Det gik du glip af ved Insurtech Hackathon

Susanne Møllegaard

Den forgangne weekend så Danmark sit første Insurtech Hackathon. Det blev afholdt i Rainmakings lokaler på Holmen og var arrangeret i samarbejde med Copenhagen FinTech, Købstædernes Forsikring og TIA Technologies.

Og bare lige for en god ordens skyld så har en hackathon intet at gøre med cyberkriminelle og ulovlig hacking. Derimod er det en kreativ begivenhed, hvor udviklere og forretningsfolk afprøver praktiske anvendelsesmuligheder for den teknologi, de elsker at arbejde med, med udgangspunkt i en fælles udfordring.

Det er min opfattelse, at Danmarks første Insurtech Hackathon levede godt op til denne beskrivelse. Dog savnede jeg flere deltagere fra forsikringsselskaberne i de aktive teams. Det ville have styrket anvendelsesmulighederne og givet værdifuld input med hjem til selskaberne.  De fleste succesfulde tiltag indenfor insurtech er trods alt skabt af teams med viden om både forsikring og teknologi.

Hvad kan man så lære af en hackathon

Ja, jeg vil fremhæve tre ting, som jeg fik med mig:

   1. Innovationsprocessen

   2. Et billede på fremtidens arbejdsmarked

   3. Og så selvfølgelig praktisk inspiration til at skabe nye løsninger med ny teknologi

Innovationsprocessen

En hackathon er en leg med innovation. På den ene side en uformel, selvorganiserende og lettere kaotisk proces. På den anden et interessant reality show, hvor det ikke bare drejer sig om at have gode idéer og kompetencer. Man skal også kunne sælge sig selv, tiltrække de rigtige ressourcer, kommunikere og ikke mindst samarbejde. En slags x-factor for mennesker med iværksætterdrømme.

Helt konkret startede weekenden med en åben mikrofon, og det var fedt at se såvel unge som mere erfarne komme på banen med gode, skæve og søgende idéer. Blandt de mange idéer blev tolv udvalgt, og så handlede det ellers om at få samlet det helt rigtige hold, som skulle stå sammen om at skabe en prototype på bare 48 timer. Ikke nogen helt enkel opgave, skulle jeg hilse og sige.  

48 timer er helt naturligt alt for kort tid til at komme op med færdige plug-and-play løsninger, men jeg tror heller ikke, at det er det, man skal lede efter til en hackathon. Jeg ser mere gruppernes resultater som skitser til et videre arbejde. Og selve processen som en måde at åbne op for innovative idéer og gøre udviklere, forretningsfolk og andre spændende mennesker nysgerrige på mulighederne i en branche. Det kunne være sjovt at prøve af inden for rammerne af en etableret virksomhed.

Et billede på fremtidens arbejdsmarked

Det bedste team med den bedste idé vandt en præmie på 25.000 kr. Og det kan jo være ganske dejligt, især hvis man er en ung tech-studerende som for eksempel Krisjanis fra Letland. Alligevel var det ret tydeligt, at det ikke var pengene, der var den primære motivation for at deltage. “I am here to learn about my weak and strong sides. And now I am motivated to improve myself. I feel that I have won already. The team was great and we worked well together”. 

InsureChain-holdet bestod af tre unge danskere med fuldtidsarbejde, der ser mulighederne i blockchain. Deres motivation handlede om at finde use cases for den teknologi, de begejstres af.

Passion, formål, frivillighed, selvorganisering og ønsket om at lære. Helt centrale nøglemotivatorer i en hackathon – og i fremtidens arbejdsmarked. Ret cool, synes jeg. Og bestemt relevant for ledelsen af en virksomhed som min.

Og så selvfølgeligt inspirationen

Det skal være lettere, hurtigere, sjovere og mere sikkert at være kunde i et forsikringsselskab.  Det var deltagerne enige om. Vinderholdet, Safeli, lod kunden logge på og betale med sin facebook-konto. Baggrundsdata fra facebook-kontoen blev også brugt til at segmentere kunden. 

Gamesurance havde fokus på underholdningsværdien og gjorde tilbudsprocessen til et spil, mens InsureChain benyttede blockchain til at gøre kunden til herre over egne data.

Atori fik lavet en skitse til en chatbot, der erstatter forsikringsbetingelserne,  og Imsuur arbejdede i bedste tv-køkken stil videre med en augmented reality-app, så kunden kan indsamle data til selskabet ved at scanne sine ejendele og nummerplader.

Preventor lod sig inspirere af Anywares intelligente lampe og lykkedes med at lave en lille applikation, som kan advare kunderne ved udsving i eksempelvis fugtighed. Formålet var at vise vejen for, hvordan IoT kan blive afsættet til at skabe den proaktive forsikring, der sætter forebyggelse i højsædet.

Endelig vil jeg fremhæve CyberScore, som ønskede at score erhvervskunders cyberrisiko ved blandt andet at scanne deres edb-systemer, firewall mv og koble med andre relevante data. Et ikke helt irrelevant input i en verden med stigende cyberkriminalitet og stigende behov for cyberforsikringer.

Og til slut mine præmier

Insurtech Hackathon endte som sådan en begivenhed jo skal ende nemlig med en officiel kåring af vinderne. Helt efter bogen! Uofficielt manglede jeg dog et par præmiekategorier, så dem tillader jeg mig afslutningsvist at uddele her:

Bedste nye idé – CyberScore

Største potentiale – Preventor, CyberScore og InsureChain

Største underholdningsværdi – Gamesurance

Bedste koncept – Rainmaking Loft

Stort til lykke til vinderne - og tak til alle arrangører og deltagere for en skæg weekend.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.