Det bør du vide om kvinder

Katerina Pitzner
BLOGS Af

Diamantbranchen har fået nye udfordringer. De har opdaget, at de eksisterende forbrugere, ikke kun har ændret adfærd, men at der er nye kunder i butikken, som slet ikke ekspederes.

Diamanter har altid optrådt i rollen som det ultimative symbol på kærlighed og påskønnelse, ofte foræret af mænd til kvinder. Det er det nu stadig, men der er sneget en ny og voksende målgruppe ind, som slet ikke er blevet adresseret tidligere.

Romantik, som altid har været forbundet med smykkekøb, har fået konkurrence. Flere og flere kvinder køber nemlig nu deres egne diamanter af årsager, som intet har med romantik at gøre. Det viser en rapport De Beers, som jo selv er blevet aktør i detailledet, har lavet.

Den viser, at der, ifølge forbrugerne selv, er flere anledninger nu til at købe diamantsmykker, end nogen sinde.

Kvinder køber diamanter til sig selv

Kvinders selvstændighed og økonomiske formåen udvikler sig stærkt rundt om i verden, og det tvinger diamantbranchen til at ændre sin kommunikation til markedet. Hvis man ser bort fra forlovelses -og vielsesringe, er hele 33 pct. af alle diamantsmykkekøb i USA foretaget af kvinder, der købte til sig selv. Det er 23 pct. mere end for 10 år siden.

En af årsagerne til den ændrede købsadfærd er, at folk bliver gift senere, og synet på ægteskab har udviklet sig. 73 pct. af amerikanske kvinder siger, at de ikke har brug for en partner for at føle sig hele. Relationsdynamikkerne er ændrede. I dag handler det lige så meget om at give plads til personlig udvikling af de to individer, som det handler om at få forholdet til at vokse. Som et resultat af dette, bliver der handlet diamantsmykker i mange andre anledninger, ud over de traditionelle som forlovelse, bryllup, som f.eks. når man har fået et nyt job, forfremmes eller andre meritter.

'Feminin' har fået en ny betydning

Den nye målgruppe tillægger desuden diamanters symbolværdi en ganske anden betydning.

De repræsenterer alle de egenskaber, der skal til for at ramme det feminine, men det ser ud til, at flere kvinder tilskriver ordet ’feminin’ helt nye værdier:

I De Beers undersøgelse afsløredes det, at hele 69 pct. af de adspurgte amerikanske kvinder svarede, at ’feminin’ for dem er at være confident/have selvtillid, 65 pct. sagde strong/stærk, 62 pct. sagde caring/omsorgsfuld og 55 pct. sagde determined/beslutsom.

Hold øje med kvinderne

Måden kvinder opfatter sig selv på er stadig under udvikling, så det er nok en god idé at holde øje med dem. Om end der er visse lande, der er åbenlyst undtaget, er det tydeligt, at kvinder generelt bliver mere associeret med styrke og power. De har i dag en større købekraft end i tidligere generationer, og der er flere, som bruger den flittigt.

Hvis kvinder køber flere diamanter til sig selv, end nogen sinde før, og hvis det tvinger diamantbranchen til at tænke i nye baner. Mon ikke at den adfærd blot er et symptom på en mere omfattende forbrugeradfærdsændring, som andre brancher også kan have glæde af at imødekomme? Jeg kan da, som eksempel, få øje på bilbranchen. Hverken min datter på 20 år, som leder efter bil, eller jeg selv ser ud til at være i deres målgruppe. Det føles i hvert fald ikke sådan, for deres markedsføring, hvis den findes, henvender sig slet ikke til os. Vi ser den ganske enkelt slet ikke. Og det er bestemt ikke fordi biler ikke interesserer os. Vi er heller ikke kun interesseret i farven og indtrækket. Vi vil vide noget mere om økonomi, fakta og formåen, ligesom designet er vigtigt. Mon ikke der er andre brancher, der også kunne tænkes at gå glip af de nye kunder?


 

Se flere blogs



Profil

Katerina Pitzner

Katerina Pitzner

Diamanthandler
Katerina Pitzner blogger om det, der er værd at vide inden for diamantbranchen. Uanset om du overvejer at investere i egne ædelstene eller bare deler interessen for den eksklusive handelsvare, er Katerinas blog det rette sted at følge med.

På vegne af private forbrugere og investorer handler Katerina Pitzner direkte på verdensmarkedets diamantbørser og sidder selv som direktør for Copenhagen Diamond Exchange. Hun er desuden forfatter til bogen "Diamantjægeren – en rå verden i glimt".