Gamificering indtager medicinalverden

Tove Holm-Larsen
BLOGS Af

Medicinalbranchen og sundhedsmyndighederne har vidst det længe: Det er rigtigt svært at få patienter til at tage medicin på den rigtige måde. Det er ofte rigtigt skidt for patienten selv, som ikke får ordentlig effekt af sin behandling, men derudover er det også rigtigt dyrt for samfundet. Men nu har medicinalbranchen fået øje på computerspil. Hvorfor ikke benytte sig af et medie som vi alle ved er stærkt vanedannende til at lege gode medicinvaner ind? Samarbejdet mellem medicinalbranchen og computerbranchen er i fuld fart, og det sprudler med spændende ideer især i kroniske sygdomme for børn.

Når hverdagen sætter ind, glemmer vi behandlingen

Det er svært at få nye sunde vaner. De fleste af os laver mange rygøvelser den første måned, efter vi har været til lægen med rygproblemer, men i takt med at smerten forsvinder, forsvinder vores fokus og motivation, og efter 3 måneder er alle gode intentioner forsvundet i en travl hverdag. Det samme fænomen findes i medicinens verden. Her taler man om ’adherence’: Hvor god er patienten til at følge op på sin behandling? Svaret er ofte temmeligt negativt. Studier viser, at op mod halvdelen af alle patienter ikke tager deres medicin som foreskrevet, og at op mod 10% af vores sundhedsudgifter kan spares, hvis vi bare kunne fastholde den langvarige motivation og ændre vores vaner.

Hvad er mere vanedannende end computerspil?

Medicinalbranchen er ved at opdage, at computerspil kan være vejen til vaneændringer, for hvad er mere vanedannende end computerspil? For eksempel har firmaet Mango Health udviklet en app, der giver point og stjerner til patienten, når han husker sin medicin. Men det er bare den banale start. Firmaet Amblyotech har netop ansøgt de amerikanske sundhedsmyndigheder om at anvende et nyt videospil udviklet af Ubisaft som en aktiv del af behandlingen mod ’dovent øje’. Her skal barnet spille computerspillet hver dag for at specialtræne øjet. Umiddelbart lyder det som en sjovere behandling end det store plaster man fik sat over øjet i min barndom. Men også diabetes-området er i rivende udvikling på dette felt. Bayer har udviklet et nintendo spil, så børn med sukkersyge kan fastholdes til at lave blodsukkermålinger via leg. For at være med i udviklingen har Roche netop købt app’en ’MySugr’. Her samler man point til at ’tæmme sukkermonsteret’, mens man overvåger sit blodsukker. Der er allerede mere end 1 mio. brugere af MySugr, som arbejder under det rimelige slogan: ’We make diabetes suck less’.

Men det er kun lige starten, vi ser her. Samspillet mellem computerkundskab og medicinalviden er i flyvende fart og kommer til at ændre vores forståelse af medicin massivt i de kommende år. 


 

Se flere blogs



Profil

Tove Holm-Larsen

Tove Holm-Larsen

Tove Holm-Larsen giver den økonomisk interesserede læser overblik over medicinalsektoren. Hun peger på signifikante megatrends i en kompliceret branche med vital betydning for Danmark.

Tove Holm-Larsen er ph.d. i sundhedsøkonomi og adjungeret professor på Ghent Universitet i Belgien. Hun driver rådgivningsfirmaet Pharma Evidence, hvor hun rådgiver store danske og internationale virksomheder i forbindelse med bl.a. prisforhandlinger i det meste af verden.