Sorte skyer over Københavns erhvervsklima

Cecilia Lonning-Skovgaard

Landets stolte hovedstad må bøje nakken og tage til takke med en bundplacering, når det gælder erhvervslivets vilkår. I sidste uge kom København ind på en ydmygende 93. plads i Dansk Industris årlige undersøgelse af de forhold, kommunerne byder erhvervslivet.

Undersøgelsen får alle alarmklokker til at ringe hos os – men tilsyneladende ikke hos overborgmester Frank Jensen. I den netop indgående aftale om kommunens budget 2018 bruger han otte linier (!!) ud af en samlet budgettekst på 58 sider på erhvervslivet – og hans eneste konkrete tiltag er at nedsætte endnu en taskforce, der skal identificere problemer og løsninger.

Her kunne man nok opfordre overborgmesteren til at læse Dansk Industris undersøgelse, da den jo indeholder de svar, som den nye taskforce skal finde.

Kommunal sagsbehandling
En væsentlig faktor for den triste placering på det danske erhvervsklimabarometer er den kommunale sagsbehandling. Her placerer København sig i den absolutte bund med en 94.-plads. Der er meget at hente i forhold til de omkostningstunge og bureaukratiske processer, man som virksomhed står overfor i mødet med kommunen. Løsningen? Vi må løsne op i reguleringen af virksomhederne og etablere gnidningsfri sagsbehandling. Et egentligt erhvervsforum - på tværs af forvaltninger - er en mulighed. Ved at etablere én central indgang til Københavns Kommune ville vi facilitere en langt lettere sagsbehandling for de erhvervsdrivende.

Dialogen med kommunen må styrkes
Det leder mig til en anden stor synder; den manglende dialog mellem kommunen og erhvervslivet. Dialogen mellem virksomheder og embedsmænd er ikke blevet forbedret siden 2016, men er gledet fra plads 92 til 93. Det er vigtigt, at vi møder virksomhederne i øjenhøjde og sikrer en hurtig sagsbehandling og sund dialog. Både for at fastholde eksisterende erhvervsdrivende, men sandelig også for at tiltrække de nye. En særlig indsats må ydes iværksætterne, som i høj grad er indbegrebet af dansk erhvervslivs succes. Det skal ikke være en langsommelig og ufremkommelig proces at starte en virksomhed op i vores hovedstad. Rekrutteringen af tidligere erhvervsdrivende ildsjæle til de sagsbehandlende organer kunne være én fremgangsmåde. 

Københavns image
En vigtig del af et sundt by- og erhvervsliv er at kunne tiltrække. Tiltrække den rigtige arbejdskraft. Tiltrække de rigtige kunder. Tiltrække de beboere, der skaber der bedste rammer for en by, hvor der er rart at være. Derfor er det beklageligt at se, at den største tilbagegang ses i det image, vi kan tillægge Københavns Kommune: Hele 21 pladser siden 2016 er København faldet med, og dermed er det blevet en 62.-plads ud af 96.

Image har blandt andet effekt på tiltrækningen af kvalificeret arbejdskraft, som virksomhederne har brug for. Det er vigtigt, at vi får igangsat kommunale tiltag for at tiltrække den højtuddannede arbejdskraft til byen. Det kan vi gøre med etablering af internationale arrangementer, interessante uddannelser og favorable boligmuligheder.

Derudover er image afgørende for tiltrækningen af de kunder, som skal få butikken til at køre rundt. Turisme er en vigtig sektor, ikke blot i København, men i hele Danmark. At tiltrække turister er altafgørende for den danske vækst, og derfor er imageskabelse i netop København ekstra afgørende for hele det danske erhvervsliv. Kommunen, virksomhederne og organisatoriske samarbejdspartnere såsom Greater Copenhagen er sat i verden for at styrke turismen – og det gode samarbejde bør styrkes.

Når erhverv ER byen
Med rapporten om det lokale erhvervsklima er der ikke ligefrem lovet høj sol og 26 grader i København. Dansk Industris rapport rammer hovedet på sømmet, og jeg vil se frem til at tage arbejdstøjet på i byrådet og komme problemerne til livs. Hvad man glemmer i den politiske debat er, at virksomheder foruden det at skabe vækst også skaber et arbejde at stå op til, en indkomst for arbejdstageren og dermed familien, bykultur og liv i lokalmiljøerne. Jeg vil gøre mit yderste for at forbedre vejrprognosen for de danske virksomheder og løfte København op i den bedre halvdel af erhvervsklimaet.


 

Se flere blogs



Profil

Cecilia Lonning-Skovgaard

Cecilia Lonning-Skovgaard

Cecilia blogger om København – og især om hvordan der kan skabes bedre vilkår for erhvervslivet, de selvstændige og alle dem, der bor og arbejder i hovedstaden. Som spidskandidat og politisk ordfører for Venstre i hovedstaden giver Cecilia "det røde styre" et løbende servicetjek.

Cecilia Lonning-Skovgaard har været medlem af Borgerrepræsentationen siden 2008. Hun er senior director i Dong Energy og har før det været ansat i Codan, Carlsberg og McKinsey. Hun er cand.scient.pol fra Aarhus Universitet og MPA fra Kennedy School of Government, Harvard, USA.