med ca. 25 pct. det kommende år. Med den markante portoforhøjelse så provokerer og næsten tvinger PostNord mig til enten at finde en alternativ distributør af vores fysiske udsendelse af artikler eller også at retænke vores strategi for content marketing distribution. Så hvem ved, om det, der ellers skulle have været en 25 pct. forøgelse af portoudgifterne, nu i stedet bliver til 25-50 pct. fald i denne udgiftspost det kommende år.

Konklusion

Breve har efter min mening en værdi som markedsføringsredskab i en tid, hvor erhvervsledere i den grad får mange content baserede elektroniske nyhedsbreve og på alle mulige andre måder har adgang til ubegrænsede mængder af information. Så lad os derfor i stedet få nogle incitamenter til at øge vores lyst til at sende flere fysiske breve og ikke det modsatte.

Klaus Lund

kl@klauslund.dk


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.